Ekologická betónová dlažba EKOgreen
Galéria (7) Zdroj: Wienerberger

Dlažba na príjazdové a parkovacie plochy: Ktorá je vhodná, ako pripraviť podklad a správne dlažbu uložiť

Ak má plocha pred domom slúžiť na jazdu alebo parkovanie vozidiel, musí mať potrebnú pevnosť. Dôležité je zároveň vhodne pripraviť podložie a dlažbu správne uložiť.

Galéria

Ekologická betónová dlažba EKOgreen
Betónové plane GRANADA naturo
Ekologická betónová dlažba City® XL hydro
Podklad pod spevnené plochy
Prechodové obrubníky spolu s nábehovým obrubníkom
Dlažba vhodná na príjazdové a parkovacie plochy

Pri navrhovaní príjazdových a parkovacích plôch treba brať do úvahy ich očakávanú záťaž, dlažba by mala byť schopná uniesť zaťaženie spôsobené váhou vozidiel. „Musí tiež odolávať extrémnym teplotám, vlhkosti, mrazu a slnečnému žiareniu bez toho, aby sa poškodila. Pri príjazdových cestách je dôležitá aj bezpečnosť. Povrch dlažby by mal byť protišmykový, aby sa znížilo riziko pošmyknutia a nehôd. Aby sa zabránilo hromadeniu vody a vzniku kaluží, je vhodné vybrať dlažbu s dobrou priepustnosťou a určite treba venovať pozornosť správnej skladbe podložia. Tým sa zabezpečí správne odvodnenie spevnenej plochy,“ vysvetľuje Dušan Koháry, head of product v spoločnosti Wienerberger.

Hoci funkčnosť je na prvom mieste, estetický vzhľad dlažby by ste tiež nemali zanedbať. Dlažba by mala zapadnúť do celkového dizajnu a štýlu domu a okolitého prostredia. Ak je určená na parkovanie osobných vozidiel s hmotnosťou do 3,5 tony, mala by mať minimálnu hrúbku 8 cm.

Túto hrúbku je potrebné dodržať, ak počítate s tým, že príjazdovú cestu by mohli zaťažovať aj nákladné vozidlá. Podľa Ing. Lucie Hollej z odborného poradenstva CITY STONE DESIGN, s. r. o. pri občasnom prejazde menšími nákladnými vozidlami do 3,5 tony perfektne poslúži dlažba s hrúbkou od 6 cm, no v tomto prípade treba uprednostniť dlažbu skôr s menším formátom.

Betónová dlažba je obľúbenou voľbou pre vonkajšie priestory najmä pre svoju odolnosť, mrazuvzdornosť, jednoduchú údržbu a dostupnosť v širokej škále farieb, povrchov a formátov. Pri výbere betónovej dlažby je okrem už spomínaného očakávaného zaťaženia osobnými či nákladnými vozidlami nevyhnutné vziať do úvahy intenzitu používania a napríklad aj infiltračnú schopnosť povrchu, ktorú poskytujú takzvané ekologické dlažby počas intenzívnych dažďov.

Dôležitá je nielen správna hrúbka dlažby, ale aj s tým súvisiaca vhodná skladba podložia. Rovnako netreba zabúdať ani na spádovanie plochy, min. 2 % v priečnom a min. 0,5 % v pozdĺžnom smere, ktoré zaisťuje odvodnenie plochy tak, že zabudované výrobky nebudú nikde dlhodobo pod vplyvom vysokej vlhkosti.

Na dôležitosť prípravy podložia upozorňuje aj Peter Halaška, marketingový manažér Premac, spol. s r. o., by mal byť podľa jeho slov dimenzované podľa požadovanej únosnosti. „Ako už bolo spomenuté, rozhodujúce je, či je dláždená plocha určená iba na parkovanie (obmedzený pohyb vozidla) alebo na jazdu osobných vozidiel alebo nákladných vozidiel nad 3,5 tony. Podľa tohto parametra sú aj dlažby dimenzované. Pre ťažšie namáhané plochy hrúbka dlažby rastie, od základných 6 cm, 8 cm až po 10 cm,“ vysvetľuje podrobnejšie rozdiely v hrúbke Peter Halaška.

