Obnova bicykla farbami v spreji

image 49517 25 v1

Bicykel - starček môže omladnúť o niekoľko desaťročí, ak ho oživíte novými sviežimi farbami a doprajete mu trochu životodarného elixíru - oleja na bicykle.

KONTROLNÝ ZOZNAM

MATERIÁL na 1 bicykel 7 €

farby v sprejoch 6 €

Primalex Univerzálna farba v spreji (4,89 €/400 ml)

Primalex Základná farba v spreji (5,09 €/400 ml)

brúsne plátno 0,60 €

G Carborundum Electrite, zrno 240, na jemné obrúsenie povrchu, 230 × 280 mm, s umelým korundom (0,30 €/ks)

páska do 0,10 €

maskovacia páska, samolepiaca (od 0,60 €/19 mm × 40 m)

riedidlo 0,10 €

na očistenie povrchu od farby (2 €/bal.)

mazací sprej 0,20 €

Primalex Mazací sprej (5,32 €/400 ml)

NÁRADIE

mechanické náradie

na odmontovanie niektorých častí bicykla (najmä vidlicové a rúrkové uťahovacie kľúče), kombinované kliešte, handričky

nožnice

1. Pripravíme si starý bicykel, potrebné farby v spreji a všetky pomôcky.

2. Rám bicykla najskôr zbrúsime brúsnym plátnom. Starostlivo obrúsime skorodované miesta.

3. Na zvýšenie odolnosti náteru prestriekame bicykel základnou farbou v spreji. Necháme ju vyschnúť.

4. Bicykel zakryjeme maskovacou páskou a univerzálnou farbou v spreji prestriekame povrch.

5. Po zaschnutí opatrne odstránime maskovaciu pásku. Ešte namazať reťaz a môže sa ísť!

Hotovo!

Dobré rady

Premiešanie farieb

Každú farbu v spreji pred použitím poriadne pretrepeme, aby sa dobre premiešali všetky jej zložky a náter mal výrobcom deklarované vlastnosti. Pretrepanie zopakujeme viackrát, používame staršie farby.

Radšej novou ako starou

Použitie starých farieb na povrch, ktorým sa chceme pochváliť, neodporúčame. Staré farby, ktoré nejaký čas stáli napr. v garáži, treba premiešať pretrepaním aj viackrát. Načaté farby staršie ako rok by sme na tento účel už nemali používať. Ak si nie ste istí, či výsledný efekt bude taký ako treba, radšej si kúpte nové farby.

Na pripravený povrch

Bicykel je vystavený náporu znečistenia nielen od prachu či od blata, ale aj od nesprávne nakvapkaných mazacích materiálov. Preto je veľmi dôležité odmastiť povrch či už technickým benzínom, alebo riedidlom, prípadne iba „jarovou“ vodou. Má to veľký vplyv na priľnutie náteru na podklad. Ak sú niektoré časti bicykla veľmi skorodované, nahrubo ho ošmirgľujte a využite dobré vlastnosti odhrdzovača, ktorý sa na hrdzu chemicky naviaže a zabráni ďalšej korózii pod vrstvou nového náteru. Na menej postihnuté miesta po obrúsení hrdze možno priamo aplikovať základnú farbu v spreji.

Viete, že…

čas schnutia základného náteru je pri sprejoch Primalex iba 30 minút? Len toľko musíte čakať, pred nanesením ďalšieho náteru. Ale ak naň chcete nalepiť maskovaciu pásku, doprajte schnutiu aspoň hodinku – dve, aby ste mali istotu, že pri odliepaní sa nepoškodí čerstvo nanesený základný náter.

Text Stanislav Botur, Lucia Dulačková Foto PPG Deco Slovakia

Zdroj: Časopis Urob si sám 6/2018

Komentáre

  1. Okoloidúci says:

    Na bicykli nevydrží ani vypalovacia farba a chrómovanie, nieto spray 🙂
    Ale dobre – ako to bude striekať aspoň 2x do roka – no mazať reťaz je fakt kravina.
    Lebo reťaz buď ide, alebo ju treba vymeniť – problém nie jeolej, ale zrnká piesku
    a opotrebenie (neopraviteľné „vyťahanie“)
    Bicykel je momocodm šrot, ktorý vyžaduje stálu údržbu, ako autá pred 50-timi
    rokmi. Navešali na na len všelijaké čačky ale vývoj sa zastavil v minulom tisícročí.
    Šandardný, lacný bicykel – moderná „Ukrajina“ (tak okolo 100 Eur) by s dnešnými
    technológiami mal mať bubnové brzdy (tie kotúčové sú fak über somarina), planetovú
    prevodovku a hlavne hnací hriadeľ (a nie tie sprosté rťaze a ešte sprostejšie preraďavače)
    Nehovoriac o normálnych guličkových ložiskách, ktoré sa zatiaľ prebojovali len do
    osiek pedálov 🙁 Ale čo už v „demokracii“, ktorá je v skutočnosti len o tom, ako obabrať
    a vypľundrovať blížneho svojho …

    1. Tvoj názor na vývoj bicyklov je neobjektívny a na úrovni 50 rokov 19. storočia. A reťaz treba mazať ale nie príliš veľa.

    2. Kúp si auto dnešnej doby a ja si kúpim starú skodovku.A uvidíme kto z nás bude častejšie v servise.Tk isté je aj z bicyklami.O 50rokov nikto z nás nespomenie specialized bmc trek a podobne ako ty spomínaš Ukrajinu.

  2. Naco striekat crep. Aby vyzeral drahsie a mi ho niekto ukradol? Ja som tiez strekal lebo bol totalne hrdzavy 4 vrstvami autoemailu aj bezfarebnym lakom. Staci opriet o mur alebo nahodny pad a hned je posrkabany. Dokonca aj novy bik z obchodu sa pri pade o murik poskrabe. Tie farby tiez nieco vazia.
    A staru herku oprete o mur a na dalsi den tam je stale. Horsky zamknete bezpecnostnym zamkom pri obchode a zmizne aj so zamkom.

    1. Striekat jedine aby som ho mohol drahsie predat.
      Na obcasne vozenie staci aj skaredy. Ak by som mal don investovat tak rovno novy co sa ide na nom lahsie. Ma viac prevodov. Ked uz generalka tak aj ojazdene plaste vymenit. Nastavit brzdy ak niesu zodrate. Pravidelne umyvat retaz a naolejovat. Prevody len ocistit. Ak by ste menili dlho pouzivanu vytahanu retaz tak mozete rovno aj cele kazetu.
      Na ukrajine netreba menit nic. Umyt od blata a po chleba do obchodu a do kostola to staci.

    2. A kto ma anginu pektoris nech si kupi elektrobicykel.
      Striekanie ukrajiny nezvysi jej pohodlnost len estetiku. Staci obrusit hrdzu a stetcom zacapkat tie mieste. Usetrite cas .
      Na estetiku to je vhodne skor ako retro na nejaku vystavu zraz bicyklov stylovu svadbu som tak videl atd.

Pridať komentár

Emailová adresa nebude zverejnená, poskytnutá iným osobám ani na ňu nebudeme nič posielať. Je však nutná na prevádzku diskusií. Pozrite si naše podmienky spracovania osobných údajov. Ak sa vám nechce zakaždým zadávať prezývku a email, využite možnosť bezplatnej registrácie.