kompozicia farieb vzahrade
Galéria (15)

Kompozícia farieb v záhrade

Farba v kompozícii pôsobí predovšetkým na emócie pozorovateľa, ale má aj iluzívne optické účinky, ktoré sa dajú využiť na znásobenie pôsobenia vybraných prvkov alebo na opravu niektorých chýb alebo vyváženie nedokonalostí tvaru, veľkosti a umiestnenia prvkov.

Galéria

záhrada, farba
záhrada, farba
záhrada, farba
záhrada, farba
záhrada, farba
záhrada, farba
záhrada, farba
záhrada, farba
Farba v kompozícii podporuje zásadne:
• pôsobenie veľkosti objektu – svetlé farby opticky zväčšujú, tmavé zmenšujú,
• pôsobenie tvaru objektu – svetlé opticky zvýrazňujú detaily, tmavé ich potláčajú,
• pôsobenie umiestnenia objektu – svetlé – svietivé farby opticky približujú,
• náladu (výraz) celkového pôsobenia kompozície – svetlé pôsobia optimisticky, tmavé pesimisticky (melancholicky),
• dynamiku – pohyb v kompozícii  – svetlé dynamizujú, tmavé pôsobia staticky,
• gradáciu priestoru – farebný objekt kontrastný s pozadím môže byť vyvrcholením priestoru alebo opakovaním farebných tónov (stupňovaním rytmu) môžeme doviesť oko pozorovateľa až k dominante v najsýtejšom farebnom tóne.

Farebná pôsobivosť prostredia

Prostredie, ktoré nás obklopuje, pôsobí svojimi tvarmi, ich usporiadaním a rozmermi, ale súčasne a neoddeliteľne aj svojou farebnosťou. Celkové farebné vyznenie ovplyvňujú: rovnorodosť (rovnakosť) vybranej farby a jej odtiene, farebné kombinácie, harmónia alebo kontrast farieb, prípadne farebný rytmus – opakovanie určitých farieb, použitie studených a teplých farieb, pôsobenie svietivých – svetlých a tmavých farieb, využitie psychologického účinku farieb.

Trvalkový záhon v chladných farbách
Funkia – Hosta crispula
Bergénia – Bergenia cordifolia
Čemerica čierna – Helleborus niger
Čemerica východná – Helleborus orientalis
Krpčiarka – Epimedium rubrum
Ostrica – Carex plantaginea
  Teplú farbu tehlových prvkov dopĺňa neutrálna sivá farba štrku, takže povrch je farebne vyvážený.

Farby zvyšujú účinok materiálov, tvarov objektov a prvkov záhrady, pričom efekt môžu vyvolávať buď pomocou jednofarebnosti, alebo kombináciou farieb.

Jednofarebnosť či aplikácia odtieňov jednej farby sa v záhradnej kompozícii vyskytuje najmä v plochách. V priestore je oveľa častejšia kombinácia farieb. Aj keď farebné kombinácie závisia vo veľkej miere od osobného vkusu, predsa pri vytváraní kompozície nemôže byť použitie farieb náhodné. Je to jednak preto, aby sme dosiahli určité zámerné pôsobenie priestorov alebo záhradných zákutí, ale aj preto, že niektoré farby spolu neladia, a pri použití by vyvolávali pocit nevyváženosti.

Harmónia farebného pôsobenia

Pri kombinovaní farieb treba vytvoriť harmonické pôsobenie celej kompozície, pričom treba vhodne vybrať kombinácie a počet farieb, pomer teplých a chladných, resp. pomer svetlých (svietivých) a tmavých farieb ako aj harmonický pomer jednotlivých plôch vybraných farieb.

Oranžovo kvitnúca ľaliovka vnáša farebnosť do úpravy záhrady teplou oranžovou farbou svojich kvetov. Zelený odtieň eloxovaného povrchu zvýrazňuje jemná konštrukcia záhradnej lavičky, ktorá harmonizuje s okolím.

