Brzda spojky na malotraktor AGZAT

Brzda spojky na malotraktor AGZAT

„Pri používaní malotraktora, najmä pri radení rýchlostí medzi prevodovými stupňami, nebolo možné rýchlosť preradiť. Po ubratí plynu a vyradení rýchlosti sa odstredivá spojka stiahla a odpojila prenos medzi motorom a prevodovkou. Opätovné zaradenie rýchlosti nebolo možné. Buď som rýchlostný stupeň zaradil nasilu a ozubené kolesá v prevodovke škrípali, čím trpela prevodovka, alebo som musel počkať, kým sa prevodovka samovoľne nezastaví.“ Marcel Bella

Výrobný postup

Pri jazde s prívesným vozíkom nemožno za chodu plynulo preraďovať rýchlosti. Navrhované riešenie tohto problému je jednoduché a nevyžaduje si veľký zásah do konštrukcie malotraktora. Musíme dosiahnuť, aby sa po vyradení odstredivej spojky z činnosti dal na prevodovke zastaviť rotujúci tanier, ktorý sa samovoľne dotáčal. Preto sa na pribrzdenie a zastavenie taniera prevodovky použila obyčajná páková brzda z horského bicykla.

Pred samotnou montážou zhotovíme dve konzoly, upevníme ich na malotraktor a pripevníme na ne pákovú brzdu. Konzoly zhotovíme podľa náčrtu – pozor, treba vyrobiť jednu pravú a druhú ľavú! Konzoly namontujeme pomocou skrutiek na malotraktor. Na ne potom dáme pravú a ľavú páku brzdy. Nenamontujeme však originálne gumené brzdiace čeľuste, ktoré sa používajú na bicykel. Namiesto nich použijeme čeľuste zhotovené z pertinaxu. Ide o tyčku s priemerom 8 mm. Tento materiál volíme preto, lebo sa bude priamo dotýkať taniera prevodovky a železo by poškodilo samotný tanier. Brzdu pripevníme na opačnú stranu riadidiel malotraktora, ako je plynová páčka. Aby bola brzda spojky funkčná, prepojíme ju s tanierom oceľovým lankom. Z rovnakého dôvodu ešte prevŕtame do motora dva otvory s priemerom 10 mm. Polohu otvorov zistíme jednoducho. Po miernom stlačení brzdy sa nám čeľuste z pertinaxu oprú o teleso motora. Na tomto mieste vyvŕtame požadované otvory. Pozor, aby sme nezavŕtali do samotnej spojky. Brzdu nastavíme tak, aby sa bezchybne a ľahko pohybovala. Po dlhšom používaní sa môžu opotrebovať brzdiace čeľuste a brzda stratí funkčnosť. Vtedy stačí nastaviť rozsah brzdy alebo vysunúť samotné čeľuste.

Tip: Všetok nábytok a bytové doplnky na jednom mieste



Takáto brzda funguje jednoducho: uberieme plyn, vyradíme rýchlosť zabrzdíme rotujúci tanier – ozubené kolieska v prevodovke zastanú a môžeme ľahko a rýchlo zaradiť ďalší rýchlostný stupeň a pokračovať v jazde. Výhodou tohto riešenia je lacný materiál, bežne dostupný na našom trhu.

Marcel Bella, Podhradie
Foto a kresba: autor
Zdroj: časopis Urob si sám

Komentáre

Pridaj komentár

Emailová adresa nebude zverejnená, poskytnutá iným osobám ani na ňu nebudeme nič posielať. Je však nutná na prevádzku diskusií. Pozrite si naše podmienky spracovania osobných údajov. Ak sa vám nechce zakaždým zadávať prezývku a email, využite možnosť bezplatnej registrácie.