Ako na údržbu kosačiek s nízkymi nákladmi
Prichádza čas, keď sa môžeme pustiť do prípravy záhradnej techniky. Pri dodržaní postupu nám bude dobre slúžiť až do jesene.
Galéria
UROB SI SÁM
náročnosť: +
čas: 0,5 hodiny
počet osôb: 1
obdobie: apríl
náklady: 20 – 25 €
KONTROLNÝ ZOZNAM
Materiál 20 €
• motorový olej
napr. Mogul Alfa SAE 30
alebo Mogul Alfa 4T 10W-30
• vložka vzduchového filtra
• benzín
Náradie a pomôcky
• odsávačka na olej
• skrutkovač
• pilník alebo brúska
na naostrenie noža
• nasiakavá handrička
na odstránenie nečistôt zo šasi
• súprava kľúčov
s veľkosťou 8, 10, 13, 14 a 17
POSTUP PRÁCE
Rotačná kosačka – údržba techniky
Odsávačkou
Staré mazivo vypustíme až po krátkom prehriatí motora. Olej je tak redší a lepšie vyteká.
Hlavne nepreliať!
Novú náplň oleja dolievame tak, aby sme motor nepreplnili.
Vzduchový filter
Ak nečistoty nemožno vyklepať, vložku vymeníme za novú.
Zadné kolesá
Prekontrolujeme, či sa ložiská voľne otáčajú. Vence pohonu vyčistíme štetcom.
Údržba nápravy
Odmontujeme ozubené kolieska, očistíme ich benzínom a naolejujeme, aj voľnobežku.
Kontrola
Hriadeľ s ozubenými pastorkami by nemal byť opotrebovaný. Premažeme ho, ale nie vazelínou.
Kontrola ostria
Pri prípadnom brúsení si pomôžeme skrutkovačom. Celá čepeľ musí ležať vodorovne.
Nastavenie pohonu
Môžeme napnúť lanko nastavovacou skrutkou. Skontrolujeme aj hnací remeň.
Výmena oleja
Keďže motor mulčovača pracuje pod veľkým zaťažením, využijeme polosyntetické oleje.
Dvojitý filter
Papierová vložka je chránená. Stačí oprať v benzíne a vysušiť molitanový predfilter.
Hnacie remene
Nemali by byť rozstrapkané. Napínacie mechanizmy sa musia voľne otáčať bez zadrhávania.
Pohon
Sekundárny remeň môžeme prehodiť na druhý pár remeníc. Skontrolujeme tesnosť prevodovky.
Ovládacie prvky
Musia ísť zľahka. Môžeme nakvapkať olej do lanovodov.
Mulčovací nôž
Pred sezónou je vhodná pohľadová kontrola. Otupené hrany nabrúsime a nôž vyvážime.
Predný vodiaci strmeň
Riadne ho očistíme a v mieste jeho upnutia do držiaka nakvapkáme olej.
Kolíky hnacích kolies
Ako pri vodiacom strmeni kolík vyčistíme a premažeme olejom.
VIETE, ŽE…
… zašpinená vložka filtra je zodpovedná za zvýšenú spotrebu paliva a horšie štarty? Ak nečistoty nemožno vyklepať, vložku vymeníme za novú. Nikdy ju nečistíme tlakovým vzduchom!
… vyobrazený typ motora má náplň 0,45 l? Do bežných motorov sa zmestí približne 0,6 l maziva.
… pred kontrolou stavu oleja necháme motor 2 min. bežať? Potom ho vypneme, počkáme 3 min. a odmeriame stav.
Pre zelený trávnik
Aby bol trávnik krásny a zdravý
Trávnik potrebuje dostatok živín, vzduchu, vody a slnečného svetla. Jednou zo základných metód na regeneráciu trávnika najmä po zime je jeho vertikulácia alebo vertikálne prerezanie. Robí sa strojovo, vertikulátormi, pričom sa aj odhrabávajú splstnatené zvyšky trávy. Pri kosení, ale aj užívaním sa do trávnika dostávajú zvyšky trávy a tvoria sa v ňom trávnu plsť, ktorá môže vytvoriť aj niekoľko centimetrov silnú nepriepustnú vrstvu. Vlaha, živiny a kyslík sa tak ku korienkom nedostanú. V suchšom období rastliny zle prijímajú vlahu z pôdy a vysychajú. Trávnik žltne a slabne. Vertikuláciu sa odporúča vykonávať na jar a na jeseň. Na jar sa začína na konci marca až v apríli, druhá sa robí v septembri. (fieldmann.sk).
DOBRÉ RADY
Vonku alebo vnútri?
Údržbu kosačiek je najlepšie vykonávať na pevnej ploche, prípadne na pracovnom stole v dielni. Tam máme poruke všetko náradie a prípravky, ktoré potrebujeme. Ak vykonávame údržbu vonku, sme odkázaní na priazeň počasia.
Kedy začať?
S predsezónnou údržbou kosačiek začíname vždy, až keď je teplejšie, najlepšie zhruba od polovice apríla. Prípadné mráziky dokážu napáchať škody – vplyvom rozdielov teplôt dochádza k zavodneniu benzínu, lebo v poloprázdnom kanistri sa môže kondenzovať vlhkosť. Môžeme používať aj vysokooktánové palivo, ktoré má nižší obsah biozložky než bežný Natural 95.
Oleje
Veľkou otázkou sú oleje. Dnes sú technológie tak ďaleko, že sa nemusíme báť vzájomnej miešateľnosti olejov; pravda, ak je v motore naliaty minerálny olej SE30, nebudeme ho dopĺňať polosyntetickým 10W-40, zámena za redšie mazadlo by však vďaka vysokej aditívovanosti oboch tried mazív nemala spôsobovať problémy. S výmenou začíname vždy na jar. V jeseni je to zbytočné, pretože olej sa tak či onak cez zimu znehodnotí a je úplne jedno, či je motor v prevádzke alebo nie. Všetky typy kosačkových motorov môžeme plniť olejmi triedy SAE 30, čo sú minerálne oleje. Motoru na mulčovači, bubnovej kosačke alebo jednoosovom malotraktore doprajeme kvalitnejší polosyntetický olej, najlepšie 10W-40, ten má vysokú teplotnú zaťažiteľnosť a dobre maže aj vtedy, ak vonkajšie teploty klesnú na 5 °C. Používať čisto syntetický olej triedy 5W-40 je však nezmysel, pretože pri vysokých teplotách, naopak, motor bude náplň pravdepodobne čiastočne spotrebovávať. Nikdy nepoužívame klasické automobilové oleje!
Prevody mulčovača
Keď chceme nastaviť niektorý z prevodov, využijeme nastavovacie skrutky na ráme stroja a riadidlách.
NÁŠ TIP
Pozor na starý benzín!
V sezóne si nikdy nenakupujeme veľké množstvo benzínu, lebo s jeho starnutím prichádzajú aj problémy s chodom motora. V zásobe si necháme len toľko litrov, koľko spotrebujeme približne za tri až štyri týždne.
Text, foto a realizácia Jaromír Malich
Zdroj: časopis Urob si sám 4/2018
Komentáre