Ako správne nastaviť prevodový systém na bicykli

21.05.2015
Ako správne nastaviť prevodový systém na bicykli

Správne nastavenie prevodového systému je v cyklistike jedným z kľúčových momentov. Pred sezónou i počas nej ho treba pravidelne kontrolovať. Nemusíte zakaždým navštíviť profesionálny SERVIS. Doladenie prevodových kolies vpredu (tzv. prešmykača) zvládnete aj sami.

Údržba bicykla

1. Základná údržba 
2. Nastavenie prešmykača 
3. Nastavenie prehadzovača 
4. Nastavenie brzdy
5. Výmena brzdovej platničky 
6. Údržba kónusových nábojov

UROB SI SÁM

náročnosť: **
čas: 3 hodiny
ľudia: 1
obdobie: celoročne

KONTROLNÝ ZOZNAM

MATERIÁL
orientačné ceny, závisia od poškodenia
• „prešmykač“ 20 €
predný preraďovač reťaze
 prevodník 13 €
predné ozubené koleso
• mazací olej 0,30
na reťaze a točivé časti (5,50 €/125 ml)
 odmasťovač 0,40 €
aj na ťažko znečistené časti (6,90 €/500 ml)
• reťaz 15 €
spojka reťaze 0,60 €

NÁRADIE A POMôCKY
 skrutkovač
 imbusový kľúč
• kliešte
• handra
 rukavice 

PRACOVNÝ POSTUP

Nastavenie prešmykača
1. KONTROLA A MAZANIE
Pred nastavením treba bicykel premazať. Skontrolujeme komponenty radenia (povolené kľuky, prevodníky, stredovú osku, poškodené lanká a lanovody, tzv. bowdeny). 

Nastavenie prešmykača
2. REŤAZ
Premažeme jednotlivé články reťaze. Ak sú zatuhnuté, možno ich rozhýbať. Veľmi poškodené nahradíme, prípadne prikrátku poškodenú reťaz vymeníme celú.

Nastavenie prešmykača
3. TVAROVANIE „Prešmykača“
Prezrieme jeho tvar a overíme funkčnosť všetkých čapov a kĺbov. Často býva ohnutý, posunutý, prasknutý. Dá sa však upraviť opatrným tvarovaním. 

Nastavenie prešmykača
4. MONTÁŽ NA RÚRU
Objímka „prešmykača“ nesmie byť priveľká, inak ho dostatočne nepripevníme k rúre. Upevnenie uľahčia vymedzovacie podložky na úpravu hrúbky čistej sedlovej rúry. 


5. DOTIAHNUTÁ OBJÍMKA
Objímku nedotiahneme úplne, najprv nastavíme bočnú polohu. Pri pohľade zhora musí byť bočná hrana vonkajšieho ramena rovnobežná s prevodníkmi. Potom doťahujeme.

Nastavenie prešmykača
6. DOPNUTIE LANKA
Nastavovaciu skrutku na radení stupňov na riadidlách dotiahneme skoro na doraz, dopneme a pevne priskrutkujeme lanko „prešmykača“. 

Nastavenie prešmykača
7. NASTAVENIE DORAZOV
Na najmenšom prevode nastavíme spodný doraz (L). Rameno má byť od reťaze vzdialené 0,5 – 2 mm. Na najväčšom prevode podobne nastavíme horný doraz (H). 

Nastavenie prešmykača
8. KONTROLA PRERAĎOVANIA
Dorazy preskúšame preraďovaním z malého ozubeného kolesa na stredné a na veľké a naopak. Ak reťaz nenabieha, doraz povolíme, ak padá, skrutku pritiahneme. 

Nastavenie prešmykača
9. DOLADENIE
Pretláčame radiacu páčku na doraz. Skúšame radenie na rôznych „pastorkoch“ (zadných ozubených kolesách). Ak sa pritom uvoľnilo lanko, dotiahneme ho. 

dobré rady

Ako často vymieňať?
Bowdeny, lanká a koncovky odporúčame meniť minimálne raz do roka!

