Ako namontovať do auta parkovacie senzory

Zdroj: shutterstock

Dnešný návod je z kategórie jednoduchých, hoci trochu prácnych. Pre mnohých môže byť úvodom do opráv auta vlastnými rukami.

Ak sú v nárazníku plastové výstuhy, možno ich bude treba upraviť podľa kabeláže, a aby nezavadzali pri osadení snímačov. | Zdroj: Jozef Šebest
Do nárazníka osadíme snímače, nasadíme ho naspäť na vozidlo a priskrutkujeme. Pri tejto práci oceníme pomocnú ruku. | Zdroj: Jozef Šebest
Odizolujeme asi centimeter na ukostrovacom kábliku a na kábliku cúvacieho svetla. Netreba sa báť, káble nie sú pod prúdom. | Zdroj: Jozef Šebest
Čierny káblik vpletieme do ukostrujúceho vodiča a prispájkujeme. Červený prispájkujeme do káblika cúvacieho svetla. | Zdroj: Jozef Šebest
Spojenia zaizolujeme páskou. Na obrázku vidno aj červené pripojenia, ktoré dorábal montážnik ťažného zariadenia. | Zdroj: Jozef Šebest
Zväzok káblov pozapájame do konektorov a pri zaradenej spiatočke a zapnutom zapaľovaní môžeme urobiť záverečný test. | Zdroj: Jozef Šebest
Príliš hlasný reproduktor a zobrazovacia jednotka sú nalepené na zadný stĺpik karosérie medzi bočným sklom a zadnými dverami. | Zdroj: Jozef Šebest
Dokončenie Následne osadíme na zadný stĺpik plastový kryt, osadíme pravý zadný svetlomet a práca je hotová. | Zdroj: Jozef Šebest

Jožo radí

Parkovacie senzory sú dnes už štandardnou výbavou auta. Dokonca už začínajú byť mierne „obstarožné“, pretože skutočne moderné auto sleduje život okolo seba systémom kamier.

Keďže autá „rastú“, ale miest na parkovanie skôr ubúda a je ich v pomere k počtu áut na cestách stále menej, je často žiaduce namontovať parkovacie senzory aj do staršieho auta. Najmä ak má dlhší kufor a šoféruje menej skúsený vodič.

V tomto prípade sme sa rozhodli pre montáž jednoduchej súpravy snímačov určených na snímanie prekážok za vozidlom, tzv. cúvacích senzorov, ktorú možno objednať cez internet a jej montáž si nevyžaduje rozobratie obkladov, plastových krytov a ďalších súčastí interiéru a prednej časti vozidla. V tomto prípade ide z pedagogického hľadiska o najlepšie riešenie – je jednoduché na pochopenie aj pre začiatočníka a obsahuje všetky prvky postupu, ktoré musí záujemca zvládnuť.

Na tomto konkrétnom vozidle sme demontovali len zadný nárazník, pravé zadné svetlo a vnútorný plastový kryt zadného stĺpika. Aj tak to predstavovalo 22 skrutiek troch veľkostí plus dve skrutky držiace zadné svetlo.

Dobré rady

Keďže každá chyba v zapojení by nás stála dlhý čas strávený montážou, demontážou a opätovnou montážou, otestujeme celý systém ešte pred nasadením do auta a potom opäť hneď po zapojení, ešte pred definitívnym zakrytím.Vtedy naštartujeme vozidlo a pri zaradenej spiatočke a stlačenej spojke môže asistent vyskúšať funkčnosť jednotlivých snímačov.

Zapojenie systému je veľmi jednoduché – do určených konektorov pripojíme snímače, zobrazovaciu jednotku a napájanie. To pozostáva z dvoch káblov. Čierny pripojíme na ktorékoľvek ukostrenie (špeciálne miesto na karosérii, na plechu; spoznáte ho podľa toho, že je na ňom pripojená svorka s káblom) alebo na kábel vedúci k ukostreniu. Červený pripojíme na napájanie cúvacieho svetla. V prípade tohto vozidla (Renault Megane Grandtour prvej generácie) môžeme riadiacu jednotku parkovacej súpravy umiestniť do medzery za pravým zadným svetlometom. V ňom sa totiž nachádza cúvacie svetlo. Rovnaké miesto na odvedenie napájania zásuvky prívesného vozíka som si vybral aj ja, keď som montoval toto zariadenie.

Snímače (senzory) umiestňujeme podľa ich počtu, pričom sa snažíme umiestniť ich do najviac vysunutého bodu nárazníka, ale tak, aby smerovali dozadu. Pokiaľ máme v okolí vozidlo rovnakého typu so zabudovanými snímačmi, môžeme sa inšpirovať. Ak nie, inšpirujeme sa videami na internete. Rozmeranie začíname vždy od stredu a používame zmývateľnú fixku. V tomto konkrétnom prípade sme umiestnili štyri snímače 43 cm od seba.

Zložitejšie súpravy majú reguláciu hlasitosti akustického signálu. Naša je taká jednoduchá, že reguláciu nemá, túto nevýhodu však „vyrovnáva“ takmer neznesiteľnou hlasitosťou. Preto som zobrazovaciu jednotku s reproduktorom neosádzal na palubnú dosku, ale čo najďalej od vodiča – do zadného stĺpika – a pre istotu pod plastový kryt.

Zložitejší systém môže snímať aj priestor pred vozidlom. Jeho montáž je však komplikovanejšia, pretože treba inštalovať kabeláž cez celú dĺžku vozidla. Ťažké je hľadanie priechodu medzi motorovým priestorom a interiérom. Niekedy si to vyžiada akrobatické výkony, demontáž palubnej dosky (alebo jej súčastí) a hľadanie bezpečného miesta na prechod káblov cez motorový priestor až k prednému nárazníku.

Text, foto Mgr. Jozef Šebest, isifa/Shutterstock
Zdroj časopis Urob si sám 5/2019

Komentáre

  1. Vy myslite asi cuvacie senzory, ze?

    1. preco cuvacie? tie co su vpredu, tie by si ako nazval? Boooze ja ale milujem takychto mudrlantov….

Pridať komentár

Emailová adresa nebude zverejnená, poskytnutá iným osobám ani na ňu nebudeme nič posielať. Je však nutná na prevádzku diskusií. Pozrite si naše podmienky spracovania osobných údajov. Ak sa vám nechce zakaždým zadávať prezývku a email, využite možnosť bezplatnej registrácie.