Malá generálka podvozka po zime
Dnes si ukážeme výmenu dielov riadenia a podvozka, ktoré zvládne doma každý šikovný majster.
Galéria
Nemusíte mať doma garáž s jamou ani veľký zdvihák, aby ste si dali auto do poriadku!
UROB SI SÁM
NÁROČNOSŤ: +
ČAS: 2 dni
NÁKLADY: do 20 €
ĽUDIA: 1
OBDOBIE: I – XII
KONTROLNÝ ZOZNAM
MATERIÁL 25 €
na jednu polos
• čap riadenia 10,40 €
• tyčka stabilizátora 9 €
• uloženie stabilizátora 5,50 €
• uvoľňovač matíc 0,10 €
NÁRADIE
• súpravy kľúčov
vidlicových a očkových, nástrčných, imbusových
• nožnicový zdvihák
• podpera pod auto
• plynový horák, kladivo
• čelovka, rukavice
• ochranné okuliare
POSTUP PRÁCE
Ako vymeniť vytlčené čapy prednej nápravy?
Jožo radí
Výtlky na ceste prinášajú slovenským predajcom náhradných dielov každú jar nemalé zisky. Náhle údery do podvozka totiž ničia gumové a plastové časti dielov podvozka. A keď nepríde rýchla výmena, dochádza k poškodzovaniu kovových častí. A ničia ich až tak, že medzi mechanikmi sa z času na čas vedie vážna debata, či je vôbec pri stave našej cestnej siete potrebné kupovať podvozkové diely prémiových značiek a nezmieriť sa radšej s častejšími výmenami lacných dielov – pretože ani prémiové diely u nás nevydržia dostatočne dlho, aby sa zaplatili.
viete, že…
… bezpečnosť je prvoradá? Zdvihák môžeme pri práci nechať podložený, ale nikdy nepracujeme na aute, ktoré drží len na ňom. Pod prah vozidla podložíme oceľové podpery aj demontované koleso. Klinmi podložené kolesá na opačnej strane auta a zatiahnutá ručná brzda sú pri tejto práci samozrejmosťou. Po zložení kolesa môžeme pokývať aj brzdovým kotúčom. Zároveň môžeme vizuálne skontrolovať stav ďalších dielov a vidieť nežiaduci pohyb, ktorý v nich nastáva.
Dobré rady
Zvuky klepania a búchania z prednej časti vozidla signalizujú, že gumové a plastové časti podvozka sa opotrebovali, a ak nezakročíme, postupne môže dôjsť k ďalším poškodeniam. Oprava tak bude finančne náročnejšia.
Uvoľnené čapy na spojovacích tyčiach riadenia sa tiež prejavujú buchotom a rázy sa prenášajú až do volantu. A keďže ich cítite až tam, cítia ich aj všetky súčiastky od čapu po vašu ruku. To, že je rozbitý čap riadenia tiež nebezpečný, je bez diskusie. Koleso, ktoré nie je smerovo stabilizované, ale hocikedy si po prejazde nerovnosti zmení svoj smer… Kto to zažil, ten vie.
Stabilizátor (stabilizačná tyč) spája oba tlmiče vozidla a pri prejazde zákrutou tlačí nadol aj nezaťažené koleso. Vôle v jeho uložení sa prejavujú buchotom pri prejazde priečnych nerovností. A vybité čapy na tyčkách stabilizátora (ľudovo „kostiach“) sú už doslova životu nebezpečná záležitosť.
Poškodené protiprachové gumové manžety čapov veštia predčasnú výmenu čapu. Nečistoty totiž čap zničia a začne buchotanie.
V tomto návode hovoríme o výmene čapov riadenia, uložení stabilizátora a tyčiek stabilizátora na prednej náprave vozidla s nápravami typu MacPherson. Opravu sme robili na aute Fiat Multipla prvej generácie, čo je úplne typický predstaviteľ vozidla s priečne uloženým motorom a prevodovkou i pohonom prednej nápravy. A to je v súčasnosti väčšina vozidiel. Z opravy sme vynechali rameno nápravy, ktoré je tiež často zdrojom zvukov, lebo na tomto vozidle drží dobre.
DIAGNOSTIKA V GARÁŽI
Pri diagnostikovaní si vystačíme si s rukavicami a zdvihákom. Auto zdvihneme tak, aby diagnostikované koleso zostalo voľne vo vzduchu. Uchopíme koleso vľavo a vpravo (na deviatej a tretej hodine). Pokývaním môžeme zistiť, či je uvoľnený čap riadenia alebo uloženia ramien.
Pohyb kolesa pri jeho držaní na dvanástej a šiestej hodine nám zasa poukáže na poruchu čapu ramena. Nečakajme veľké pohyby. Je to malý pohyb, ale hrkanie pri pomykaní je počuteľné. A to je práve chyba. Dobré čapy a uloženia umožňujú obmedzený pohyb pri krútení volantom, ale nikdy nie voľné kývanie – preto hovoríme, že čap (kĺb, guľový čap) má „vôľu“, teda medzery v uložení.
Text, foto Mgr. Jozef Šebest, isifa/Shutterstock
Zdroj časopis Urob si sám 4/2019
Prosim Vas chodte s tymto do prdele, uz jazdi dost vrakov aj bez toho ze zacne nejaky jozko vymienat capy doma v garazi ktory k tomu potrebuje obrazkovy navod… vymienate diely na podvozku geometria nikde ved staci oznacit sroby co… a len tak pre zabavu ked som robil jednemu autu podvozok minuly rok tak som capy ktore z vonku vyzerali celkom pekne vyberal na 12t lise na paku… to by som chcel vidiet toho jozka z garaze by sa tam posral s jeho horakom a parafinom
tiež pozerám či spomenie aj geometriu 😀
Načo geometriu ?
Veď druhý článok bude o pneumatikách 🙂
Veď “ čo slovák, to automechanik “ , tak žiadny problém
polovica vás tak zvaných mechanikov ste len obyčajný fušeri a klamari a takéto drobnosti si radšej urobím sám ako sa dať odrbať nejakým fuše
rom
skôr by trebalo dobreho právnika a žalovať naších správcov ciest, jediný dôvod je nedostatočná údržba vozovky a preto zničené nápravy, špiny
ked niekomu padne auto zo zdvihaka, pojdete pekne pred sud aj s tymto zidackym platkom!
Ľudia, kedy dostanete rozum? Uvedomujete si rizika tohto neodborného zasahu? Rozumiem, že tzv. garážisti presne takto uvažujú, ale uvedomte si, že ste jednou nohou v base. Diely ktoré ste použili nemôžu zodpovedať minimálnej kvalite (vzhľadom na cenu), žiadne dodržanie výrobcom predpísaných postupov (uťahovanie momenty, vykonanie geometrie). Pri kolíznych situáciách toto budú kľúčové detaily, ktoré rozhodnú o výsledku… Odporúčam stiahnuť tento článok, ide o život.
Na 20 ročnej Š 1203 som robil doma v garáži kompletnú generálku motora,po dokončení a následnej návšteve STK ,zistili také perfektné parametre aké nemala ani nová z výroby,čo vy na to chytrí mudrlanti ? A nie som automechanik.
Ja som na 25 ročnej Felícii,(opravujem Patrícii )robieval na chate kompletnú previerku spojenú aj s generálkou jej častí tela.Po jednej z návštev u lekára jej zistil také parametre aké predtým nikdy v živote nemala,ani keď bola tesne po zábehu. Milan a ty sa tu rozplývaš nad starou,škaredou a neforemnou ,,šunkou,,