Kombinovanie farieb

Pri výbere harmonickej kombinácie farieb je potrebné vychádzať z  teórie (jednoduchého) Ostwaldovho farebného kruhu. Harmóniu dosiahneme použitím susedných farieb v kruhu, pri ktorej vytvoríme kombináciu „tón v tóne“. Vyvážený kontrast dvoch farieb dosiahneme použitím jednej z primárnych farieb so zodpovedajúcou (doplnkovou) sekundárnou (žltá a fialová, červená a zelená, modrá a oranžová). Vyvážený kontrast troch farieb sa vytvorí kombináciou všetkých troch základných (červená, žltá, modrá), troch sekundárnych (oranžová, fialová, zelená), troch protiľahlých terciárnych (žltozelená, červenooranžová, modrofialová), atď.

Sadové i nízke pôdopokryvné ruže sú vyšľachtené do rôznych farieb od červenej cez ružovú a oranžovú až po žltú a bielu. Sadové i nízke pôdopokryvné ruže sú vyšľachtené do rôznych farieb od červenej cez ružovú a oranžovú až po žltú a bielu.
Sadové i nízke pôdopokryvné ruže sú vyšľachtené do rôznych farieb od červenej cez ružovú a oranžovú až po žltú a bielu.

Počet farieb

Nezanedbateľným faktorom farebnosti kompozície je v nej použitý počet farieb. Kombináciou iba dvoch farieb nemôžeme nič pokaziť, no výsledok môže byť nudný. Najvhodnejšie je použitie troch farieb, pričom k dvom doplnkovým treba pridať tretiu, ktorá s nimi ladí.

Teplé a studené farby

Vhodné je vyvážené kombinovanie teplých a studených farieb a tónov. Teplé farby pôsobia prevahou svetla, čím vyvolávajú príjemné pocity, ale dve teplé farby vedľa seba (rovnako aktívne) si budú konkurovať, čo v pozorovateľovi môže vyvolať nespokojnosť, lebo sa nevie rozhodnúť, ktorej z farieb dať prednosť.

V záhradnej kompozícii je chladná zelená základnou farbou, ktorú dopĺňame a oživujeme teplými farbami. Ďalšie chladné farby (modrú) používame v tónoch ako modrozelenú či striebornozelenú, najčastejšie v skupinách ihličnanov, alebo využívame zádumčivosť modrej vo forme modrokvitnúcich kvetov (napr. trvaliek), čím môžeme vytvoriť aj ilúziu väčšej hĺbky priestoru.

Prírodná hnedá farba drevenej štiepky v rôznych odtieňoch ladí s priznanou farbou dreveného detského visutého mostíka a okolitou zeleňou.


Svetlé a tmavé farby

Ďalším faktorom, ktorý treba brať do úvahy pri vytváraní farebných kombinácií, je svietivosť farieb. Za svietivé považujeme všetky teplé farby – červenú, oranžovú, žltú – a bielu, nesvietivé sú studené farby, ich odtiene, sivá a čierna. Svietivé farby používame na prvky a objekty, na ktoré chceme pritiahnuť pozornosť, chceme ich zdôrazniť, hoci sú na malých plochách. Nesvietivé farby sú skôr farbami väčších plôch (trávnik) a pozadia (živý plot).

Tmavosivá kovová farba kvetináčov so zeleným krušpánom harmonizuje so svetlým pozadím.


Veľkosti farebných plôch

Dôležitým aspektom vyváženého pôsobenia farieb je veľkosť a pomer farebných plôch. Inak bude pôsobiť záhon červených kvetov s pozadím veľkého zeleného trávnika (harmonicky) a inak jediná zelená tuja pred červenou stenou (nevyvážene). Pomer plôch kontrastných farieb alebo tónov by mal byť 2 : 1, 3 : 2, 5 : 3 (7 : 3), pričom je dôležité najmä to, aby sa pôsobenie aj svietivej farby nestrácalo tým, že sa použije len v nepatrnom množstve, resp. zanikne roztrúsením po ploche.

Text: Ing. Ľubica Lešinská, PhD.
Foto a kresby: autorka
Zodpovedný redaktor: Stanislav Botur

Emailová adresa nebude zverejnená, poskytnutá iným osobám a nebudeme na ňu nič posielať. Je však nutná na prevádzku diskusií. Pozrite si naše podmienky spracovania osobných údajov.

Ak sa vám nechce zakaždým zadávať meno a email, využite možnosť prihlásiť sa.

Kde sa diskutuje