Vláčik počtárik
Človek pri práci v dielni strávi veľa času, ktorý ostáva dlžný svojim deťom. Je preto dobré, keď venujeme kúsok námahy aj na výrobky, ktoré ich potešia a popri tom im môžu byť prospešné pri učení. Námetom tohto príspevku je drevená hračka – vláčik, ktorá sa dá prispôsobiť na precvičovanie jednoduchých detských počtov.
Galéria
Postup výrobyRezané dielce
Potrebujeme ich na podstavy, kabínu a stĺpiky. Podstavy si vyrežeme do tvaru obdĺžnika a upravíme na rovnakú hrúbku. Potom spustíme kotúč na formátovacej píle tak, aby rezal do polovice hrúbky materiálu (+1 mm), a do plochy podstavy narežeme na jednom aj na druhom konci širšiu polodrážku. Vzhľadom na rozmery materiálu je to bezpečnejšie ako frézovanie. Podstavy na kotúčovej brúske z oboch čiel zaoblíme, potom navŕtame otvor na osadenie kolíka a otvor na pripojenie (musí mať aspoň o 1 mm väčší priemer). Dielce na kabínu lokomotívy si rozmerovo upravíme a na podstavu ich jednoducho prilepíme. Stĺpiky po vyrezaní obrúsime z plochy do miernej šikminy. Nakoniec podstavy cez bok priečne prevŕtame, aby sme získali otvory na osadenie osiek kolies.
Tvar podstavy vagónikov
Sústružené dielce
Použijeme ich prevažne na kolieska, bubny, trup a komín lokomotívy. Najnáročnejšou je výroba bubnov, pretože po vysústružení na požadovaný tvar im musíme po obvode vybrúsiť ešte 10 plôch na nalepenie číslic. Pri rozdelení obvodovej časti na 36-stupňové uhly a pri brúsení sa snažme byť čo najpresnejší, aby sa bubny po otočení samočinne neprevracali.
Tvar opracovania valcov pre nalepenie čísel
Montáž
Jednotlivé diely je vhodné spájať bez použitia kovových prvkov – len lepením. Postačí použitie kvalitného vodou riediteľného lepidla (napríklad Rakoll), ktoré je ekologicky aj hygienicky neškodné. Na osky kolies aj bubnov použijeme bukové kolíky, ktoré si môžeme kúpiť v obchodoch pre domácich majstrov. Aby vláčik deti zaujal, môžeme jednotlivé diely farebne odlíšiť – či už farbou, alebo moridlom. Samozrejme, musíme dbať, aby boli hygienicky neškodné.
Vagóny musíme zoradiť tak, aby prvý obsahoval čísla od 0 do 9, druhý znamienka +, –, ×, :. Tretí opäť čísla od 0 do 9, štvrtý len znamienko =. Posledný vagónik musí obsahovať dva nezávisle na sebe sa točiace bubny s číslami od 0 do 9, aby sa dali zostaviť dvojciferné čísla ako výsledky matematických operácií.
Ak sa nám výrobok podarí, môžeme sa učiť spolu s deťmi prostredníctvom hry, pričom chvíle strávené nad matematikou sa im môžu stať oveľa príjemnejšími ako predtým! Veľa šťastia!
Ing. Miroslav Vaterka, Vranov nad Topľou
Foto a kresby: autor
Zdroj: časopis Urob si sám
Komentáre