Používanie bezpečnostných pásov
Zdroj: BECEP MD SR

Pripútajte sa!

Pri jazde autom je dôležité uvedomiť si, že so zvyšujúcou sa rýchlosťou narastá aj hmotnosť pasažierov v momente nárazu auta. Preto netreba podceňovať funkciu bezpečnostných pásov a aj na krátke vzdialenosti je potrebné, aby bola celá posádka auta riadne pripútaná. Povinnosť pripútať sa platí aj v autobusoch, ak sú bezpečnostnými pásmi vybavené.

Ako sa správne pripútať?

  • Pás musí dostatočne obopínať nielen trup, ale aj panvu;
  • Spodný pás vás musí obopínať čo najnižšie nad nohami tak, aby nezasahoval do oblasti žalúdka;
  • Diagonálna časť pásu musí viesť cez rameno a nie cez oblasť krku;
  • Z vreciek na oblečení, cez ktoré si upínate bezpečnostný pás, vyberte von kľúče či iné predmety, aby vás v prípade nehody nezranili;
  • Nepripútanému človeku (aj na zadnom sedadle) hrozí pokuta a v prípade prudkého nárazu vozidla môže vážne ublížiť sebe aj ostatným pasažierom.

Nezabúdajte aj na pripútanie detí! Primárnym kritériom pre výber vhodnej autosedačky je hmotnosť dieťaťa.

Používanie bezpečnostných pásov
Nárast hmotnosti vodiča v závislosti od rýchlosti. Zdroj: BECEP MD SR

Aký význam má správne pripútanie dieťaťa do autosedačky?

  • Náraz auta pri rýchlosti 50 km/h je pre nepripútané dieťa taký silný ako pád z 3. poschodia na zem;
  • Ak by muselo auto pri rýchlosti 50 km/h prudko zabrzdiť, na udržanie nepripútaného dieťaťa by musel človek držiaci dieťa v náručí vyvinúť silu ako na udržanie malého slona;
  • Chráňte život detí pripútaním do autosedačiek, aby vám nevyleteli z náručia a neboli „katapultované“ cez predné sklo!
Používanie bezpečnostných pásov
Dráha zastavenia vozidla. Zdroj: BECEP MD SR

Na čo treba myslieť pri pripútavaní dieťaťa do autosedačky?

  • Dbajte na to, aby ste vybrali certifikovanú autosedačku kategórie zodpovedajúcej hmotnosti dieťaťa;
  • Bezpečnostný pás, ktorým je upevnená autosedačka o sedadlo vozidla, musí byť pevne utiahnutý, ale nesmie prechádzať cez krk dieťaťa;
  • Zádržné popruhy, ktoré sú súčasťou autosedačky, nesmú byť pri pripútavaní pokrútené alebo skrížené;
  • Keď upevňujete autosedačku otočenú v opačnom smere jazdy, na miesto chránené čelným airbagom, musíte ho pred jazdou deaktivovať;
  • Pri novších modeloch vozidiel odporúčame používať autosedačky so systémom Isofix, ktorý upevní autosedačku ku karosérii vozidla, čím sa zabezpečí jej pevnejšie a stabilnejšie uchytenie.

Na ceste sa niekedy nedá vyhnúť nepredvídateľným situáciám. Vodič je preto povinný rýchlosť jazdy prispôsobiť nielen predpisom a dopravnému značeniu, ale aj svojim schopnostiam, zdravotnému stavu, poveternostným podmienkam a tiež stavu a povahe vozovky. Zároveň jazdiť len primeranou rýchlosťou, aby bol schopný zastaviť vozidlo na vzdialenosť, na ktorú má rozhľad. So zvyšujúcou rýchlosťou sa zmenšuje zorné pole vodiča a dráha zastavenia vozidla sa predlžuje.

Používanie bezpečnostných pásov
Vizuálne pole vodiča. Zdroj: BECEP MD SR
  • Pravdepodobnosť, že chodec bude pri zrážke s osobným vozidlom usmrtený, rastie spolu s rýchlosťou vozidla v momente nárazu;
  • Pri strete chodca s vozidlom idúcim rýchlosťou 30 km/h je jeho šanca na prežitie až 90 %, zatiaľ čo pri rýchlosti vozidla 50 km/h má menej ako 20 %-nú šancu na prežitie;
  • Preto vodiči, neprekračujte najvyššiu povolenú rýchlosť, dodržujte 50-ku v obci a 20-ku v obytnej zóne!
  • Chodci, cyklisti a vodiči motocyklov sú vystavení vyššiemu nebezpečenstvu vážneho zranenia pri kolízii s motorovým vozidlom. Rozdiel v hmotnosti je významný a energia uvoľnená pri kolízii je hlavne absorbovaná ľahším objektom.
Prevádzka simulátora prevrátenia vozidla
Prevádzka simulátora prevrátenia vozidla počas preventívnej akcie. | Zdroj: BECEP MD SR

Oddelenie bezpečnosti cestnej premávky Ministerstva dopravy SR dôrazne vyzýva – správajte sa zodpovedne voči sebe, svojim blízkym, ktorých veziete a aj voči ostatným účastníkom cestnej premávky a myslite na možné následky nerozvážneho konania!

Zdroj: PR článok Oddelenia BECEP Ministerstva dopravy Slovenskej republiky

Emailová adresa nebude zverejnená, poskytnutá iným osobám a nebudeme na ňu nič posielať. Je však nutná na prevádzku diskusií. Pozrite si naše podmienky spracovania osobných údajov.

Ak sa vám nechce zakaždým zadávať meno a email, využite možnosť prihlásiť sa.