Ako nastaviť prehadzovač na bicykli
Prehadzovač sa ideálne nastavuje, keď máme reťaz na strednom prevodníku, krajné polohy sa však lepšie DOLAĎUJÚ na najmenšom alebo najväčšom prevodníku. VYČISTENIE, umytie a premazanie prevodového ústrojenstva je samozrejmosťou.
Galéria
Údržba bicykla
1. Základná údržba
2. Nastavenie prešmykača
3. Nastavenie prehadzovača
4. Nastavenie brzdy
5. Výmena brzdovej platničky
6. Údržba kónusových nábojov
UROB SI SÁM
náročnosť: ***
čas: 2 hodiny
náklady: 2,02 €
ľudia: 1
obdobie: celoročne
KONTROLNÝ ZOZNAM
MATERIÁL 2,02 €
• mazivo (2,02 €/400 ml)
NÁRADIE
• skrutkovač, imbusový kľúč
• vyrovnávač pätky
• kľúč na kazetu
POSTUP
1. ZAČÍNAME
Uvoľníme rýchloupínač kolesa, vyčistíme všetky opravované časti aspoň handričkou a môžeme začať s kontrolou mechanizmov.
2. KONTROLA KAZETY
Skontrolujeme kazetu, či nie je povolená (skúsime, či sa nehýbu pastorky v kazete). Prezrieme aj reťaz, či nie je poškodená.
3. KONTROLA PÄTKY
Skontrolujeme, či nie je krivá – mala by byť rovnobežne s pastorkami kazety, rovnako ako ramienko predzovača. Ak je krivá, vyrovnáme ju vyrovnávačom pätky.
4. ROVNANIE IMBUSÁKOM
V núdzovom prípade použijeme na vyrovnanie pätky imbusový kľúč. Poriadne ho osadíme do skrutky hlavného kĺbu, ktorou sa prehadzovač doťahuje k pätke.
5. SPODNÝ DORAZ
Následne nastavíme spodný doraz prehadzovača. Pri ľahkom pedálovaní, keď je reťaz na najmenšom pastorku, nastavujeme prehadzovač skrutkou označenou písmenom H.
6. SPRÁVNE
Spodný doraz je dobre nastavený, ak je horná kladka rovnobežne s najmenším pastorkom (v jednej línii).
7. VRCHNÝ DORAZ
Pri zaradení najľahšieho prevodu otáčame skrutku „L“ tak, aby bola reťaz pri pohľade zozadu v jednej kolmej línii s posledným pastorkom.
8. PREDOPNUTIE
Pri najľahšom prevode nastavovacou skrutkou predopneme prehadzovač tak, aby sme medzi vrchnou kladkou a najväčším pastorkom mali medzeru širokú ako reťaz.
9. SPRÁVNA VZDIALENOSŤ
Správna vzdialenosť vrchnej kladky prehadzovača od najväčšieho pastorka kazety je 5 až 6 mm.
KONTROLA KABELÁŽE
Skontrolujeme poškodenie lanovodov (bowdenov), laniek a ich koncoviek. Lanovody odpojíme z rámu a prezrieme ich. Ak nie sú poškodené, vyskúšame, či v nich lanko nekladie veľký odpor. Ak áno, lanovody premažeme (prestrekneme olejom v spreji alebo WD 40), prípadne vymeníme celú kabeláž, t. j. lanovody, lanká, koncovky – odporúčame meniť minimálne raz do roka! Kabeláž má správnu dĺžku, keď môžeme riadidlá otočiť o 180° a v ráme nemáme žiadne veľké, ale ani príliš malé oblúky, ani vyšponované lanovody. Čím menej oblúkov a zahnutí, tým presnejšie je radenie! Nastavovacie skrutky na radení a prehadzovači zaskrutkujeme skoro až na doraz, ale nie úplne. Stačí nechať voľný jeden alebo dva závity. Po montáži musíme novú kabeláž dopnúť. Prichytíme prehadzovač a potiahneme rukou lanko alebo primeranou silou preradíme.
Prehadzovač sa ideálne nastavuje, keď máme reťaz na strednom prevodníku, krajné polohy sa však lepšie dolaďujú na najmenšom alebo najväčšom prevodníku.
dobré rady
REŤAZ
Niekedy má rozpojené články. Pri silnom zaradení alebo pri zlom znitovaní články zatuhnú. Ak reťaz padne z kazety alebo prevodníkov počas jazdy, môže sa skrútiť. Ak články nie sú veľmi poškodené, môžeme ich rozhýbať alebo vyrovnať, ale nie vždy sa to podarí.
VYROVANIE PÄTKY
Pri narovnávaní pätky jednou rukou držíme imbusový kľúč, druhou rukou prichytíme prehadzovač a zapáčime pätku tak, aby sa vyrovnala. Pätka je rovná vtedy, keď má prehadzovač kladky v jednej línii s pastorkami kazety pri akomkoľvek prevode.
NASTAVENIE DORAZOV
Pri správnom nastavení nepočujeme žiadne rapčanie reťaze o zuby kazety (na niektorých starých prehadzovačoch treba pre slabú strunu nechať doraz trocha povolený, aby správne preradil). Po nastavení spodného dorazu zaradíme na najmenšom pastorku o jeden stupeň ľahší prevod, a pokiaľ nám reťaz nenabehne správne na ďalší (väčší) pastorok, tak dopíname, prípadne povoľujeme lanko nastavovacou skrutkou na prehadzovači alebo na radení, až kým prehadzovač nepreradí. Takto pokračujeme, kým sa nedostaneme na najväčší pastorok. Potom nastavíme horný doraz. Dotlačením radiacej páčky na doraz overíme, že sa reťaz nemôže dostať za kazetu smerom ku kolesu, inak nám vytrhá alebo poškodí špice! Vyskúšame preraďovanie na každom jednotlivom pastorku o jeden a potom o dva prevody.
POZOR!
Pri nastavovaní neotáčame kľuky prstom, ale pedálom! Prst sa totiž môže dostať medzi pílu a prešmykač!
Text: Filip Nagy
Foto: Dano Veselský, thinkstock.com
Zdroj: časopis Urob si sám 6/2015, JAGA GROUP, s.r.o.
Komentáre