Zuby prevodníkov
Pri nesprávnom radení či páde reťaze sa môžu ohnúť prevodníky alebo ich zuby. Ak sú krivé, zapáčime do nich veľkými kliešťami alebo vyrovnávačom zo strany, na ktorú sú ohnuté, smerom na stranu opačnú. Pozor, duralové zuby sa niekedy odlomia.

Prevodníky s „rockringom“
Ak používame dva prevodníky s ochranným kruhom predného ozubeného kolesa (tzv. rockringom), nastavíme „prešmykač“ tak, aby spodná časť bola čo najbližšie k dolnej rúrke zadnej stavby.

Celoodpružený bicykel
Ak ide o celoodpružený bicykel, najprv zapružíme tlmič na doraz a skontrolujeme, či zadná stavba nenaráža na „prešmykač“.

Efektívne doladenie
Správnosť nastavenia „prešmykača“ efektívne overíme napríklad tak, že zaraďujeme prvé štyri „pastorky“ kazety (zadného ozubeného viackolieska) a pri nich preraďujeme zo stredu na veľké ozubené koleso (tzv. pílu), zaradíme strednú „pílu“ a postupne skúšame radiť všetky „pastorky“. Alebo preraďujeme zo strednej „píly“ naopak, pričom radíme štyri horné pastorky.

Nezabudnite, že...
... správna výška „prešmykača“ je veľmi dôležitá. Ideálna vzdialenosť spodnej časti vonkajšieho ramena od najväčšieho prevodového kolesa je 1 – 3 mm.

Text: Lukáš Booc
Foto: Dano Veselský
Zodpovedný redaktor: Stanislav Botur
Zdroj: časopis Urob si sám, 05/2015, JAGA GROUP, s.r.o.

