Stroje na kosenie a údržbu trávnika (1. časť)

stroje na kosenie a udrzbu travnika 1. cast

Majitelia trávnika si môžu na jeho údržbu vybrať z bohatej ponuky kosačiek, vyžínačov, krovinorezov, fréz, vertikulátorov, rotačných kypričov a prevzdušňovačov trávnika.

Kosačky
Z kosačiek sú najrozšírenejšie elektrické alebo benzínové rotačné kosačky. Vo všeobecnosti sú elektrické kosačky určené na kosenie menších plôch ako benzínové. Pri strojoch určených väčšina výrobcov uvádza aj orientačnú veľkosť plochy, na ktorú sa daná kosačka hodí. Tento údaj je potrebný najmä preto, aby sme si na malú záhradku nekupovali zbytočne veľký a drahý stroj. Bežné kosačky vhodné na neprofesionálnu údržbu záhrady pri rodinnom dome sa vyrábajú na plochy s veľkosťou od 300 do 1 000 m2, silnejšie a drahšie do 2 000 m2. Aj veľkú záhradu môžeme pokosiť s kosačkou určenou na menšie plochy, ale čas kosenia sa výrazne predĺži. Výrobcovia niekedy uvádzajú aj čas, v priebehu ktorého môže byť kosačka zapnutá, a dĺžku povinnej prestávky, nevyhnutnej na ochladenie stroja. Po prestávke možno opäť pokračovať v práci. Ak je takáto kosačka určená na určitú plochu, pri kosení väčšej musíme rátať s výraznejšími prestávkami, a teda predĺžením celej kosby.

Rotačné kosačky

Vybavené sú vodorovne uloženým rotačným nožom, ktorý je umiestnený na spodnej časti kosačky. Údaj
o jeho priemere, a teda šírke pásu pokosenej trávy je pre používateľa veľmi dôležitý, pretože práve od neho sa odvíja aj plocha, na kosbu ktorej je kosačka určená. Šírka záberu, uvedená v katalógoch, by nemala byť totožná so šírkou stopy, ako to nesprávne uvádzajú niektorí predajcovia kosačiek
v snahe pridať k šírke záberu niekoľko centimetrov navyše.

Elektrické aj benzínové kosačky sú vybavené mechanizmom, ktorý umožňuje nastavenie výšky strihania trávnika v 3 až 7 stupňoch. Výška sa nastavuje zdvihnutím, resp. znížením kolies kosačky. V súčasnosti sa nastavenie vykoná centrálne, teda 
z jedného miesta pre všetky štyri kolieska naraz.

Kolieska kvalitných kosačiek sú uložené v guľôčkových ložiskách, čo umožňuje ľahký chod celého stroja. Ak sú kolieska na kosačkách spárované na jednej spoločnej osi, nevykývu sa tak ľahko ako v prípade, že sú uchytené osobitne, vďaka čomu sa predlžuje ich životnosť. Platí to najmä pri uchytení na plastových podvozkoch, ktoré sú menej pevné ako kovové.

Nože kosačiek treba po jednej-dvoch sezónach nabrúsiť. Túto činnosť nerobíme svojpomocne, pretože nôž treba po nabrúsení vyvážiť, aby nerovnomerným chodom nenarušil, resp. nepoškodil ložiská alebo iné časti kosačky. Po kosení treba zo spodnej časti kosačky odstrániť trávu, ktorá by inak vyschla a vytvorila by pri noži kôru. Postupne by sa nánosy mohli zvyšovať natoľko, že nôž by nemal priestor na otáčanie. Stačí čistenie nahrubo, dôkladnejšie kosačku očistíme na konci sezóny, keď ju ukladáme do garáže „na zimný spánok“. Nôž pred kosením vizuálne prekontrolujeme, či na ňom nie sú praskliny alebo iné vážne chyby.