Betónové plane GRANADA naturo
Betónové plane GRANADA naturo charakterizujú veľké formáty s hladkým rovným povrchom. Sú ideálne na terasy, chodníky, podesty, ale aj na verejné priestranstvá, ako sú pešie zóny, námestia, promenády. | Zdroj: City Stone Design

Čo je vhodné a čo trendy?

Vďaka širokému výberu betónových dlažieb môže byť príjazdová cesta pri dome nielen praktickým doplnkom, ale aj vyjadrením kreativity. Je to možné vďaka rôznym formátom dlažby, povrchom a farebným vyhotoveniam. Menšie formáty sa hodia tam, kde je potrebné plochy tvarovať do miernych oblúkov alebo na vytvorenie kontrastných lemov. Svojím tvarovým riešením sú vhodné pre výnimočné architektonické stvárnenia dláždených plôch najmä pri rekonštrukciách v historických centrách miest a obcí, historických domov či nádvorí.

„Čoraz obľúbenejšia je veľkoformátová dlažba. Veľmi dobre sa dá skombinovať predovšetkým s modernou architektúrou. Vďaka svojej hrúbke sú vhodné aj na prejazd automobilmi, čo umožňuje vytvorenie kompaktnej spevnenej plochy okolo celého domu. Alternatívou pre tých, ktorí hľadajú kompromis medzi menšími a veľkými formátmi, je kategória dlažieb pozostávajúcich z niekoľkých formátov s rôznou veľkosťou, tzv. kombiforma, kde je v rámci jednej vrstvy už vopred z výroby nakombinovaný určitý počet formátov,“ odporúča Lucia Hollá. Ak však záleží na zachovaní pôvodného rázu okolia, zachytení cennej dažďovej vody v prostredí a zachovaní zelene, zaujímavým riešením sú ekologické dlažby z betónu. Tento produktový rad je špeciálne navrhnutý tak, aby mal vyšší podiel otvorenej plochy pre zabezpečenie dostatočnej priepustnosti.

Farba a dizajn dlažby majú významný vplyv na celkový vzhľad okolia domu. Pri výbere farby pre betónovú dlažbu je dôležité vidieť farbu osobne. „Farby betónu môžu v rôznych svetelných podmienkach pôsobiť rôzne, inak vyzerajú na slnku, inak v tieni. Dlažba tiež pôsobí odlišne na väčších plochách, v kontraste s prírodnými farbami vegetácie alebo za odlišných poveternostných podmienok (napríklad dážď). Takisto kresba toho istého farebného vyhotovenia sa líši v závislosti od povrchovej úpravy a od veľkosti jednotlivých formátov,“ upozorňuje Lucia Hollá.

Ďalším faktorom, ktorý je potrebné zvážiť pri farebnom zladení betónovej dlažby s okolím, je podľa Lucii Hollej jej textúra. Hladký betón bude mať iný vzhľad a vytvorí odlišný dojem ako viac textúrovaný produkt. V zásade platí, že ak máte dom s tradičnou konzervatívnou architektúrou, štruktúrovaná dlažba tento dojem len umocní. Naopak, hladké dlažby sa hodia k nehnuteľnostiam s moderným dizajnom.

Ak si nie ste istí svojou schopnosťou vybrať správnu dlažbu pre vašu príjazdovú cestu, zvážte vyhľadanie profesionála. Aj dodávateľ betónovej dlažby vám môže pomôcť vybrať farbu a vyhotovenie, ktoré dopĺňa súčasný stav a vytvára súdržný vzhľad. Môžu tiež pomôcť naplánovať rozloženie príjazdovej cesty či iných prvkov v okolí domu, aby ste vytvorili funkčný a vizuálne príťažlivý vonkajší priestor.

Pokiaľ ide o chodníkové riešenia a príjazdové komunikácie, stále sú obľúbené a žiadané základné – funkčné dlažby. „Tým myslím základné vyhotovenia dlažby, ktoré si plnia základnú funkciu spevnenia plôch, pevnosť proti šmyku, mrazuvzdornosť, odolnosť proti chemickým a rozmrazovacím látkam. Naopak, na parkovacie plochy rodinných domov, ale aj verejných priestranstiev sa začínajú vo veľkom vyžadovať už dlažby ekologické. Tieto dlažby majú oproti funkcii spevnenia plôch aj niečo navyše. Je tým priesaková vlastnosť, ktorá aktívne podporuje regeneráciu prirodzenej bilancie vody,“ dopĺňa Peter Halaška.

