Údržba benzínovej reťazovej píly
Galéria (12)

Údržba benzínovej reťazovej píly

Pravidelná údržba reťazovej píly pomáha udržať jej výkon, bezpečnosť a životnosť. Je v silách každého domáceho majstra postrať sa o jej súčasti. Zaobíde sa pri tom bez špeciálnej výbavy. Na pleciach servisu ostane iba nastavanie karburátora a údržba motora.

Galéria

Údržba píly
Údržba píly
Údržba píly
Údržba píly
Údržba píly
Údržba píly
Údržba píly
Údržba píly

UROB SI SÁM

náročnosť: **
čas: 2 hodiny
ľudia: 1
obdobie: celoročne

PRACOVNÝ POSTUP 

1. PRÍPRAVA
Kombinovaným kľúčom odmontujeme kryt a vytiahneme vodiacu lištu s reťazou. Pomocou štetca a handričky pílu zvonka zbavíme oleja a pilín. Foto: Milan Gigel 

2. ČISTENIE
Odmontujeme kryty sviečky a štartovania, aby sme stlačeným vzduchom vyfúkali jemné nánosy drevného prachu, ktoré bránia chladeniu motora.

3. FILTER
Vytiahneme páčku sýtiča a uvoľníme vzduchový filter, aby sme ho saponátovou vodou vymyli a spriechodnili jeho póry. Mnohé možno rozobrať napoly. Foto: Milan Gigel 

4. VÝFUK
Z tlmiča výfuku vytiahneme zachytávač iskier a odstránime z neho nános spalín a sadzí. Rozpustia sa v benzíne alebo nafte, zotrieme ich kefkou. Foto: Milan Gigel 

5. SVIEČKA
Odskrutkujeme sviečku a prečistíme jej elektródy. Silné zanesenie karbónom či opotrebovanie je signálom na kontrolu či údržbu v servise. Foto: Milan Gigel 

6. KOLIESKO
Skontrolujeme rysky opotrebenia záberového kolieska, ktoré v prípade potreby vymeníme za nové. Zabránime tým predčasnej únave reťaze. Foto: Milan Gigel 

7. FILTER
Vytiahneme palivový filter, aby sme fúknutím preverili jeho priechodnosť. V prípade upchatia ho vymeníme a vložíme do nádrže. Foto: Milan Gigel 

8. OLEJ
Prečistíme mazací kanálik smerujúci k lište, a ak používame ekologický olej, vylejeme ho a nahradíme syntetickým olejom na adhézne mazanie. Foto: Milan Gigel 

9. LIŠTA
Vyčistíme vodiacu drážku lišty, pilníkom zbrúsime ostrapy (špony) na miestach opotrebenia a maznicou natlačíme tuk do ložiska kolieska. Foto: Milan Gigel 

10. ZMONTOVANIE
Pílu skompletizujeme, naštartujeme a tým vymeníme mazivo v čerpadle a premažeme lištu. Z nádrže vylejeme zvyšnú palivovú zmes.

11. BRÚSENIE
Lištu uchopíme do zveráka a vodiacou šablónou pomocou pilníka nabrúsime reťaz. Najprv pravé a ľavé zuby, následne skrátime obmedzovacie. Foto: Milan Gigel 

MALI BY STE VEDIEŤ

SPRÁVNE NASTAVENIE ŠETRÍ MOTOR
Ak sa motor dusí v otáčkach, píle klesá výkon, zle štartuje alebo sa pri voľnobehu nezastaví reťaz, je potrebné, aby v servise urobili údržbu karburátora a nastavili správne otáčky motora. Robí sa to meracím prístrojom, aby vysokootáčkový motor bežal v svojich optimálnych podmienkach. Neraz treba pri tomto úkone karburátor vyčistiť od kalov či vymeniť jeho membránu. Kým na bežných karburátoroch sú tri nastavovacie skrutky, na motoroch riadených elektronikou prebieha nastavovanie pripojením k počítaču.

