Malá generálka podvozka po zime
Galéria (17)

Malá generálka podvozka po zime

Dnes si ukážeme výmenu dielov riadenia a podvozka, ktoré zvládne doma každý šikovný majster.

Galéria

Malá generálka podvozka
Malá generálka podvozka
Malá generálka podvozka
Malá generálka podvozka
Malá generálka podvozka
Malá generálka podvozka
Malá generálka podvozka
Malá generálka podvozka

Nemusíte mať doma garáž s jamou ani veľký zdvihák, aby ste si dali auto do poriadku!

UROB SI SÁM

NÁROČNOSŤ: +

ČAS: 2 dni

NÁKLADY: do 20 €

ĽUDIA: 1

OBDOBIE: I – XII 

KONTROLNÝ ZOZNAM

MATERIÁL 25 €

na jednu polos

• čap riadenia 10,40 €
• tyčka stabilizátora 9 €
• uloženie stabilizátora 5,50 €
• uvoľňovač matíc 0,10 €

NÁRADIE

• súpravy kľúčov
vidlicových a očkových, nástrčných, imbusových
• nožnicový zdvihák
• podpera pod auto
• plynový horák, kladivo
• čelovka, rukavice
• ochranné okuliare

POSTUP PRÁCE

Ako vymeniť vytlčené čapy prednej nápravy?

Auto zabrzdíme, zaradíme rýchlosť a podložíme koleso na opačnej strane. Auto nadvihneme, podoprieme a odkrútime koleso. foto Jozef Šebest

Čap riadenia odskrutkujeme zo spojovacej tyče. Predtým povolíme poistnú maticu. Očistíme ju kefou a nastriekame uvoľňovač matíc.

Ak to nepomôže, maticu zohrejeme plynovým horákom a priložme parafínový vosk. Ten sa vpije do hrdze pod maticou. 

Zaistíme teleso čapu a kľúčom maticu odkrúcame. Špliecha na ňu slaná voda a blato, takže jej povolenie je náročné. 

Uvoľníme maticu na čape. Aj tá je už hrdzavá, preto opäť použijeme oceľovú kefu a sprej na uvoľňovanie matíc. 

Pobúchame kladivom – nie však po čape zdola, ale po tehlici zboku. Po niekoľkých úderoch sa čap ako zázrakom uvoľní. 

Čap riadenia odkrúcame zo spojovacej tyče. Pomykaním tyče smerom von a dnu zistíme stav jej uloženia. Ak hrká, vymeníme ju. 

Závit očistíme, spojovaciu tyč odsunieme nabok. Uvoľní sa miesto na montáž novej tyčky stabilizátora a jeho uloženia. 

Pomocou nástrčkového a vidlicového kľúča uvoľníme dolný čap tyčky stabilizátora. Jej horný je na tlmiči.

Uvoľníme horný čap. Môžeme nasadiť novú tyčku. Vozidlo je naklonené, stabilizátor sa tlačí nadol. Treba ho nadvihnúť. 

Novú tyčku stabilizátora pridržíme pri montáži imbusovým kľúčom. Priskrutkujeme aj nový čap riadenia na spojovaciu tyč. 

Výmena uloženia (silentbloku) stabilizátora (ohnutej čiernej tyče): na nápravnici ho držia dve skrutky s objímkou. 

Jednu skrutku odkrútime, druhú len uvoľníme a odsunieme objímku. Stabilizátor vypáčime a silentblok vyberieme. 

Novému silentbloku pri nasúvaní pomôže navlhčenie či namastenie. Ide to ťažko – stabilizátor sa tlačí nadol. 

Objímku uložíme. Stabilizátor sa nesmie posunúť. Ak sa tak stalo, upravíme jeho polohu a objímku priskrutkujeme. 

Nový čap dotiahneme tak, aby zapadol do oka v tzv. tehlici. Utiahneme poistnú maticu a maticu na čape. Hotovo!