Dušan Koháry považuje ekologickú dlažbu za veľmi efektívny spôsob vydláždenia parkovacej plochy. „Na povrchu spevnených plôch sa vďaka eko dlažbám ani po výdatnom daždi nevytvárajú kaluže, pretože široké škáry odvádzajú vodu, ktorá sa postupne dostáva do podkladovej vrstvy. Voda sa vsakuje opätovne do zeme, čím sa zvyšujú zásoby podzemnej vody a zároveň sa podporuje termoregulácia prostredia a predchádza sa prehrievaniu krajiny,“ vyzdvihuje výhody Dušan Koháry.

Moderné výrobné technológie v súčasnosti umožňujú vytvárať rôznorodé ekologické dlažby, ktoré môžu imitovať napr. prírodný kameň a vytvárať tak nerovné povrchy. K dispozícii sú tak tvarovo, ale aj farebne atraktívne riešenia. Škáry ekologických dlažieb sa môžu vyplniť pieskom alebo štrkom, pričom ich správnym výberom možno podporiť vizuálny vzhľad povrchu. Existujú aj vegetačné alebo zatrávňovacie dlažby, kde sa do otvorov vysádza tráva, prípadne sa vypĺňajú kamenivom.

„Toto riešenie v podobe ekologickej dlažby je ideálne okrem príjazdových ciest aj na parkoviská, odstavné plochy a chodníky, všade tam, kde sa očakáva spevnenie plochy a súčasne aj vodozádržné riešenie,“ dopĺňa Lucia Hollá.

Ekologická betónová dlažba City® XL hydro
Ekologická betónová dlažba City® XL hydro vďaka pozdĺžnym otvorom disponuje vsakovacou plochou 33 % a výkonom vsakovania dažďovej vody > 270 l/s . ha. | Zdroj: Premac

Príprava podkladu má svoje pravidlá

Správna príprava podkladu pod dlažbu na príjazdové a parkovacie plochy je kľúčová pre zaistenie dlhodobej stability, trvanlivosti a funkčnosti povrchu. „Príprave podložia treba venovať náležitú pozornosť. Každá plocha si vyžaduje individuálne riešenie, ktoré závisí od spôsobu využívania (dopravného zaťaženia), daných inžiniersko-geologických pomerov podložia a jeho únosnosti či klimatických podmienok. Pravidlá pre kladenie dlažby zastrešuje norma STN 73 6131-1: Stavba vozoviek. Kryty z dlažby, cestných a vegetačných dielcov,“ upresňuje Dušan Koháry.

Podľa jeho slov možno vo všeobecnosti konštatovať, že pre parkovacie miesto v blízkosti rodinného domu sa môže uplatniť nasledovné zloženie konštrukcie podkladu:

  • podložie s únosnosťou Ep,n 45 MPa,
  • drvené kamenivo frakcia 32/63, v hrúbke 150 až 200 mm,
  • drvené kamenivo frakcia 8/16, v hrúbke 100 až 150 mm,
  • drvené kamenivo frakcia 2/4, 4/8, v hrúbke 40 až 50 mm,
  • betónová dlažba, v hrúbke 80 mm.

Zabezpečí sa tak dostatočné odvodnenie a spevnenie podkladovej plochy. Odporúčame sa vyhnúť frakciám s prachovými časticami. Tieto sa môžu časom dostať do kontaktu s dlažbou a ovplyvniť jej farebnosť. V žiadnom prípade nepodceňujte hrúbku podložia. Ak ostane poddimenzované, celá príjazdová cesta sa časom môže začať prepadávať a bude nebezpečná.

Podkladovej vrstve prikladá význam aj Peter Halaška. Dlažba môže byť len taká dobrá, ako dobre je zhotovená podkladová vrstva. Ak táto zlyhá v dôsledku plošného zaťaženia, nevyhnutne sa to prejaví aj na dlažbe. Podkladová vrstva sa ukladá na zhutnený základ. Hrúbka podkladu závisí od základu (prírodnej pôdy), pôsobenia mrazu a tiež dopravného zaťaženia. Pri chodníkoch je to približne 200 mm. Pri dopravne zaťažených plochách by mal byť podklad hrubý 30 až 40 mm. Na jeho zhotovenie používajte mrazuvzdorný materiál zo štrku, kameniva v zrnitosti 0 až 32 mm. Materiál je potrebné naniesť v jednej výške, v rovnakej rovine a sklone, akú bude mať dlažba. Následne ho treba zhutniť. Na podkladovú vrstvu sa ukladá dlažbové lôžko v hrúbke 30 až 50 mm. Ide o drvené kamenivo frakcie 4/8 mm. To sa pomocou profilov upraví tak, že dlažbové prvky sú pred konečným usadením asi 10 mm nad plánovanou výškou spevneného povrchu. Podložie musí byť najprv nezhutnené, aby po neskoršom zhutňovaní mohlo kompenzovať vzniknuté rozdiely.