SIGNÁLY, KTORÉ NAPOVEDIA
Pokles výkonu motora pri reze môže byť pri staršej píle spôsobený netesnosťou valca. Zvyčajne na to upozorní slabnúci odpor motora pri štartovaní. Ak máte pílu vybavenú dekompresným ventilom, nie je na škodu vynechať ho z používania, ak máte dosť síl jeho odpor prekonať. Včas tak zbadáte zmeny, ktoré vás nasmerujú na generálku motora skôr, ako sa výraznejšie poškodí.

BIOOLEJE LEN PRE PROFESIONÁLOV
Všetky rastlinné oleje vplyvom teploty a času polymerizujú. Z tekutého oleja sa stáva jednoduchý prírodný plast, ktorý nemožno spätne rozpustiť ani zahriatím, ani organickým rozpúšťadlom. Používanie ekologických olejov má v hobby podmienkach na svedomí početné zlyhania olejového čerpadla, kde sa porucha mazania zvyčajne končí jeho výmenou. Používanie ekooleja si môže dovoliť iba profesionálny piliar pri každodennej ťažbe, pretože v domácnosti nikdy niet dosť chuti po každom pílení prepláchnuť čerpadlo syntetickým olejom.

TUPÁ REŤAZ NIČÍ LIŠTU AJ MOTOR
Reťaz musí byť pri pílení natoľko ostrá, aby sa píla vlastnou váhou zahryzávala do masívu. Bez páčenia zubami pri jej koreni. Ak sa tenké stružliny zmenia za jemný prach, je to signál, že ste zanedbali brúsenie píly, ktoré sa malo uskutočniť už pred niekoľkými hodinami práce s ňou. Zosilňovanie tlaku pri pílení má vplyv na predčasné opotrebovanie lišty, ale aj motora, ktorý je stavaný na vysoké otáčky, nie záber.

Text a realizácia: Milan Gigel, redaktor denníka SME
Foto: Milan Gigel
Zdtoj: časopis Urob si sám, JAGA GROUP, s.r.o.

  1. Tomáš says:

    Dobrý deň, mal by som otázku ako rozoberiem tlmič výfuku aby som ho mohol vyčistiť z vnútra???

    1. Martin says:

      dobrý deň, tak toto by zaujímalo aj mňa… už vám na to niekto odpovedal či sa to dá a ako ?? Mne bolo povedané toľko, že to nie je možné, nakoľko je celý výfuk zafalcovaný, že keby som tie plechy aj otvoril, tak to už nezavriem naspäť, pretože to vo výrobe lisuje automat…dajte mi prosím vás vedieť.
      Ďakujem

      1. pepo says:

        Rozobrať výfuk na píle je najjednoduchšia vec, kto to vie.Pre toho kto to nevie je to to isté ako pozerať sa z druhej strany do prdele.

  2. umkova says:

    Tie vaše drísty mi moc nepomohli.Rezal som zhruba 0,5m3, motor skapal nedostatkom benzínu. Nalial som čerstvu várku benzínu s olejom pre dvoj takty, olej rastlinný na mazanie reťaze, štartujem a odozva jeden odpal a nič.Bolí ma ruka i srdce, neviem čo sa stalo. Ale pravdepodobne, to že na každom stroji a prístroji je nejaká súčiastka ako kazítko. To do určitej dlžky používania spotrebiča, alebo náradia spôsobí kolaps a nedá sa to vysvetliť, ani opraviť, lebo je to totálne zničené

Emailová adresa nebude zverejnená, poskytnutá iným osobám a nebudeme na ňu nič posielať. Je však nutná na prevádzku diskusií. Pozrite si naše podmienky spracovania osobných údajov.

Ak sa vám nechce zakaždým zadávať meno a email, využite možnosť prihlásiť sa.

Kde sa diskutuje