Svojpomocná príprava kosačky na sezónu aj bez drahého servisu!
Galéria (5)

Svojpomocná príprava kosačky na sezónu aj bez drahého servisu!

V zimnom období je väčšina záhradnej techniky odstavená v garážach či na chatách a čaká na príchod jari a prvé záhradné aktivity. Teraz už nemožno otáľať, pretože je ten najvyšší čas začať s prípravou strojov na nastávajúcu sezónu.

Galéria

Kosačka na jar - 01_JanKopriva_KosackaSviecky1
Kosačka na jar - 02_JanKopriva_KosackaNoz3
Kosačka na jar - 03_JanKopriva_KosackaOlej3
Kosačka na jar - 00_shutterstock_105361778_KosackaUdrzba

V prípade, že bola kosačka po poslednom kosení v ukončenej sezóne starostlivo vyčistená a uskladnená, čaká nás len polovica práce a môžeme sa venovať len prípravnej starostlivosti o motor. Ak nie, budeme sa musieť trochu zašpiniť pri čistení skeletu, výletového otvoru alebo koliesok.

OČISTA KOSAČKY KROK ZA KROKOM

Prípravu funkčnej motorovej kosačky s pojazdom začneme dôkladnou očistou celého stroja, najmä jeho skeletu. Pri strojoch s plechovým skeletom (šasi) je údržba veľmi dôležitá, aby nedochádzalo k zbytočnej podpore korózie. Celoplastové alebo zliatinové skelety nie sú na ňu náchylné, ale čistý rotorový priestor má výrazný vplyv na kvalitu kosenia, následný zber do koša a na celkové prúdenie vzduchu v skelete. Zaschnutú trávu je dobré odstrániť plochou špachtľou a na konečné dočistenie použiť hrubú nylonovú kefu namočenú v teplej vode. Po očistení je vhodné nôž vysušiť a nastriekať konzervačným olejom, v prípade silnej povrchovej korózie predĺžime životnosť skeletu nanesením základnej a neskôr aj vrchnej farby.

ŽACí NÔŽ MUSÍ BYŤ nabrúsený A VYVÁŽENÝ

Pri generálnom upratovaní nesmieme zabudnúť na rotačný žací nôž – skontrolujeme, či nie je závažne poškodený alebo ohnutý, ak áno, je nutné vymeniť ho za nový. Žací nôž musí byť nabrúsený a vyvážený. Okraj noža s dĺžkou 53 cm má pri 3 000 otáčkach za minútu obvodovú rýchlosť až 300 km/h, takže sa „brit“ (ostrie) ľahko opotrebuje pri náraze do akejkoľvek nečistoty. Kvalita rezu sa tým extrémne zhoršuje, je teda potrebné nôž naostriť. Väčšie „zuby“ v ostrí zarovnáme brúsením z čelnej strany ostria pri miernom tlaku, aby nedochádzalo k prehriatiu materiálu. Uhol ostrenia by nemal byť príliš ostrý, inak je ostrie náchylné na poškodenie. Potom ostrie ľahko pretiahneme (s citom!) po jemnom kotúči. Pozor, nôž nesmie byť ostrý ako britva!

Dôležité je vyváženie noža. Zle vyvážený nôž zapríčiní silné vibrácie kosačky. Vyváženie sa vykonáva v servisoch na vyvažovačke, v domácich podmienkach nám na to postačí skrutkovač zastrčený do stredu noža. Dobre vyvážený nôž zostáva na skrutkovači vo vodorovnej polohe. Ak sa nôž stáča na jednej strane nadol, ťažšiu časť mierne zbrúsime.

Brúsenie noža
Žací nôž nikdy nebrúsime do príliš ostrého uhla, ideálny uhol reznej hrany je 30 stupňov.

KEĎ MÁME DVA NOŽE

Na kvalitnejších kosačkách bývajú spravidla namontované dva nože nad sebou. Je to z dôvodu lepšieho rozsekania trávy na dokonalejší zber. V takom prípade je nutné postupne prebrúsiť a vyvážiť oba nože. Kontrolu vykonáme aj na unášači, ktorý je väčšinou vyrobený z hliníkovej zliatiny. Nesmie vykazovať znaky poškodenia, opotrebenia alebo vzniku prasklín. V prípade potreby tieto diely vymeníme za nové. Viete, že unášač je významný ochranný prvok, ktorý dokáže v určitých prípadoch zabrániť poškodeniu kľukového hriadeľa (jednej z najdôležitejších častí motora) pri náraze noža na pevnú prekážku? Práve preto musí byť tento drobný diel v perfektnej kondícii. Kosačky s pojazdom majú zvyčajne na unášači noža malú remenicu, ktorá pomocou klinového remeňa poháňa prevodovku na zadnej náprave. Preto skontrolujeme stav remeňa a čistotu vodiacich remeníc, vyčistíme a skontrolujeme napnutie remienka nevyhnutné na správnu funkciu jazdy. Tu existuje niekoľko variantov, ktoré sa líšia podľa výrobcu, preto je vhodné prekonzultovať tento krok s odborným servisným technikom alebo ho dobre naštudovať v servisnom manuáli či návode na obsluhu.

