Poistná udalosť
Zdroj: shutterstock.com

Ako čo najrýchlejšie dostať peniaze od poisťovne?

Škoda na majetku určite nikoho nepoteší. Ak je však poistený, nemusia byť následky až také katastrofálne. Ako zabezpečiť, aby ste sa dostali k peniazom čo najrýchlejšie?

Prvým krokom je nahlásiť škodovú udalosť poisťovni. Každá poisťovňa má na to svoje postupy, dnes je štandardom online hlásenie škody prostredníctvom webovej stránky poisťovne, nahlasovanie vzniknutej škody e-mailom alebo telefonicky na číslo klientskeho centra. Poisťovne poskytujú aj možnosť osobného ohlásenia na obchodnom mieste poisťovateľa a písomné ohlásenie na adresu poisťovateľa. Škodovú udalosť môže nahlásiť aj poverený sprostredkovateľ poistenia.

Zuzana Lauermannová, riaditeľka úseku obchodu z PREMIUM Poisťovne

Čo môže urýchliť vyplatenie poistného?

Aké doklady je potrebné predložiť poisťovni?

Kým pri zdokumentovaní škodovej udalosti veľmi pomáhajú fotografie a videá, zaznamenanie hodnoty majetku, na ktorom vznikla škoda, býva náročnejšie. Ideálne je, ak má klient k dispozícii doklady – o kúpe, nadobudnutí, veku, pôvode. Ak ich nemá, môže predložiť aj fotografie alebo iný podklad, závisí od typu poškodenej veci. V mnohých prípadoch postačuje čestné vyhlásenie. Ak tieto doklady v oznámení o škodovej udalosti chýbajú, likvidátor ich musí dopĺňať v spolupráci s poistencom. To môže predĺžiť čas vyplatenia poistného.

Oplatí sa teda odkladať si všetky bločky, záručné listy, faktúry. V ideálnom prípade nielen fyzicky, ale aj v digitálnej podobe, aby sa k nim dalo dostať kedykoľvek a z akéhokoľvek miesta.

Luxusná kuchyňa s ostrovom
Poistná suma musí byť dostatočne vysoká a zahŕňať aj nadštandardné vybavenie. | Zdroj: shutterstock.com

Ako sa postupuje pri likvidácii škodovej udalosti?

Likvidácia postupuje vždy v súlade s poistnými podmienkami, kde je zadefinovaný spôsob plnenia škodovej udalosti – buď v novej cene, alebo je uvedený spôsob výpočtu opotrebenia. Nie všetko a vždy sa hradí v nových cenách, poisťovne si môžu uplatniť aj amortizáciu.

Aké základné informácie sú potrebné pri oznamovaní škody poisťovni?

Pri oznámení je potrebné poskytnúť základné informácie, ako je číslo poistnej zmluvy, identifikačné údaje poisteného (meno a priezvisko, názov spoločnosti, dátum narodenia, IČO). Ďalej treba nahlásiť dátum a miesto vzniku škodovej udalosti, príčinu vzniku škody, rozsah poškodenia. Vyplatenie poistného urýchli aj uvedenie čísla bankového účtu, na ktoré sa majú poslať peniaze z poistného plnenia.

Nahlásenú škodovú udalosť poisťovňa zaeviduje vo svojom systéme. Pridelí jej číslo a ďalší postup do veľkej miery závisí od zdokladovania škodovej udalosti.

Revízia plynového kotla
Na technických zariadeniach ako plynový kotol treba zabezpečiť pravidelnú revíziu. | Zdroj: shutterstock.com

Čo všetko treba poisťovni preukázať?

Aké ďalšie doklady môže poisťovňa požadovať?

Odporúčame dodržiavať pravidelnú, zákonom stanovenú revíziu spotrebičov, ktoré môžu škodovú udalosť spôsobiť. Bez revízie a taktiež bez dokladu o nej poisťovňa vzniknutú škodu neuhradí. Medzi povinnosti poistníka patrí nielen pravidelná platba poistného, ale aj náležitá starostlivosť o poistené veci, udržiavanie majetku v dobrom technickom stave, používanie zariadení podľa návodu na obsluhu a údržbu a iba na účel, na ktorý ich výrobca určil, a zabezpečenie stanovených kontrol a revízií.

Raz ročne je potrebné urobiť revíziu plynového kotla s výkonom od 5 do 500 kW, plynového bojlera na ohrev vody aj plynového sporáka. Revízny technik by mal okrem spotrebiča skontrolovať aj celú „cestu“ plynu, tlak plynu, tesnosť plynovodov a spojov, pripojenie, nátery, odvod spalín (komín), ovládacie prvky a plynomer. Ideálny čas na revíziu alebo odbornú skúšku, ktorá sa vyžaduje raz za tri roky a nahrádza revíziu, je mimo vykurovacej sezóny.

Minimálne raz za rok treba dať odborne skontrolovať aj vykurovacie zariadenie na tuhé palivo (kotol, kozub, sporák, pec) vrátane komína. Intervaly revízie sa však môžu líšiť v závislosti od výkonu vykurovacieho zariadenia a paliva. Lehoty pravidelných kontrol a čistenia upravuje zákon č. 314/2001 Z. z. o ochrane pred požiarmi a vyhláška MV SR č. 401/2007 Z. z.

Ako zdokladovať cennosti?

A čo v prípade, ak sú v domácnosti obrazy alebo iné cennosti?

Ak sa v domácnosti nachádzajú cennosti ako obrazy, šperky, vzácny nábytok a podobne, ich hodnota v priebehu rokov rastie, ale výška poistného plnenia sa bude odvíjať od hodnoty určenej v znaleckom posudku. Znalecký posudok musí mať klient vypracovaný už pri vstupe do poistenia, inak predmet nie je poistený ako umelecký. Prípadné zhodnocovanie diela nie je poistením kryté. Pre hodnotné kúsky vybavenia domácnosti nie je potrebné uzatvárať špeciálne poistenie, ale je dôležité, aby celková poistná suma bola dostatočne vysoká a zahŕňala aj nadštandardnú vec alebo veci. Taktiež je dôležité, aby klient vedel dokázať, prípadne zdokladovať vysokú hodnotu danej veci pri poistnej udalosti.

Cenný obraz v domácnosti
Hodnota cenností, ako sú obrazy, sa odvíja od znaleckého posudku. | Zdroj: shutterstock.com

Ako rýchlo možno úhradu poistného vybaviť?

Koľko približne trvá vybavenie poistnej udalosti?

Vybavenie štandardnej poistnej udalosti trvá v priemere 14 dní, ale môže to byť aj rýchlejšie, ak máte k dispozícii všetky potrebné doklady. Na spôsob plnenia sa oplatí pýtať pred uzavretím zmluvy, aby ste potom nemuseli študovať mnoho strán popísaných drobným písmom a predovšetkým, aby ste neboli v momente, keď ku škodovej udalosti dôjde, nemilo prekvapení.

Text: spracované v spolupráci so Zuzanou Lauermannovou, riaditeľkou úseku obchodu PREMIUM Poisťovne
Redakčná úprava: Andrea Dingová
Foto: PREMIUM poisťovňa, isifa/shutterstock
Zdroj: Časopis Urob si sám

Emailová adresa nebude zverejnená, poskytnutá iným osobám a nebudeme na ňu nič posielať. Je však nutná na prevádzku diskusií. Pozrite si naše podmienky spracovania osobných údajov.

Ak sa vám nechce zakaždým zadávať meno a email, využite možnosť prihlásiť sa.