Trávu môžeme zbierať do zberného koša – počas prestávky pri kosení ho môžeme odviezť napríklad ku kompostovisku, kde ho vysypeme. Vzhľadom na časovú náročnosť je žiaduce, aby mal zberný kôš veľký objem. V praxi sa pri benzínových kosačkách používajú koše s objemom do 80 litrov, pri elektrických je to približne polovica. Okrem objemu koša je veľmi dôležitý systém, ktorý ho napĺňa trávou. Pri málo kvalitných výrobkoch sa kôš nikdy celkom nenaplní, ale len na 70 až 80 %. Veľká časť objemu tak ostáva nevyužitá a navyše pri kosení treba často robiť prestávky na vysýpanie koša. To, samozrejme, zvyšuje námahu pri kosení. Príčinou neplnohodnotného využitia priestoru v koši je kanál na prívod trávy, ktorý nemá dostatočný priemer alebo správny tvar a často sa zanáša. Aj na kvalitných kosačkách treba po dlhšie trvajúcom kosení najmä vlhkej trávy tento vyhadzovací kanál prekontrolovať a podľa potreby z neho odstraňovať trávu a iné nečistoty, ktoré by ho po vyschnutí postupne upchali.

Niektoré rotačné kosačky nemajú os noža umiestnenú na pozdĺžnej osi, ale je o niekoľko centimetrov vychýlená na jednu stranu. Vďaka tomu možno pri jazde pozdĺž okrajov chodníka vysunutou stranou kosačky takmer celkom skosiť trávu, takže okraje už potom netreba dokášať vyžínačom.

Elektrické kosačky
Elektrická kosačka je určená najmä pre toho,
kto obľubuje tiché kosenie bez exhalátov. Nezaplatiteľnou výhodou elektrickej kosačky je jej okamžitá pripravenosť na prácu. Stačí ju zapnúť
do siete, stlačiť spínač a možno kosiť. Výhodné je, keď spínač je obojručný, vtedy ho nemusíme držať len jednou rukou a vynakladať na jeho držanie veľkú námahu. Konštrukcia elektrických kosačiek je veľmi jednoduchá, preto sú cenovo dostupné. Okrem čistenia si nevyžadujú takmer nijakú údržbu. Výkony motorov sa pri elektrických kosačkách pohybujú medzi 1,0 a 1,6 kW. Nevýhodou je, že pri práci ťaháme za sebou kábel, takže hrozí jeho preseknutie, navyše, po práci ho treba správne navinúť, aby sa zbytočne neskrúcal, a pod.
S elektrickými strojmi, ktoré pracujú s nízkym napätím, sa z bezpečnostných dôvodov nesmie pracovať za dažďa alebo tesne po daždi. Elektrické kosačky môžeme kúpiť za cenu od 75 € (2 300 Sk).

Tip: Všetok nábytok a bytové doplnky na jednom mieste



Akumulátorové kosačky
Vyrábajú sa aj elektrické kosačky vybavené akumulátormi, ktoré na mieste kosenia nepotrebujú ani prípojku k elektrickej sieti. Odpadá starosť s ťahaním kábla. Cenovo sa tieto akumulátorové kosačky blížia k cenám kvalitných benzínových kosačiek, majú však nižší výkon. V porovnaní s benzínovou kosačkou majú obmedzený čas použitia (a určitý dlhší čas nabíjania), čo na miestach bez elektriny môže znížiť veľkosť pokosenej plochy. Pri benzínovej stačí doliať palivo, čo zvládneme za pár minút a kosí sa ďalej.

