Výmena membrány na splynovači LPG
Plynový pohon auta si vyžaduje občasnú údržbu, kontrolu či opravy. Pozrite sa, ako ich robí zručný majiteľ auta na plyn.
Galéria
Priaznivá cena paliva dnes favorizuje autá na elektrický alebo plynový pohon.
UROB SI SÁM
NÁROČNOSŤ: ++++
ČAS: 1 deň
NÁKLADY: 30 €
ĽUDIA: 1
OBDOBIE: I – XII
KONTROLNÝ ZOZNAM
MATERIÁL 30,20 €
• revízna súprava reduktora 9 €
• NTC snímač 3,20 €
• náhradné SK pásky 5 €
• náhradné hadice 12 €
NÁRADIE
• súpravy kľúčov
nástrčkových, vidlicových, imbusových
• skrutkovače, špachtľa
• handričky, vatové tyčinky
POSTUP PRÁCE
Ako opraviť reduktor plynového pohonu vozidla?
Hobby automechanik a zámočník Mgr. Jozef Šebest radí
Majitelia vozidiel, ktoré majú namontovaný systém LPG, možno majú skúsenosť so situáciou, keď sa motor ich auta začne „divne správať“. Na voľnobehu „kašle“, do otáčok sa mu nechce a po prudkej akcelerácii a následnom ubratí plynu sa radšej prepne do benzínového režimu. Jednou z možných príčin takéhoto správania je zanesenie reduktora a únava jeho membrány. Pozrieme sa na to, ako vymeniť membránu a vyčistiť reduktor.
Čo je to reduktor? Ide o zariadenie, v ktorom kvapalný plyn zmení svoje skupenstvo na plynné (ohriatím teplou vodou z chladiča; preto sa nazýva aj splynovač) a upraví sa jeho tlak na hodnotu blízku atmosférickému tlaku. Odtiaľ sa cez nasávacie potrubie dostáva do spaľovacieho priestoru motora. Reduktor nájdeme pod kapotou motora. Naším „pacientom” bude reduktor systému typu Magic 1, ale pri väčšine reduktorov je postup veľmi podobný. Pri našom postupe bude možné pracovať aj v teple domácej dielne, čo z tejto práce robí ideálnu činnosť na zimné večery.
Čo je pripojené k reduktoru?
1. kovová hadička prívodu plynu,
2. podtlaková hadička (reguluje dávkovanie plynu),
3. hadice prívodu a odvodu vyhrievacej vody,
4. cievka otvárania splynovača,
5. snímač teploty splynovača,
6. hadička vývodu plynu.
Dobré rady
Skôr ako sa pustíte do čistenia a repasovania reduktora, vyskúšajte jednoduchšie spôsoby údržby systému LPG. Túto alternatívu si nechajte až na záver, keďže je časovo pomerne náročná. Jednoduché tipy uvádzame na konci článku.
Pozor! Hoci na nenaštartovanom vozidle by nemalo dôjsť k úniku plynu, predsa odporúčame odstaviť vozidlo v dobre vetraných priestoroch (ideálne pred garážou). Z bezpečnostných dôvodov začneme odpojením akumulátora. Nebudeme síce nikde siahať na „živé káble“. Je to však najlepšia ochrana pred náhodným naštartovaním polorozobratého vozidla. Podotýkame, že prácu by mala vykonať odborne a právne spôsobilá osoba.
Na čistenie reduktora nepotrebujeme žiadne priemyselné čistiace prostriedky. Veľmi sa osvedčila aj voda po holení Old Spice. Ak pracujete v kuchyni, bude to určite príjemnejšie ako toluén. Počas čistenia môžete drobnými časťami zahrkať.
Očistenie vnútra reduktora je práca na niekoľko hodín. Niektoré nánosy (napr. v spodnej časti) majú niekoľko milimetrov, takže treba na ich odstránenie použiť aj skrutkovač. V tomto prípade ešte rozpúšťame decht, ktorý dokonale prilepil skrutku.
Vzhľadom na stav vozidla po výmene hadíc bude čoskoro potrebné vymeniť aj cievku, ktorej obal je nevratne poškodený. Keďže sme v procese nezasahovali do vstrekovačov ani iných elektrických systémov LPG systému, nie je potrebné opätovné nastavenie plynového systému. Samozrejme, kontrola u odborníka nie je na škodu, najmä ak si pri práci nie ste úplne istí.
Po ukončení práce doplníme do systému chladiacu kvapalinu, zapojíme akumulátor a skontrolujeme, či v systéme nevznikli netesnosti. Či už na systéme vyhrievania reduktora vodou z chladiaceho okruhu, alebo na samotnom plynovom okruhu. Na otestovanie tesnosti stačí voda so saponátom, ktorú nanesieme na spoje, do ktorých sme zasahovali.
Drobné tipy pred opravou
Niektoré z nasledujúcich rád nezaberú viac ako 10 minút.
Vymieňajte častejšie zapaľovacie sviečky. Propán-butánová zmes, ktorá tvorí plyn nazývaný LPG, je náročnejšia na zapaľovaciu iskru ako benzín. Preto treba používať špeciálne sviečky určené na motory so spaľovaním LPG a zvyčajne ich častejšie meniť. Aký konkrétny typ máte použiť, zistíte u výrobcu vozidla, prípadne (a zvyčajne úspešnejšie) dostanete radu u dodávateľa systému LPG.
Evidujte aj naoko drobné opravy, napr. spomenutú výmenu sviečok. V ich prípade je totiž počet najazdených kilometrov jediným indikátorom skutočného stavu. Ani vizuálna kontrola sviečky nemusí nič vypovedať o jej schopnosti odpaľovať zmes.
Kontrolujte stav káblov, vedúcich k sviečkam. Vysokonapäťové káble sa naoko javia ako absolútne neporušené. Roky používania na horúcom motore sa však isto podpíšu na stave ich izolácie. Dobrá správa je, že na skontrolovanie stavu káblov nepotrebujete žiadny zložitý prístroj, dokonca ani multimeter. Stačí obyčajný rozprašovač s čistou vodou. Vyčkajte na nočnú tmu a potom naštartujte motor, zdvihnite kapotu a rozprašovačom navlhčite káble. Ak budete vidieť tmu, je všetko v poriadku. Ak však uvidíte niečo, čo sa podobá na ohňostroj, resp. veľa maličkých ohňostrojov, cez ktoré prebíja napätie z káblov na motor, je to jasný indikátor, že káble sú poškodené.
Chybnú indukčnú cievku odhalíte rovnakým spôsobom (postriekaním vodnou hmlou). Tiež bude metať drobné blesky smerom k motoru.
Vypustite z reduktora usadeniny. Nie vždy je nutné ho rozoberať, ako sme to robili my. Môžeme len vyskrutkovať vypúšťaciu skrutku a tekuté usadeniny vypustiť von. A, samozrejme, skrutku zasa naskrutkovať späť. :-).
Pravidelne vymieňajte olej. Vozidlo prevádzkované na LPG má aj po desiatkach tisícok kilometrov od poslednej výmeny olej nádherne čistý. Decht odchytí filter (a ako vidíte na fotografiách z opravy) aj samotný splynovač. Vonkajší vzhľad oleja nič nehovorí o jeho ďalších vlastnostiach. Nepodľahnite preto klamlivému pocitu, že ak je olej čistý, je dobrý.
Text, foto Mgr. Jozef Šebest, shutterstock
Zdroj časopis Urob si sám 2/2019
Komentáre