Podklad pod spevnené plochy

Podklad pod spevnené plochy
Zdroj: Časopis Urob si sám

*Požadovaná únosnosť podkladových vrstiev Eekv 100 až 200 MPa. Pri pojazdových plochách s dopravným zaťažením nad 3,5 t sa môže podkladová vrstva vyhotoviť aj ako mechanicky spevnené kamenivo (MSK) alebo cementom stmelená zmes (CBGM).

Technologicky správne a kvalitné zhutnenie jednotlivých vrstiev, na ktoré sa ukladá podkladová vrstva, je veľmi dôležité. „Nezabudnite na dôkladné zhutnenie každej vrstvy. Pri kladení dlažby dodržiavajte výrobcom odporúčanú veľkosť škár a kladenie kontrolujte pomocou šnúry alebo pravítka. Dlažobné kocky miešajte z viacerých paliet, vyhnete sa rozdielom vo farbe. Po uložení je vhodné dlažbu vibrovať a vyplniť medzery škárovacím materiálom. Zhutnenie betónových platní sa však nesmie realizovať pomocou vibračnej dosky. Jednotlivé platne sa pri pokládke stabilizujú iba poklepaním gumovým kladivom,“ upozorňuje na najčastejšie nedostatky Dušan Koháry.

Prechodové obrubníky spolu s nábehovým obrubníkom
Prechodové obrubníky spolu s nábehovým obrubníkom umožňujú elegantne prepojiť rôzne výškové rozdiely medzi chodníkom a cestou. | Zdroj: Premac

Aké rozmery by mali mať príjazdové a parkovacie plochy?

Podľa Lucie Hollej je to individuálne podľa celkových dispozičných riešení každej stavby.

Parametre parkovacích miest stanovuje norma STN 73 6056: Odstavné a parkovacie plochy cestných vozidiel. „Ak si však navrhujete parkovacie miesto pri rodinnom dome, musíte už vopred počítať s tým, pre koľkých členov rodiny vytvoríte pohodlné parkovanie. Parkovacia plocha pri súčasných dizajnových riešeniach nemusí byť vôbec strohá a pri použití ekologických dlažieb si ju môžete napríklad vyšperkovať zeleným pásom sukulentov,“ poukazuje na estetický aj technický aspekt Peter Halaška.

„Výstavbu príjazdovej cesty aj parkovacieho miesta odporúčame vždy konzultovať s odborníkom. Pri kolmom parkovaní je minimálna šírka parkovacieho miesta 2,25 metra, ak ide o miesto určené pre automobil. Šírka 2,25 metra je však v súčasnosti značne nedostatočná, pretože automobily s vyklopenými spätnými zrkadlami neraz presahujú šírku dvoch metrov,“ hovorí bližšie Dušan Koháry.

Bez nájazdových obrubníkov to nepôjde

Súčasťou príjazdových a parkovacích plôch sú nájazdové obrubníky. „Môžu byť na prvý pohľad možno nenápadným prvkom, no v skutočnosti majú zásadný význam. Vymedzujú a oddeľujú jednotlivé plochy, čo je dôležité nielen z praktického, ale aj estetického hľadiska,“ opisuje ich význam Lucia Hollá.

Nájazdové obrubníky sú univerzálne cestné obrubníky, ktoré sa používajú všade tam, kde je potrebné prekonať výškový rozdiel medzi dvomi úrovňami, napríklad medzi príjazdovou cestou a garážou, cestnou komunikáciou a príjazdovou cestou alebo parkoviskom a pod. Na spevnenej ploche jednotlivé línie opticky vyrovnajú a zároveň aj funkčne prepoja, čím poskytnú jednoduchý a bezpečný nájazd na spevnenú plochu. Styk jednotlivých kusov obrubníkov je riešený systémom „na doraz“, kde dištančný nálisok vytvorí malú škáru, ktorá sa už nevypĺňa. Má vysokú trvanlivosť a odolnosť proti fyzikálnemu namáhaniu a klimatickým vplyvom.