Komentáre

Prepíšte text z obrázku do poľa. Ak nedokážete text rozoznať, kliknite na obrázok.
Anim | 09.10.2017, 14:14
Retaz a bowdeny raz do roka ? To moze napisat len odbovak hlupakovy co mu to spapa aj s packami. Nemozes porovnavat stare retaze s novymi, Nove nevydrzia ani polovicu. Tak ako je to zo vsetkym, televizor auto chladnicka telefon a pod. Vsetko je stavane na konzum aby ludia casto kupovali. Ak si tak naucis stado tak biznis mas jasny ... Vobec by som sa necudoval ked bowdeny bude treba menit za kazdou jazdou lebo uz budu take smejdy ze slamka s dzusu bude vhodnejsia nahrada ...
barboli | 19.09.2017, 19:12
a ten navod, co tu pisu, tomu nerozumiem ani ja ,nie to este clovek co sa tomu nerozumie.
barboli | 19.09.2017, 19:10
som servisak, a pripajam sa k teme, ja mam bike 15 rokov a nemam dovod menit bowdeny a lanka raz rocne, je to uplne zbytocne, je to len ako dostat od ludi peniaze, Lanko a bowden menite len vtedy ,ked sa roztrhne alebo prelomi/prederavi. to je cele caro.
dubar | 13.05.2017, 21:35
menil som retaz,6-kolo, obidve prehadzovacky, packu prehadzovacky, vymenitelnu spojku retaze, cena spolu cca 50e. jedine co sa mi nedari je predna prehadzovacka, inak vsetko v pohode za chvilu vymenene.
xyz | 22.05.2015, 10:09
retaz a bowdeny menit kazdy rok? poznam ludi co najazdia za cely rok 2000 km rekreacne, takze urcite retaz menit nemusia, drtici co nakrutia cez 10 000km a viac rocne budu retaz menit aj 3x a viac do roka. co sa tyka ladenia prevodov toto nechavam urcite na odbornikov ako sa s tym hrajkat a cele to rozladit, ze cas 3 hodiny? v servise mi to kamarat profik nastavi za chvilku a mozem ist dalej krutit km.
jajo | 21.05.2015, 17:19
Článok výborný. Navody výborne. Komentáre stupídne okej v aute tiež meníte pravidelne aj keď auto jazdi, tieto odporučenia sú pre toho kto chce bike v tip stave aby si užil jazdu a pre toho kto jazdi. Sorry ale reťaz z 1990 má najezděné koľko? A ako presne radí? Nevymenit bovden a lanko a uspokojiť sa tým že na rovine stavu zadok??? Takéto komenty by som od hanby nikam nedal
biker67 | 21.05.2015, 16:46
pokiaĺ najazdíte po horach, v prachu a v blate pocas roka cca 3000 km... tak je dovod na výmenu laniek a bowdenov..re´taz ma zivotnost cca 1000 km plus minus ...mam na mysli jazdenie na biku viac ako rekreacne...nielen nedelne vychádzky a nákupy :-)
Peter | 21.05.2015, 15:50
Podľa tohto návodu prehadzovačku nastaví naozaj len odborník, ktorý ale tento návod samozrejme nepotrebuje :-) A tiež súhlasím s názorom, že meniť lanká a spol. každý rok je zbytočné plytvanie. Súhlasil by som raz za 2 - 3 roky. Ale nie každý rok.
ppi | 21.05.2015, 13:31
Retaz? Bowdeny kazdy rok? Retaz mam povodnu z 1990 a stale sa akosi nechce roztiahnut ze by ju bolo treba vymenit, lanko sa mi v zivote nepretrhlo, hoci nejazdim extremny teren, ale aj tak, urdzba je skor o ocisteni, docentrovani kolies, skontrolovani voli v loziskach. Presmykovac skor zvykne zatuhnut od nepouzivania - mimo strmych kopcov sa da vystacit so zadkom
Milan | 22.07.2018, 18:46
Ja teda neviem ako meriate či je reťaz vyťahaná, ale neverím Vám že ju máte od roku 1990. Ale ak je to tak, tak máte podľa reťaze prispôsobené viackoliečko ako aj prevodník. Ja najazdím mesačne priemerne 250 km a to len po ceste a reťaz musím meniť každý rok. A nekupujem lacné reťaze.
jozef | 21.05.2015, 12:05
Bowdeny a aj lanká mením vždy na začiatku novej sezóny. Tých pár € ma nezabije, viem že lanká mám nové a nemusím sa báť že sa mi niekde pretrhnú. Taktiež mením brzdové špalky a reťaz podľa odjazdenej sezóny.
Karolko | 21.05.2015, 11:11
Citujem: "Bowdeny, lanká a koncovky odporúčame meniť minimálne raz do roka!" ... To myslíte vážne?! Ja mám na svojom bicykli najazdených cca 40 tisíc kilometrov a zatiaľ som bowdeny nemusel meniť. Lanká som menil asi len 2x aj to z dôvodu opotrebenia, nie bez dôvodu, ako je to v článku, že - "raz do roka" ... Napokon podľa tohto článku by som si ten prešmykač nenastavil ani ja sám, nie to ešte nejaký laik. Celý článok je nepresný a málo zrozumiteľný. Nehovoriac o orientačných cenách, ktoré sú takisto mimo reality. Cena nezávisí od rozsahu poškodenia, pretože ak sa raz ohne prešmykač alebo ozubenie, stratí svoju funkciu a po prípadnom narovnaní (ak je to vôbec možné) už nikdy nebude spoľahlivo presne fungovať. Ceny náhradných komponentov závisia od konkrétnej sady, ktorou je konkrétny bicykel vybavený. Čiže prešmykač môže stáť 20 € ale aj 150 €. Samozrejme niekedy sa dá pôvodne drahší nahradiť lacnejším a naopak, ak sú kompatibilné, ale to už záleží od požiadaviek samotného majiteľa bicykla.
Prečítajte si
Reklama