Príprava kosačky pre začiatočníkov
Galéria (18)

Príprava kosačky pre začiatočníkov

Aj piloti musia pred štartom prekontrolovať lietadlo. Podobne treba vykonať kontrolu pred spustením kosačky, hoci nie až takú rozsiahlu.

Galéria

Príprava kosačky
Príprava kosačky
Príprava kosačky
Príprava kosačky
Príprava kosačky
Príprava kosačky
Príprava kosačky
Príprava kosačky

UROB SI SÁM

NÁROČNOSŤ: *

ČAS: 15 minút

NÁKLADY: do 4 €

ĽUDIA: 1

OBDOBIE: V – X

KONTROLNÝ ZOZNAM

MATERIÁL do 4 €

 benzín 3 €
bezolovnatý, najlepšie 98- a viacoktánový, ktorý nezanecháva usadeniny, ak po sezóne zabudnete vypustiť nádrž, 2 l
• motorový olej do 1 €
SAE 30, len ak ho treba doplniť (3,45 €/0,6 l)​

NÁRADIE

• prívod vody a hadica
na opláchnutie koša pred a počas kosenia, na očistenie po skončení práce
• sviečkový kľúč a handrička
použijete ho len zriedkavo, ale pre istotu je dobré, keď je poruke

POSTUP PRÁCE

Čo spraviť pred stlačením štartovacieho gombíka?

Obhliadka

Pri vypnutom motore kosačku zo všetkých strán prezrieme, či nie je viditeľne poškodená, najmä či z nej niečo nevyteká. 

Snímeme zberací kôš na trávu a prezrieme ho. Ak je zalepený kúskami trávy, musíme ho očistiť – najlepšie vodou z hadice. 

Pri kontrolovaní spodku kosačky je najlepšie „posadiť“ ju na zadné kolesá. Takto sa nevyleje olej na vzduchový filter. 

Na spodnej časti prekontrolujme, či nie je prasknutý nôž a raz ho pretočíme okolo osky. Zapaľovanie je pritom vypnuté!

Veko olejovej nádrže má podobne ako na aute znak olejničky. Nemožno si ho zmýliť s viečkom palivovej nádrže. Odkrútime ho.

Prekontrolujeme stav oleja podľa značiek na odmerke. Hladina musí byť niekde medzi nimi. Olej prípadne doplníme. 

Označenie palivovej nádrže musí byť jasné každému, kto už niekedy bol na benzínovej pumpe. Môžeme doplniť benzín. 

Do palivovej nádrže je lepšie doliať benzín iba v menšom množstve, aby sme ho zbytočne neskladovali v nádrži kosačky. 

Akumulátor našej kosačky je dizajnovo vyriešený tak, že tvorí súčasť kapotáže motora. Prekontrolujeme stav nabitia. 

Aby sme prekontrolovali nabitie, nie je potrebné sňať akumulátor z kosačky. Štyri zelené kontrolky znamenajú úplné nabite. 

Hoci sa to zdá trochu namáhavé, pred každým kosením treba otvoriť kryt vzduchového filtra. Jednoducho stiahneme filter. 

Pozrieme sa, v akom stave je filter, ak nie je čistý, oklepeme ho, jemne ofúkame alebo vymeníme za nový. 

Vľavo je výfuk. Jeho mriežku aj chladiace rebrovanie motora udržiavame čisté, aby dobre odvádzalo teplo a neprehrieval sa motor. 

Nastavenie výšky kosenia

Pred kosením nastavíme výšku podvozka nad terénom, čím meníme aj výšku noža, a teda výšku kosenia. 

Jednoduché štartovanie

Žltú páku pritlačíme zvrchu k hlavnej rukoväti a chvíľku podržíme stlačený štartovací gombík. 

Kosačka stojí na mieste. Po pritlačení čiernej páky k hlavnej rukoväti sa rozbehnú aj kolesá kosačky a môžeme kosiť. 

DOBRÉ RADY

Tráva sa neukladá v koši

Ak sú na ňom zaschnuté nánosy trávy, je pravdepodobné, že sa cez steny nemôže dostávať vzduch, a tak ani kosačka nebude môcť nafúkať do koša pokosenú trávu. V takom prípade sa nevyhneme čisteniu koša. Ako očistiť textilné steny? Kôš postavíme otvorom nadol a vystriekame ho hadicou najprv zvonka, potom ho obrátime a umyjeme aj zvnútra tak, aby zvyšky trávy vytiekli spolu s vodou.

Prevrátenie kosačky

Kosačku zdvihneme tak, že stojí na zadných kolesách. Tým sa vyhneme možnému zatečeniu oleja, ktorý je inak naspodku motora, do priestoru vzduchového filtra alebo na zapaľovaciu sviečku. V prvom prípade by motor vťahoval do spaľovacej zmesi vzduch s prímesou oleja, v druhom zasa hrozí, že by olej znečistil zapaľovaciu sviečku a motor by sa buď nedal naštartovať, alebo by sa štartoval len ťažko a viac by dymil pri prevádzke. Pevné karbónové spaliny z oleja by motor veľmi rýchlo opotrebovali. Výmenu vzduchového filtra nerobíme za normálnych podmienok príliš často. Pri údržbe bežnej záhrady by vám mal vydržať najmenej rok.

Vzduchový filter

Úplne zásadnou chybou je vyfúkavanie nečistôt z papierovej vložky pomocou stlačeného vzduchu, ktorý môže spôsobiť jej roztrhnutie a následné nasávanie nečistôt priamo do motora, čo môže mať fatálny vplyv na jeho životnosť. Rovnako sa to skončí aj vtedy, ak stroj pracuje s odstránenou vložkou filtra. Táto prevádzka je možná iba pri snehových frézach – v zime na snehu, keď sa nepráši.

Prípustné je iba filter oklepať od väčších nečistôt a jemne ofúkať. Ak je aj potom viditeľne zanesený nečistotami či prachom, nebodaj zamastený, musíme ho vymeniť za nový.

(Text: Jaromír Malich)

Viete, že…

… akumulátory z niektorých elektrických kosačiek pasujú aj do iného záhradného náradia, napríklad do nožníc na plot? Takto ich môžete využiť aj vtedy, keď kosačku nepoužívate, čo je dobre, pretože lítiovo-iónové akumulátory starnú, keď sa nepoužívajú. Preto je lepšie mať jeden akumulátor do viacerých druhov náradí, čím sa využije čo najviac času z jeho životnosti.

Text: Stanislav Botur v spolupráci s Mountfieldom
Foto: Stanislav Botur
Zdroj: časopis Urob si sám 9/2018

  1. Peter says:

    Bratislavčan príde zapne a vrčí, zásadne vždy v nedeľu alebo vo sviatok, však preto je Bratislavčan.

Emailová adresa nebude zverejnená, poskytnutá iným osobám a nebudeme na ňu nič posielať. Je však nutná na prevádzku diskusií. Pozrite si naše podmienky spracovania osobných údajov.

Ak sa vám nechce zakaždým zadávať meno a email, využite možnosť prihlásiť sa.

Kde sa diskutuje