Ako si postaviť garáž pre motorky a prívesný vozík, aby ste nemuseli nič betónovať? Róbert sa vynašiel!
V rodine sa nám namnožili motorky a bolo treba sa o ne postarať. Predovšetkým šlo o parkovanie na zimu. Miesto na prístrešok sa našlo pod starou čerešňou, ale nechcel som nič betónovať. Cieľom bolo postaviť pevný prístrešok s možnosťou demontáže, prípadne premiestnenia na nové miesto. Jednou z požiadaviek bola aj možnosť pohybovať sa po streche, druhou zase, aby sa dnu zmestil aj prívesný vozík.
Galéria
Ako kotviaci prvok nakoniec vyhrala zemná skrutka PWU 100/865 mm, je určená na hranol 100 × 100.
Je vhodná skôr do hliny, takže v prípade vytiahnutia či prestavenia je voľný priestor potrebné dosypať pieskom. Dotiahnuť sa dá tyčou, ale jednoduchšie je to hranolom (dá sa lepšie zaprieť).
Podmienkou na založenie základu je dostatočne dlhá vodováha, prípadne dlhá lata + vodováha. Rohy musia byť v uhle, takže musia byť zhodné dĺžky uhlopriečok.
Konštrukcia je jednoduchá, iba s minimom zavetrovacích prvkov, aby sa nesklopila pri montáži. Stavba získa priečnu tuhosť až po kompletnom opláštení a položení strechy. Každý hranol je natretý ešte pred montážou. Zadná stena nebude opláštená. Aby materiál nepraskal, použil som lepené hranoly.
Predná strana opláštená nebude, kvôli estetike sú priečne výstuhy spolovice zapustené.
Opláštenie i strecha je z dlážkovice. Tieto dosky sú takisto pred montážou natreté – vedľajším efektom je to, že drážka i pero sú potom tesnejšie a treba ich mierne prebrúsiť. Osvedčilo sa drážku namazať tukom, ľahšie sa to potom skladá do seba.
Strecha je typu plné debnenie a strešná krytina je položená priamo na doskách, nie na latách. Preto je nevyhnutné použiť poistnú hydroizoláciu kontaktného typu. Použil som nízkodifúznu poistnú fóliu Jutafol DTB 150. Použiteľná je do sklonu 17º, čomu vyhovuje aj strešná krytina i celkový sklon strechy.
Strešná krytina je Maslen – GAPA 350, do podkladu je uchytená samoreznými farmárskymi skrutkami 20 mm dlhými.
Poistnú hydroizoláciu je potrebné ukončiť – časom by sa na krajoch potrhala a mohlo by ju podfukovať. Preto sú na zachytenie okrajov použité ohýbané plechové lišty uchytené farmárskymi skrutkami.
Pri dverách som zaexperimentoval a spravil ich z jednej vrstvy dlážkovice bez dodatočných výstuh. Nie je to až tak veľmi dobrý nápad, pretože sa mierne prehli. Zaistenie dverí tomu zodpovedá, pôsobí proti pružnosti dvier.
Vzhľadom na to, že pôvodné kolíkovo-lepené spoje na väčších dverách časom povolili, dostali časom pomoc vo forme tenkých hliníkových pásov.
Nech vám žiadna novinka neunikne
Odoberajte týždenný prehľad najlepších článkov emailom
Text, foto a realizácia: Ing. Róbert Vojdan
Máte aj vy za sebou zaujímavý domáci projekt, ktorým by ste mohli inšpirovať iných? Neváhajte, pošlite nám ho na email ussportal@jaga.sk a my vás za to radi odmeníme!
Urobsisam.sk – Miesto, kde sa aj vaša práca môže stať majstrovstvom!
No, nehnevajte sa na mna, ale toto je amaterizmus. Pri vacsom lejaku tam bude mat podlahu zaliatu, no, zivot ta nauci
Myslím si, že dôležité je najmä to, či už je prístrešok murovaný alebo drevenný, že každopádne musia mať na to stavebné povolenie, keďže je prístrešok kompletne uzavretý a teda snaživými birokratmi a zlomyselnými susedmi považovaný za čiernu stavbu (prešlo by to asi iba ak by to bola samotná strieška bez stien). Čo sa týka väčšieho lejaku, ak sú dlažobné kamene iba vysypané štrkom, nemal by to byť problém, voda vsiakne, ibaže by to boli špáry vybetónované, to by tam mohlo zostať vody viac. Avšak hlavný ciel je, aby nepršalo na veci v prístrešku uskladnené, to že bude vlhkosť na podlahe sa vyrieši otvorením dverí a odvetrením/usušením priestoru, to už je najmenej…