Benzínové kosačky
Hlavnou výhodou benzínových kosačiek je ich výkon, pohyblivosť a nezávislosť od prívodu energie. Vďaka vysokému výkonu motora sú vhodné na úpravu hustých trávnikov. Benzínové kosačky majú výkony 2,1 až 3,3 kW pri menovitých otáčkach 2 800 až 2 900 za minútu. Bežne predávané benzínové motory majú oveľa väčší krútiaci moment ako elektromotory v elektrických kosačkách, čo sa prejaví najmä vo vysokej a hustej, resp. vlhkej tráve. Keďže šírka záberu je priamoúmerná krútiacemu momentu motora (čím väčšia šírka, tým väčší krútiaci moment musí mať motor), šírka záberu benzínových kosačiek (42 až 51 cm) je väčšia ako je nižšia ako šírka záberu kosačiek elektrických (32 až 46 cm). S kvalitnou benzínovou kosačkou sa možno pohybovať aj vo svahu, a to nielen smerom do kopca, ale aj smerom dolu (kosenie týmto spôsobom však neodporúčame, správne sa má kosiť po vrstevniciach), lebo je na rozdiel od prevažnej väčšiny elektrických kosačiek vybavená pohonom kolies, tzv. pojazdom. Poháňané sú kolieska buď prednej, alebo zadnej nápravy. Výhodný je najmä pohon zadnej nápravy – pri prekonávaní prekážky (napríklad chodníka, kameňa) sa zatlačením na rukoväť nadvihne celá predná časť kosačky, pričom kosačka sa vďaka pojazdu pohybuje dopredu, takže ju nemusíme pretláčať vlastnou silou.

Kosačky sú vybavené prevodovkou, niektoré aj so spätným chodom, prípadne plynulým prevodom rýchlosti, preto môžu ísť rýchlosťou od 2 do 5 km/h, v závislosti od výrobcu. Doteraz bola rýchlosť pri pohybe vpred konštantná, okolo 3,5 km/h. Pojazd kosačky veľmi uľahčuje prácu aj na rovinatých pozemkoch, pretože kosačku nemusíme pred sebou tlačiť. Ceny benzínových kosačiek sa pohybujú od 250 do 650 € (7 500 až 20 000 Sk) a začínajú sa približne tam, kde sa ceny elektrických kosačiek končia.

Benzínové kosačky sa v poslednom čase predávajú ako 3 v 1, resp. 4 v 1, a označujú sa ako Combi Care. Ponúkajú totiž tri činnosti – kosenie, zber a mulčovanie. Kosenie a zber do zberného koša sú hlavné činnosti, ktoré kosačka vykonáva. Mulčovanie znamená posekanie trávy na malé kúsky, ktoré vypadávajú na trávnik a neskôr pôsobia ako hnojivo a v lete zasa zabraňujú vysúšaniu trávnika. Ide teda o kosenie, likvidáciu pokosenej trávy a súčasne hnojenie v jednom kroku. Jemne pokosená tráva veľmi rýchlo zhnije a vracia tráve prirodzené živiny. Benzínové kosačky sú vybavené aj tzv. bočným vyhadzovaním, čo je štvrtá funkcia kosačky. Kosačka cez bočný otvor vyhadzuje pokosenú trávu tak, že sa ukladá do jedného radu. Trávu, resp. seno potom môžeme dať vysušiť na seno a neskôr pohrabať a odviezť z trávnika, čo skracuje čas samotného kosenia.

Benzínový motor si vyžaduje trochu väčšiu pozornosť ako elektrický. Namiesto dvojtaktných motorov sa využívajú štvortaktné jedno- alebo dvojvalce. Po sezóne sa odporúča vypustiť motorový olej a preprať vzduchový filter v čistej vode. Aby sa vyschnutím filter neznehodnotil, kvapneme do neho trochu nového oleja. Nádrž na benzín, naopak, celkom naplníme. Pred sezónou prekontrolujeme sviečku, vlejeme nový olej, doplníme palivo, prekontrolujeme stav noža a môžeme kosiť. V sezóne treba dolievať benzín, kontrolovať a dolievať olej, občas kontrolovať vzduchový filter a sviečku. Pri zábehu kosačky treba po prvých piatich motohodinách vymeniť olej. Štartovanie je ručné, ak majú kosačky štartovanie elektrické, sú asi o 130 € (4 000 Sk) drahšie.

Text: Stanislav Botur
Foto: AL-KO, Stenia, Stihl

Komentáre

Pridaj komentár

Emailová adresa nebude zverejnená, poskytnutá iným osobám ani na ňu nebudeme nič posielať. Je však nutná na prevádzku diskusií. Pozrite si naše podmienky spracovania osobných údajov. Ak sa vám nechce zakaždým zadávať prezývku a email, využite možnosť bezplatnej registrácie.