Ako si uľahčiť prácu s jednonápravovým malotraktorom? Štefan si vyrobil šikovný vylepšovák!
Jednonápravové malotraktory sú pomerne obľúbené. Dokážu spraviť veľa práce, nezaberajú veľa miesta a sú jednoduché na údržbu. S vhodným náradím poorú záhradu, posadia zemiaky, potom ich vykopú, pokosia a na vlečke odvezú do pol tony nákladu.
Galéria
Rôzni výrobcovia ponúkajú rôznu úroveň vyhotovenia od najjednoduchších až po vyhotovenie malotraktora s diferenciálom, čo poskytuje asi najvyššiu technickú úroveň a najlepšie ovládacie možnosti stroja. Väčšinou však majú jednonápravové malotraktory na kolesách kolíkové voľnobežky, ktoré sa dajú nastaviť tak, že do zvoleného smeru kolesá „neťahajú“.
Pri manévrovaní na malom priestore to vyžaduje pomerne časté zohýbanie sa ku kolesu, nastavovanie a prepínanie voľnobežky. Aby som si zjednodušil a urýchlil túto činnosť, vyrobil som si spojku ovládanú lankom priamo z riadidiel. Stlačením páky (ako brzdová páka na bicykli) sa spojka vypne. Pridaním plynu sa tak traktor sám otočí okolo nepoháňaného kolesa.
Úprava je s minimálnym zásahom do pôvodných častí. Vyžaduje však sústruh, vŕtačku, rezanie závitov a zváranie. Diely s ozubením som nechal vyrezať laserom a sústružený je silonový blok.
Na poloosi je vytvorené drážkovanie navarením laserom vyrezaných krúžkov s vnútornou dierou podľa priemeru poolosi a na vonkajšom obvode s drážkovaním.
Drážkovanie je zvarené z niekoľkých krúžkov z toho dôvodu, že v drážkach sa pohybuje spojkový segment, ktorý prenáša krútiaci moment z poloosi cez drážky do vnútorného ozubenia venca. Veniec s vnútorným ozubením je naskrutkovaný na vnútorné závažie kolesa. Spojkový segment je pripevnený na silonovom bloku, ktorý sa posúva axiálne po poloosi pomocou vidličky s ložiskami. (Obr. 2) Vidlička vykonáva len kývavý pohyb na čape konzoly, ktorá je dvoma skrutkami M8 pripevnená na oceľovom ráme malotraktora.
Silonový blok musel byť vyhotovený z dvoch častí lebo poloos má na obidvoch koncoch väčší priemer ako časť, po ktorej sa má axiálne posúvať a iným spôsobom by ho nebolo možné namontovať. Vidlička je ovládaná lankom z vyššie uvedenej brzdovej páčky na riadidlách malotraktora. (Obr. 3)
Po opätovnom zapnutí spojky uvoľnením páky na riadidlách zapadne spojový segment pomocou pružiny do vnútorného ozubenia venca a krútiaci moment je hneď na oboch kolesách a poskytne tak okamžite potrebnú silu na oranie alebo ťahanie vlečky. Kolík na prenos momentu alebo zapínanie voľnobežky z vonkajšej strany kolesa je v tomto prípade stále povytiahnutý.
Ja som úpravu vlastne dorábal na stav, aký bol. Pri príprave poloosí na túto variantu od výroby by náklady mohli byť nižšie a mohlo by to možno byť istou cenovo výhodnejšou alternatívou k diferenciálu, zvlášť pre tých, čo nejazdia dlhšie trasy po asfalte.
Pri vhodnej konštrukcii by to tiež mohlo byť ako „výbava za príplatok“ na dovybavenie už jazdiacich traktorov. Možno by bolo pre mnohých súčasných aj budúcich majiteľov jednoosích malotraktorov zaujímavé, keby niektorý výrobca komerčne ponúkol podobné riešenie.
Text, foto a realizácia: Štefan Mátik
Máte aj vy za sebou zaujímavý domáci projekt, ktorým by ste mohli inšpirovať iných? Neváhajte, pošlite nám ho na email ussportal@jaga.sk a my vás za to radi odmeníme!
Urobsisam.sk – Miesto, kde sa aj vaša práca môže stať majstrovstvom!
Nápad super,len neviem si predstaviť ako by táto vychytávka fungovala,ak by sa do tohto mechanizmu dostala mokrá hlina,blato,zemiaková vňať,nejaké plazivé buriny.Totižto veľakrát sa na hriadeľky pri oraní,alebo pri kopaní a vyorávaní zemiakov tieto buriny a hlina namotajú a potom je dosť obtiažné aj za pomoci noža to odstrániť.Palec hore za nápad a kreativitu
Perfektné. Dá sa na to urobiť aj plechovi krit. 😎.a je to komplet.