Nerobte túto chybu pri skladovaní pneumatík! Takto vám cez zimu zdegradujú
Sezóna prezúvania je tu. Väčšina vodičov však robí pri skladovaní pneumatík jednu zásadnú chybu, ktorá ich môže stáť stovky eur. Viete, ako sa o pneumatiky postarať, aby do jari nestratili na kvalite?
Moderná pneumatika je sofistikovaný kus chémie. Guma nie je len „guma“. Je to zmes plná olejov, siliky a prísad, ktoré ju robia pružnou a priľnavou. A táto zmes je háklivá. Jej najväčšími nepriateľmi sú slnko (UV žiarenie), ozón, extrémne teploty, vlhkosť a chemikálie.
Ak svoje letné pneumatiky len tak hodíte do kúta v plechovom sklade alebo ich opriete o stenu na balkóne, na jar prezúvate stvrdnuté, popraskané a možno aj zdeformované „kolesá“, ktoré stratili svoje vlastnosti. A to je nebezpečné.

Správne uskladnenie pneumatík nie je žiadna veda. Pred ich odložením stačí dodržať základné kroky a vyvarovať sa častej chybe pri samotnom uskladnení.
Príprava pneumatík na uskladnenie
1. Čistota je základ
Nikdy neskladujte špinavé pneumatiky. Agresívna zmes brzdového prachu, cestnej špiny, soli a olejov sa do gumy doslova „zažerie“. Cez zimu má na to veľa času.
Vyberte všetky kamienky zapichnuté v drážkach. Vezmite vedro s autošampónom (žiadne agresívne odmasťovače alebo riedidlá) a kefu. Poriadne vydrhnite dezén aj bočnice. Ak skladujete celé kolesá, samozrejme umyte aj disky.

Pneumatiky musia byť pred odložením dokonale suché. Vlhkosť pod obalom alebo v záhyboch spôsobuje oxidáciu a poškodzuje štruktúru gumy. Nechajte ich po umytí poriadne vyschnúť na vzduchu (ale nie na priamom slnku).
2. Kontrola a označenie
Kým ich máte čisté v ruke, poriadne si ich prezrite. Hľadajte praskliny na bočniciach, hrče (bubliny) alebo poškodenie pätky. Skontrolujte hĺbku dezénu. Ak je pneumatika poškodená alebo na hranici životnosti, je zbytočné ju skladovať.
Nezabudnite skontrolovať označenie pneumatík (kde boli umiestnené – PP, LP, PZ, LZ), aby sa mohli na jar správne rotovať (napríklad predné dať dozadu).
3. Výber správneho miesta
Miesto na uskladnenie je dôležitejšie, ako čokoľvek iné. Pneumatika potrebuje prežiť zimu v suchom, tmavom a chladnom prostredí.
Ideálne miesto: Suchá pivnica, čistá garáž, komora.
Nevhodné miesto: Balkón (UV žiarenie, mráz, voda), plechová búda (extrémne výkyvy teplôt), kotolňa (teplo), vlhká pivnica.

Uskladnenie pneumatík – správna poloha
A sme pri jadre problému. Práve pri voľbe polohy na uskladnenie robí chybu najviac ľudí. To, ako pneumatiku položíte, závisí od jednej veci: Je na disku alebo nie?
Skladovanie pneumatík BEZ diskov (samotné pneu)
- NIKDY ich nevešajte! Deformuje sa pätka (časť, ktorá dosadá na disk) a na jar nemusia tesniť.
- NIKDY ich neklaďte na seba do „komína“! Váha vrchnej pneumatiky po pár mesiacoch zdeformuje bočnice tej spodnej.
- SPRÁVNE: Pneumatiky bez diskov sa musia skladovať postojačky, vedľa seba, ako knihy v knižnici alebo ako v regáli v pneuservise.

Skladovanie kompletných kolies (pneumatiky NA diskoch)
Ak skladujete celé kolesá aj s diskami, je to oveľa jednoduchšie. Tlak sa rozkladá cez disk, nie cez gumu.
- SPRÁVNE: Môžete ich bez problémov naukladať na seba do „komína“. Položte ich na paletu alebo kus kartónu, nie priamo na betón.
- SPRÁVNE : Môžete ich zavesiť na stenu. Zaveste ich za dieru v disku, nie za gumu. Existujú na to špeciálne držiaky.

Zabaliť alebo nie?
Pneumatiky sa odporúčajú zabaliť. Nemusíte kupovať drahé obaly. Stačia veľké čierne vrecia na odpadky. Každú pneumatiku dajte do samostatného vreca, ktoré dobré uzatvorte, aby ste zamedzili tvorbe vlhkosti.

Text: Juraj koreň
Foto: istock.com
Zdroj: ADAC, Michelin, BestDrive
Nech vám žiadna novinka neunikne
Odoberajte týždenný prehľad najlepších článkov emailom










Komentáre