Ak vás neuspokojujú parametre rámp, ktoré si môžete bežne kúpiť v obchode, vyrobte si vlastné, napríklad zo starého kovového regála. Bezpečne na nich opravíte dodávky či autá so širšími pneumatikami.
S čím treba rátať
Náklady: do 58 €
Časová náročnosť: 2 dni
Zručnosť: pokročilý
Budete potrebovať
Materiál
60 × L-profil ( 25 × 25 × 3 mm)
Rúry (4 × 1 120 mm, 4 × 300 mm, 4 × 780 mm, 4 × 325 mm, 2 × 250 mm)
Rezné kotúče (2 kusy kvalitnejšej značky)
Brúsny kotúč
Základná farba a vrchná farba, riedidlo
Náradie
Zváračka
Uhlová brúska
Magnetické uholníky
Vrkôčikový kotúč alebo oceľová kefa
Štetec
Handry
Nádoba na farbu
Krok za krokom
Brúsenie zvarov. Zvyšky pôvodných zvarov na regály prebrúste dohladka brúsnym kotúčom. Na samostatných kusoch sa vám bude pracovať lepšie. | Zdroj: Jozef Šebest
Označenie rezu. Papierová krycia páska poslúži veľmi dobre v prípade, že režete diely brúskou „od oka“. Pomôže zachovať kolmosť rezov, ale hodí sa aj na zakreslenie šikmých rezov | Zdroj: Jozef Šebest
Kolmé spájanie. Kolmé spoje spájajte oblúkovým zvarom. Rozdeľte kruh rúry na štvrtiny a potom nakreslite dva poloblúky vysoké ako polomer rúry (v našom prípade 15 mm). | Zdroj: Jozef Šebest
Rezanie oblúkov. Oblúky najskôr zrežte rezným kotúčom a následne brúsnym kotúčom zbrúste každú stranu rúry dohladka. | Zdroj: Jozef Šebest
Brúsenie vnútra rúry. Potom rúru otočte o 90 stupňov a „vnútro“ vybrúste z oboch strán. Keďže o časť materiálu na hrotoch prídete, je dobré dĺžku rúrky merať od horného okraja oblúka. | Zdroj: Jozef Šebest
Brúsenie vonkajška rúry. Rovnako prebrúste aj vonkajšiu stranu rúry okolo zakončení. Zbavíte sa vyčnievajúcich kusov kovu a zafarbený kov prispôsobíte na zváranie bez prskania. | Zdroj: Jozef Šebest
Kontrola presnosti. Či oblúky presne zapadnú na rúru, si môžete priebežne testovať jednoduchým priložením. | Zdroj: Jozef Šebest
Zváranie bočných dielov. Po vytvarovaní oblúkov zložte jednotlivé rúry a zvarte z nich bočné konštrukcie rámp. Použite na to rovnú podložku, zváračku a príložné magnetické uholníky. | Zdroj: Jozef Šebest
L-profily. Medzi bočné diely vložte L-profily. Začnite od najnižšieho miesta, profil si podložte. Zvar stiahne konštrukciu, takže ďalšie profily budú držať aj bez magnetov. | Zdroj: Jozef Šebest
Kontrola uhlov. Všetky vzdialenosti kontrolujte aj niekoľkokrát a sledujte aj kolmosť nôh rampy. Mierne „rozkročenie“ (cca 5 stupňov na každej nohe) nie je na škodu, ale nie je nutné. | Zdroj: Jozef Šebest
Kontrola výšky. Kontrolujte aj výšku jednotlivých dielov. V našom prípade sú „šteblíky“ umiestnené tak, aby boli centimeter pod najvyšším bodom rúry s ohľadom na zváranie. | Zdroj: Jozef Šebest
Vyrovnanie. Konštrukciu prevráťte a pomocou obyčajnej drevenej dosky dosiahnite rovinu. Inak by sa jednotlivé kusy profilu veľmi ťažko umiestňovali v priestore. | Zdroj: Jozef Šebest
Vymeranie medzier. Odmerajte medzery medzi okrajovými profilmi a vypočítajte, ako umiestnite ostatné L-profily. V našom prípade je to 7,5 mm s tým, že posledné tri sa dopasujú. | Zdroj: Jozef Šebest
Zváranie L-profilov. Až po nabodovaní všetkých L-profilov (aj dorazu a spodnej priečky) ich privarte najskôr zospodu a potom zvrchu. Potom rampy vrkôčikovým kotúčom očistite. | Zdroj: Jozef Šebest
Povrchová úprava. Nakoniec obe rampy natrite najskôr základnou a potom vrchnou syntetickou farbou. Pred nanášaním treba, samozrejme, celú konštrukciu ešte odmastiť. | Zdroj: Jozef Šebest
Jozefov tip
Dané rozmery rampy sú počítané pre veľké auto. Pre väčšinu osobných vozidiel bude stačiť prepočítať rozmery na 3/4 udávaných rozmerov. Ak sa rozhodnete pre iné rozmery, vždy prepočítajte všetky dĺžky a výšky, aby ste zachovali nájazdový uhol. Vozidlo na rampe vždy zaistite klinmi, aj keď je ručná brzda v úplnom poriadku.
Text, foto a realizácia: Jozef Šebest
Zdroj: časopis Urob si sám
Komentáre