
Ako sa dá z obyčajnej starej vlečky urobiť brička na konský záprah? Miroslav vám ukáže kompletný postup
Tento projekt začal ako spontánna oprava starej vlečky na konskej farme, no čoskoro sa z nej stal ambiciózny a zaujímavý výtvor. Pôvodne jednoduchá oprava sa transformovala do stavby bričky, ktorá prešla kompletnou renováciou. Tento článok vás prevedie procesom výroby od základov až po finálne úpravy.
Galéria
Začiatok projektu: Od vlečky k bričke
Všetko to začalo jednoduchou myšlienkou, ktorá sa postupne zmenila na komplexný projekt. Manželka mala na svojej konskej farme starú vlečku, ktorá slúžila na ťahanie menších nákladov, ale s väčším koňom by bola nepoužiteľná. Vzhľadom na to, že k dispozícii bol iba poník, rozhodol som sa, že vylepším túto vlečku, aby sa dala použiť aj s menším záprahom.
Po prvej obhliadke som však zistil, že konštrukcia vlečky bola v tak zlom stave, že som sa rozhodol ju úplne rozobrať a začať od základov. Rám bol nevhodný, pružiny poškodené a celková stabilita bola nevyhovujúca.
Rekonštrukcia rámu a podvozku
Na začiatok som sa pustil do opravy podvozku. U svokra som našiel starý rám na koč, ktorý som musel upraviť. Pôvodne bol príliš úzky a krátky, takže som ho predĺžil a rozšíril, aby bol stabilný a vizuálne pôsobil harmonicky. K tomu som musel opraviť aj listové pružiny, ktoré boli poškodené nesprávnym uložením v pôvodnom podvozku. Na uchytenie náprav som použil pásovinu 30 x 8 mm. Po viacerých meraniach a nastaveniach sa podvozok konečne dostal do požadovanej podoby.
Brzdový systém a jeho vylepšenia
Následne som sa zameral na brzdy. Pôvodné brzdy zo starej vlečky boli síce v rovnakej šírke, ale boli podstatne mimo os, takže som musel všetko prestrihnúť a osadiť tak, aby boli v správnej rovine. Páka bŕzd bola potrebná nová, a tak som ju vyrobil zo starého kotúča na okružnú pílu, rúrky a pásoviny. Zaujímavým problémom sa stalo aj brzdové uchytenie, pretože pôvodný pedál nefungoval správne. Vymyslel som systém s kladkami, ktoré zvyšovali brzdnú silu o dve tretiny. Tento mechanizmus fungoval spoľahlivo aj pri väčšom ťahu.
Príprava sedadiel a opierok
Keď bol podvozok hotový, začal som pracovať na sedadlách. Premýšľal som nad ich šírkou, výškou operadiel a sklony, aby bola lavička pohodlná aj funkčná. Na sedadlá som použil čerešňové drevo, ktoré som opracoval ešte minulý rok. Drevo som obrúsil do hladka a upravil, aby nemalo ostré hrany. Následne som sa pustil do výroby opierok z kovanej pásoviny, ktoré som ručne ohýbal bez ohýbačky. Každú opierku som po dokončení privaril napevno.
Úložný priestor a ochranný rám
Aby bola brička nielen praktická, ale aj estetická, pridal som zadný úložný priestor s bočnicami a zadným čelom. Na ochranný rám prednej časti podvozku som použil colovú rúru s priemerom 2,5 cm, ktorú som spojil s kolenami z rovnakého materiálu. Tento rám mal za úlohu chrániť sedadlá a zabezpečiť stabilitu v prípade potreby.
Finálne úpravy a detaily
Po kompletnej montáži som sa zameral na finálne úpravy, ako je náter dreva, na ktorý som použil olejovú lazúru, aby drevo vydržalo vonkajšie podmienky. Na kovové časti som aplikoval odolnú farbu. Nakoniec som pridal aj piknikový kôš na zadnú nápravu, ktorý sa stal nielen praktickým, ale aj estetickým doplnkom.
Po niekoľkých mesiacoch práce, množstve detailných úprav a skúšok bola brička hotová. Manželka bola nadšená výsledkom a kobyla Elza ju vyskúšala bez výhrad. Tento projekt sa začal ako malá oprava, ale nakoniec sa stal krásnym dielom, ktoré bude slúžiť na farme ešte mnoho rokov.
Materiál použitý na výrobu
- L profil 40 × 40 mm na podvozok
- Pásovina 40 × 3 mm, 80 × 8 mm na podvozok a konštrukciu
- Pásovina 30 × 8 mm na úchyty a páku
- Jakel 100 × 80 mm, 70 × 50 mm a 50 × 50 mm, 40 × 20 mm na podvozok, lavicu a konštrukciu
- Rúra 25 mm na ochranný rám
- Skrutky, pánty, kladky a úchyty
- Olejová lazúra na drevo
- Farba na kov
- Plastové zátky na Jakel
Cena za materiál: približne 400 eur
Použité náradie
- AKU vŕtačka
- elektrický hoblík
- okružná píla
- uhlová brúska
- excentrická brúska
- stolárske zvierky
- veľa brúsneho papiera
- pár štetcov a valčekov
- a hlavne zváračka (v tomto prípade synergická CO2 220 A)
Text, foto a výroba: Miroslav Sokolt
Nech vám žiadna novinka neunikne
Odoberajte týždenný prehľad najlepších článkov emailom
Komentáre