Údržba predného kónusového náboja na bicykli

Údržba predného kónusového náboja na bicykli

Stačí trocha vazelíny a niekoľko kusov náradia. Prečistiť a premazať náboj je ľahšie, ako si myslíte. Bicykel sa vám odvďačí menej namáhavým šliapaním do pedálov. Pri práci dbajte na to, aby ste vazelínou nezamastili brzdové plochy ráfu alebo brzdový kotúč.

Údržba bicykla

1. Základná údržba 
2. Nastavenie prešmykača 
3. Nastavenie prehadzovača 
4. Nastavenie brzdy
5. Výmena brzdovej platničky 
6. Údržba kónusových nábojov

UROB SI SÁM

náročnosť: ***
čas: 3 hodiny
náklady: od 1 €
ľudia: 1
obdobie: celoročne

KONTROLNÝ ZOZNAM

MATERIÁL od 1 €
• kompletný náboj od 10 €
cenové rozpätie bežne do 300 €/ks
• vazelína na bicykle 1 €
špeciálna vazelína na bicykle (7,80 €/100 g), bežná lítiová vazelína (2 €/125 g)

NÁRADIE
• kónusový kľúč
• vidlicový kľúč
• skrutkovač, handrička
• olejnička, maznička
• pinzeta
• gumené rukavice 

PRACOVNÝ POSTUP


1. KOLESO
Vyberieme rýchloupínač aj gumené prachovky, ak ich náboj má. 

2. UVOĽNENIE
Na pravý kónus nasadíme kónusový kľúč, na kontramaticu zasa vidlicový. Kónusovým kľúčom pridržiavame kónus a vidlicovým kľúčom odskrutkujeme z osky kontramaticu. 

3. ODSKRUTKOVANIE
Rukou vyskrutkujeme jeden kónus, pričom stále pridržiavame osku z druhej strany náboja, aby sa nám guľôčky nerozsypali všade naokolo. 

4. OSKA
Opatrne vyberieme osku, na ktorej je stále naskrutkovaný druhý kónus s kontramaticou. Prachovky náboja vypáčime skrutkovačom a vyčistíme ich.

5. KÓNUSY
Guľôčky vysypeme do čistej a suchej nádoby. Kónusy a osku očistíme. Pozorne skontrolujeme povrch kónusov – ak sú poškodené, treba ich vymeniť.

6. VNÚTRO NÁBOJA
Vyčistíme vnútorné dráhy náboja. Do dráh rovnomerne nanesieme vrstvu vazelíny. 

7. GUĽÔČKY
Do vazelíny naukladáme guľôčky tak, aby sa pevne usadili. Správny počet guľôčok je veľmi dôležitý, v prednom náboji ich býva väčšinou 10 a v zadnom 9. 

8. PRIKLEPNUTIE
Prachovky opatrne nasadíme, prípadne zaklepneme do náboja tak, aby nám guľôčky nepadli dovnútra a prachovky dosadli na doraz. 

9. MAZANIE
Osku s tzv. zakontrovaným ľavým kónusom premažeme a vložíme z ľavej strany do náboja (pozor na guľôčky, aby nám nevypadli). 

10. MONTÁŽ
Osku jednou rukou pridržiavame v náboji, kým druhou rukou naskrutkujeme pravý kónus až takmer na doraz. Po ňom nasledujú podložky a kontramatica. 

11. GUMENÉ PRACHOVKY
Vymedzíme vôľu náboja. Na dosadacie plochy gumených prachoviek nanesieme vazelínu a nasadíme ich na náboj. Premažeme aj osku rýchloupínačov. 

dobré rady

KONTROLA NÁBOJA
Každý náboj je iný, preto si pri rozoberaní musíte zapamätať, ktoré guľôčky kam patria. Po ich vybratí sa pozrite, či sa vnútri náboja nenachádza zabudnutá guľôčka, prípadne iné nečistoty. Pozorne skontrolujte povrch dráh – ak sú poškodené, niekedy sa dajú vymeniť (nalisovať) za nové. Staré poškodené súčiastky (kónus, osku, guľôčku) použite spolu s označením náboja ako vzor pri kúpe nových súčiastok. Niekedy je lepšie kúpiť nový náboj alebo použiť z neho všetky nové súčiastky. Guľôčky odporúčame vymeniť pri každom rozoberaní. Ak ich však chcete použiť znova, stačí, keď ich vyutierate čistou handričkou (tak sa pekne očistia). Potom skontrolujte ich povrch.

KONTROLA OSKY
Ak kónus, ktorý ostane na oske zakontrovaný (upevnený), nie je poškodený, neodkrúcajte ho z osky – stačí, ak skontrolujete dotiahnutie jeho kontramatice. Uľahčí vám to vymeriavanie dĺžky vyčnievania osky z kontramatice – oska musí vyčnievať z oboch strán rovnako. Skontrolujte osku, či nie je krivá (napríklad váľaním po rovnej doske stola) alebo či nemá poškodené závity. Pred kontrolou treba odmontovať aj druhý kónus, aby ostala len holá oska.

VYMEDZENIE VÔLE V NÁBOJI
Mierne dotiahnite kontramaticu o kónus. Ľavú stranu (ľavú kontramaticu) zaistite vidlicovým kľúčom. Pravú stranu (pravú kontramaticu) pritiahnite tak, aby ste odstránili vôľu; kónusy sa nesmú zadrhávať. Ak náboj pri otáčaní kladie odpor, stačí zaistiť ľavú stranu a kónusovým kľúčom povoliť kónus na pravej strane. Ak má náboj veľmi hladký chod, stačí už len dotiahnuť pravú kontramaticu o kónus. Samozrejme, chod náboja znova prekontrolujte.

ZADNÝ NÁBOJ
Pri servise zadného náboja postupujete podobne ako pri prednom s tým rozdielom, že najskôr musíte demontovať kazetu, prípadne skrutkovacie viackoliesko. Ako prvú povoľujte vždy ľavú stranu kónusov. Pri montáži vždy nasadzujte osku s pravým zakontrovaným kónusom sprava.

Text: Lukáš Booc
Foto: Dano Veselský
Zdroj: časopis Urob si sám 9/2015, JAGA GROUP, s.r.o.

Komentáre

  1. pravidelne servisujem bike v obchode, ako v panelaku sa s tym za sie rat

Pridať komentár

Emailová adresa nebude zverejnená, poskytnutá iným osobám ani na ňu nebudeme nič posielať. Je však nutná na prevádzku diskusií. Pozrite si naše podmienky spracovania osobných údajov. Ak sa vám nechce zakaždým zadávať prezývku a email, využite možnosť bezplatnej registrácie.