Sane z lyží
Sane sú zostrojené z vyradených klasických zjazdárskych lyží, ktoré majú ešte kvalitnú sklznicu. Pohodlne sa na nich odvezú štyri osoby. Jazdy po posypanej zimnej ceste sa vyvarujeme, pretože posypový materiál (škvara, štrk) by sklznicu lyží poškodil. Sane môžeme prevážať na záhradke osobného automobilu.
Galéria
Postup práce
- Nosné lyže udržiavajú rovnobežne spolu dve konzoly a priečku riadenia. Konzoly (4) musíme zvariť. Na nosné lyže ich pripevníme skrutkami do dreva do vopred predvŕtaných dier.
- Nosnú plochu (15) vyrobíme z bukových latiek, ale môžeme použiť aj plastové prvky. Ak použijeme drevené latky, odporúčame ich natrieť vodoodpudivým náterom alebo lodným lakom.
- Na sedadlo (19) môžeme použiť diel z vyradenej stoličky. Odporúčame sedadlo laminátové, ktoré sa osvedčilo pre svoju pevnosť a pružnosť. Na držiak (18) vytvarujeme (ohneme) duralovú rúrku a ukotvíme ju na zadnej konzole aj opierke sedadla.
- Vedenie nosnej lyže (25) vystrihneme a vytvarujeme z nehrdzavejúceho plechu. Jeho účelom je zabrániť šmyku zadnej časti saní v zákrute.
- Šlapáky (24) vyrežeme z mäkšej gumy a prilepíme na nosnú lyžu chemoprénom. Odporúčame gumu zdrsniť alebo upraviť niekoľkými priečnymi drážkami, aby sa noha osoby stojacej vzadu nezošmykla.
- Vlastnú zmenu smeru počas jazdy zaručujú nožné riadidlá (5), ktoré otáčajú riadiacu lyžu. Skrutku (6), ktorá drží spolu riadenie, odporúčame dotiahnuť tak, aby sa riadenie dalo otáčať malou silou, ale súčasne nemalo vôľu. Styčné plochy je dobré natrieť vazelínou. U-profil (5), ktorý tvorí riadidlá, odporúčame na koncoch zaobliť pilníkom.
- Nôž riadiacej lyže je vyrobený z hliníkového L-profilu (9), ale lepším riešením by bol T-profil z nehrdzavejúcej ocele. Skrutku do dreva s očkom (12) treba spojiť so stredom nosníka (3) gumeným lanom. Lano má otáčaniu riadidiel klásť malý odpor. Ak jazdí –tlačí – sane len jedna osoba, gumené lano zaručuje priamy smer jazdy.
Sane najlepšie jazdia na ratrakom upravených lyžiarskych svahoch a kľukatých lesných cestách. Dosahujú značnú rýchlosť. Ovládanie smeru jazdy vlastným riadením (5) a súčasne liacami (25) ich robí bezpečnými. Pribrzďujú a zastavujú sa nohami ako klasické sánky. Na rovine a svahoch s malým sklonom ich možno zozadu poháňať – tlačiť.. Držiak (18) pritom dovoľuje jazdu ďalšej osoby, ktorá po dosiahnutí dostatočnej rýchlosti naskočí na šlapáky (24) a vezie sa s ostatnými. Na sedadle by mal sedieť spravidla najťažší (dospelý) a pred ním 1 – 2 deti.
Text a foto: Milan Lacko, Anton Gajdoš, Zvolen
Kresby: Podľa originálu autorov prekreslil: Marián Varga
ak má riadiť ten vzadu stojaci, potom nesmú byť tie „kýly“ na sklznici aby bol možný šmyk naklonením sa.