Kosačka na boku
Kosačku naklápame na tú stranu, kde nehrozí, že na vzduchový fliter vytečie benzín (zmiešaný s olejom) z karburátora.

VÝMENA OLEJA

Následne sa zameriame na prípravu motora. Moderné štvortaktné motory s rozvodom OHC alebo OHV si vyžadujú pravidelnú starostlivosť predovšetkým o kvalitu motorového oleja. Výmena oleja by správne mala prebiehať podľa naozaj najazdených motohodín, minimálne však raz za rok. Olej má totiž tendenciu viazať vodu, a tým starne. Časom sa zhoršujú jeho mazacie vlastnosti. Preto je nevyhnutné pred každou sezónou olej vymeniť.

Postup je jednoduchý: naštartujeme motor, krátko ho zahrejeme a potom olej vypustíme do zbernej nádoby. Ak sa nedostaneme k výpustnej skrutke zospodu kosačky, môžeme olej vypustiť cez plniaci otvor. Vždy je dobré dodržať kvalitu oleja podľa návodu alebo používať olej minimálnej špecifikácie SAE 30.

VŽDY ČERSTVÉ PALIVO

Pre bezproblémový chod benzínového motora je rozhodujúca údržba palivového systému. Najčastejšou chybou je ponechanie benzínu v nádrži cez zimu. Benzín by v ideálnom prípade nemal byť starší ako mesiac. Pri dlhodobej oxidácii benzínu počas zimy vznikne v nádrži povlak, ktorý lipne na rôznych častiach palivovej sústavy a môže spôsobiť upchatie jemných kanálikov karburátora. Oplatí sa používať stabilizátor paliva, ktorý pozitívne ovplyvňuje trvanlivosť benzínu a tým celého palivového systému. Stabilizátor paliva vytvára na hladine benzínu ochranný film, ktorý obmedzuje oxidáciu a prchavosť. Kvalitu benzínu spoznáme aj čuchom. Čerstvý benzín s veľkým obsahom prchavých látok má ostrý zápach, ktorý vháňa slzy do očí, ak sú výpary mdlé, je palivo vypáchnuté a stroj s ním nebude podávať dobrý výkon.

Sviečky
Znečistená sviečka vpravo svedčí o zlom spaľovaní, v takom prípade treba spravidla vždy nastaviť karburátor.

FILTER a sviečka

Starostlivú kontrolu si zaslúži vzduchový filter – tu podľa typu motora buď vymeníme papierovú vložku, alebo vyperieme molitanový segment, ktorý po vyčistení zľahka potrieme olejom pre vzduchové filtre.

V prípade, že kosačka slúži vo veľmi prašných podmienkach, je nutné odmontovať štartovacie zariadenie a tlakovým vzduchom vyčistiť rebrovanie motora, aby bolo zaručené perfektné chladenie. Aj štartovaciu šnúru podrobíme kontrole. Nemala by byť rozstrapkaná alebo príliš krátka, preto občasná výmena za novú rozhodne ušetrí čas v rozbehnutej sezóne.

Nakoniec skontrolujeme zapaľovaciu sviečku. Ak je všetko v motore v poriadku, sviečka je vypálená do sivej farby. Hneď ako zistíme, že sviečka je silne očernetá alebo inak zafarbená, oplatí sa navštíviť servis a nechať nastaviť a skontrolovať motor a karburátor.

V súvislosti s plánovaním presných servisných úkonov, ktoré sme si práve opísali, je dobré vybaviť kosačku počítačom motohodín, prípadne otáčkomerom. Dnes už takéto prístroje existujú aj v hobby variante a možno ich zaobstarať za rozumnú cenu.

Celkom na záver si ponecháme čas na kontrolu a prípadné vyčistenie zberného koša. Celoplastový kôš stačí vypláchnuť, látkový je nutné vyprať v mydlovej vode.

Text: Ing. Jan Kopřiva
Foto: Honda, isifa/Shutterstock
Zdroj: časopis Urob si sám 5/2017

Emailová adresa nebude zverejnená, poskytnutá iným osobám a nebudeme na ňu nič posielať. Je však nutná na prevádzku diskusií. Pozrite si naše podmienky spracovania osobných údajov.

Ak sa vám nechce zakaždým zadávať meno a email, využite možnosť prihlásiť sa.