Za dôležitú súčasť príjazdových a parkovacích plôch považuje nájazdové obrubníky aj Dušan Koháry. Zabezpečujú plynulý prechod medzi cestou a parkovacou plochou. Nájazdové obrubníky musia byť vyrobené z materiálu, ktorý je dostatočne odolný a pevný, aby vydržal vysoké zaťaženie a nárazy spôsobené vozidlami. Najčastejšie sa používajú betónové alebo obrubníky z prírodného kameňa. Obrubníky by mali mať dostatočnú výšku a šírku. Pod obrubníky je potrebné vykopať vhodný výkop, ktorý bude dostatočne široký a hlboký, aby zabezpečil stabilné uloženie obrubníkov. Výkop sa vyplní vrstvou štrku alebo drveného kameňa, ktorá sa dôkladne zhutní. Obrubníky sa osádzajú do lôžka z vlhkej betónovej zmesi dostatočne hrubej (min. 150 mm). Je dôležité zabezpečiť, aby obrubníky boli rovné a pevne ukotvené, aby sa predišlo ich posunu alebo nakláňaniu. Pri inštalácii obrubníkov je dôležité dodržiavať správny sklon pre odvodnenie.

Pri kolmom parkovaní je minimálna šírka parkovacieho miesta 2,25 metra, ktorá je však v súčasnosti značne nedostatočná.

Peter Halaška si myslí, že bezpečnosť a estetika by sa v žiadnom prípade nemali vylučovať, preto cestným a chodníkovým obrubníkom treba venovať samostatnú pozornosť. „Vďaka rôznym tvarom a skoseniam máme vhodné riešenia pre vonkajšie verejné priestory na cestných komunikáciách, ale aj pre vytýčenie vjazdov do rodinných domov. Prechodové obrubníky spolu s nábehovým obrubníkom sú dôležitou súčasťou moderných pochôdznych a pojazdných komunikácií a umožňujú elegantne prepojiť rôzne výškové rozdiely. Ich využiteľnosť je uplatniteľná predovšetkým pri plynulom prechode z cestnej komunikácie na dláždenú plochu. Do bezbariérových vstupov odporúčame nábehový obrubník, ktorý zaistí komfort a bezpečie pri vstupe do garáže či medzi parkoviskom a cestnou komunikáciou.“

Nábehový obrubník je dostupný v rozmeroch 100 × 20 × 15 (10) cm. Ľavé a pravé prechodové obrubníky sú v rozmeroch 100 × 15 (20) × 26 (15) cm a zabezpečujú dokonalé napojenie nábehového obrubníka na cestný obrubník. Na lemovanie chodníkov a plôch sú určené cestné obrubníky so skosením 12/4 cm s rozmermi 100 × 15 × 26 cm. Na ukončenie zelených plôch a napojenie dláždených plôch a chodníkov je vhodný cestný obrubník bez skosenia s rozmermi 100 × 15 × 26 cm. Tento obrubník je vhodný aj na plynulé a bezbariérové ohraničenie.

Nájazdové obrubníky musia byť vyrobené z materiálu, ktorý je dostatočne odolný a pevný, aby vydržal vysoké zaťaženie.

Dlažba vhodná na príjazdové a parkovacie plochy

Dlažba vhodná na príjazdové a parkovacie plochy
Zdroj: Časopis Urob si sám

Text: Andrea Dingová
Odborná spolupráca: Dušan Koháry, head of product v spoločnosti Wienerberger, Ing. Lucia Hollá, odborné poradenstvo CITY, STONE DESIGN, s. r. o., Peter Halaška, marketingový manažér Premac, spol. s r. o.
Foto:  Premac, City Stone Design, Wienerberger
Zdroj: Časopis Urob si sám

Nech vám žiadna novinka neunikne

Odoberajte týždenný prehľad najlepších článkov emailom

Emailová adresa nebude zverejnená, poskytnutá iným osobám a nebudeme na ňu nič posielať. Je však nutná na prevádzku diskusií. Pozrite si naše podmienky spracovania osobných údajov.

Ak sa vám nechce zakaždým zadávať meno a email, využite možnosť prihlásiť sa.

Kde sa diskutuje