auto rampa
Zdroj: Jozef Šebest

Servisné rampy na opravu auta zo starého regála

Ak vás neuspokojujú parametre rámp, ktoré si môžete bežne kúpiť v obchode, vyrobte si vlastné, napríklad zo starého kovového regála. Bezpečne na nich opravíte dodávky či autá so širšími pneumatikami.

S čím treba rátať

  • Náklady: do 58 €
  • Časová náročnosť: 2 dni
  • Zručnosť: pokročilý
  • Budete potrebovať

Materiál

  • 60 × L-profil ( 25 × 25 × 3 mm)
  • Rúry (4 × 1 120 mm, 4 × 300 mm, 4 × 780 mm, 4 × 325 mm, 2 × 250 mm)
  • Rezné kotúče (2 kusy kvalitnejšej značky)
  • Brúsny kotúč
  • Základná farba a vrchná farba, riedidlo

Náradie

  • Zváračka
  • Uhlová brúska
  • Magnetické uholníky
  • Vrkôčikový kotúč alebo oceľová kefa
  • Štetec
  • Handry
  • Nádoba na farbu

Krok za krokom

auto rampa
Brúsenie zvarov. Zvyšky pôvodných zvarov na regály prebrúste dohladka brúsnym kotúčom. Na samostatných kusoch sa vám bude pracovať lepšie. | Zdroj: Jozef Šebest
auto rampa
Označenie rezu. Papierová krycia páska poslúži veľmi dobre v prípade, že režete diely brúskou „od oka“. Pomôže zachovať kolmosť rezov, ale hodí sa aj na zakreslenie šikmých rezov | Zdroj: Jozef Šebest
auto rampa
Kolmé spájanie. Kolmé spoje spájajte oblúkovým zvarom. Rozdeľte kruh rúry na štvrtiny a potom nakreslite dva poloblúky vysoké ako polomer rúry (v našom prípade 15 mm). | Zdroj: Jozef Šebest
auto rampa
Rezanie oblúkov. Oblúky najskôr zrežte rezným kotúčom a následne brúsnym kotúčom zbrúste každú stranu rúry dohladka. | Zdroj: Jozef Šebest
auto rampa
Brúsenie vnútra rúry. Potom rúru otočte o 90 stupňov a „vnútro“ vybrúste z oboch strán. Keďže o časť materiálu na hrotoch prídete, je dobré dĺžku rúrky merať od horného okraja oblúka. | Zdroj: Jozef Šebest
auto rampa
Brúsenie vonkajška rúry. Rovnako prebrúste aj vonkajšiu stranu rúry okolo zakončení. Zbavíte sa vyčnievajúcich kusov kovu a zafarbený kov prispôsobíte na zváranie bez prskania. | Zdroj: Jozef Šebest
auto rampa
Kontrola presnosti. Či oblúky presne zapadnú na rúru, si môžete priebežne testovať jednoduchým priložením. | Zdroj: Jozef Šebest
auto rampa
Zváranie bočných dielov. Po vytvarovaní oblúkov zložte jednotlivé rúry a zvarte z nich bočné konštrukcie rámp. Použite na to rovnú podložku, zváračku a príložné magnetické uholníky. | Zdroj: Jozef Šebest
auto rampa
L-profily. Medzi bočné diely vložte L-profily. Začnite od najnižšieho miesta, profil si podložte. Zvar stiahne konštrukciu, takže ďalšie profily budú držať aj bez magnetov. | Zdroj: Jozef Šebest
auto rampa
Kontrola uhlov. Všetky vzdialenosti kontrolujte aj niekoľkokrát a sledujte aj kolmosť nôh rampy. Mierne „rozkročenie“ (cca 5 stupňov na každej nohe) nie je na škodu, ale nie je nutné. | Zdroj: Jozef Šebest
auto rampa
Kontrola výšky. Kontrolujte aj výšku jednotlivých dielov. V našom prípade sú „šteblíky“ umiestnené tak, aby boli centimeter pod najvyšším bodom rúry s ohľadom na zváranie. | Zdroj: Jozef Šebest
auto rampa
Vyrovnanie. Konštrukciu prevráťte a pomocou obyčajnej drevenej dosky dosiahnite rovinu. Inak by sa jednotlivé kusy profilu veľmi ťažko umiestňovali v priestore. | Zdroj: Jozef Šebest
auto rampa
Vymeranie medzier. Odmerajte medzery medzi okrajovými profilmi a vypočítajte, ako umiestnite ostatné L-profily. V našom prípade je to 7,5 mm s tým, že posledné tri sa dopasujú. | Zdroj: Jozef Šebest
auto rampa
Zváranie L-profilov. Až po nabodovaní všetkých L-profilov (aj dorazu a spodnej priečky) ich privarte najskôr zospodu a potom zvrchu. Potom rampy vrkôčikovým kotúčom očistite. | Zdroj: Jozef Šebest
auto rampa
Povrchová úprava. Nakoniec obe rampy natrite najskôr základnou a potom vrchnou syntetickou farbou. Pred nanášaním treba, samozrejme, celú konštrukciu ešte odmastiť. | Zdroj: Jozef Šebest

Jozefov tip

Dané rozmery rampy sú počítané pre veľké auto. Pre väčšinu osobných vozidiel bude stačiť prepočítať rozmery na 3/4 udávaných rozmerov. Ak sa rozhodnete pre iné rozmery, vždy prepočítajte všetky dĺžky a výšky, aby ste zachovali nájazdový uhol. Vozidlo na rampe vždy zaistite klinmi, aj keď je ručná brzda v úplnom poriadku.

Text, foto a realizácia: Jozef Šebest
Zdroj: časopis Urob si sám

Emailová adresa nebude zverejnená, poskytnutá iným osobám a nebudeme na ňu nič posielať. Je však nutná na prevádzku diskusií. Pozrite si naše podmienky spracovania osobných údajov.

Ak sa vám nechce zakaždým zadávať meno a email, využite možnosť prihlásiť sa.