Jožo radí

Výtlky na ceste prinášajú slovenským predajcom náhradných dielov každú jar nemalé zisky. Náhle údery do podvozka totiž ničia gumové a plastové časti dielov podvozka. A keď nepríde rýchla výmena, dochádza k poškodzovaniu kovových častí. A ničia ich až tak, že medzi mechanikmi sa z času na čas vedie vážna debata, či je vôbec pri stave našej cestnej siete potrebné kupovať podvozkové diely prémiových značiek a nezmieriť sa radšej s častejšími výmenami lacných dielov – pretože ani prémiové diely u nás nevydržia dostatočne dlho, aby sa zaplatili.

viete, že…

… bezpečnosť je prvoradá? Zdvihák môžeme pri práci nechať podložený, ale nikdy nepracujeme na aute, ktoré drží len na ňom. Pod prah vozidla podložíme oceľové podpery aj demontované koleso. Klinmi podložené kolesá na opačnej strane auta a zatiahnutá ručná brzda sú pri tejto práci samozrejmosťou. Po zložení kolesa môžeme pokývať aj brzdovým kotúčom. Zároveň môžeme vizuálne skontrolovať stav ďalších dielov a vidieť nežiaduci pohyb, ktorý v nich nastáva.

Dobré rady

Zvuky klepania a búchania z prednej časti vozidla signalizujú, že gumové a plastové časti podvozka sa opotrebovali, a ak nezakročíme, postupne môže dôjsť k ďalším poškodeniam. Oprava tak bude finančne náročnejšia.

Uvoľnené čapy na spojovacích tyčiach riadenia sa tiež prejavujú buchotom a rázy sa prenášajú až do volantu. A keďže ich cítite až tam, cítia ich aj všetky súčiastky od čapu po vašu ruku. To, že je rozbitý čap riadenia tiež nebezpečný, je bez diskusie. Koleso, ktoré nie je smerovo stabilizované, ale hocikedy si po prejazde nerovnosti zmení svoj smer… Kto to zažil, ten vie.

Stabilizátor (stabilizačná tyč) spája oba tlmiče vozidla a pri prejazde zákrutou tlačí nadol aj nezaťažené koleso. Vôle v jeho uložení sa prejavujú buchotom pri prejazde priečnych nerovností. A vybité čapy na tyčkách stabilizátora (ľudovo „kostiach“) sú už doslova životu nebezpečná záležitosť.

Poškodené protiprachové gumové manžety čapov veštia predčasnú výmenu čapu. Nečistoty totiž čap zničia a začne buchotanie.

V tomto návode hovoríme o výmene čapov riadenia, uložení stabilizátora a tyčiek stabilizátora na prednej náprave vozidla s nápravami typu MacPherson. Opravu sme robili na aute Fiat Multipla prvej generácie, čo je úplne typický predstaviteľ vozidla s priečne uloženým motorom a prevodovkou i pohonom prednej nápravy. A to je v súčasnosti väčšina vozidiel. Z opravy sme vynechali rameno nápravy, ktoré je tiež často zdrojom zvukov, lebo na tomto vozidle drží dobre.

DIAGNOSTIKA V GARÁŽI

Pri diagnostikovaní si vystačíme si s rukavicami a zdvihákom. Auto zdvihneme tak, aby diagnostikované koleso zostalo voľne vo vzduchu. Uchopíme koleso vľavo a vpravo (na deviatej a tretej hodine). Pokývaním môžeme zistiť, či je uvoľnený čap riadenia alebo uloženia ramien.

Pohyb kolesa pri jeho držaní na dvanástej a šiestej hodine nám zasa poukáže na poruchu čapu ramena. Nečakajme veľké pohyby. Je to malý pohyb, ale hrkanie pri pomykaní je počuteľné. A to je práve chyba. Dobré čapy a uloženia umožňujú obmedzený pohyb pri krútení volantom, ale nikdy nie voľné kývanie – preto hovoríme, že čap (kĺb, guľový čap) má „vôľu“, teda medzery v uložení.

Text, foto Mgr. Jozef Šebest, isifa/Shutterstock
Zdroj časopis Urob si sám 4/2019

  1. strdriver says:

    Prosim Vas chodte s tymto do prdele, uz jazdi dost vrakov aj bez toho ze zacne nejaky jozko vymienat capy doma v garazi ktory k tomu potrebuje obrazkovy navod… vymienate diely na podvozku geometria nikde ved staci oznacit sroby co… a len tak pre zabavu ked som robil jednemu autu podvozok minuly rok tak som capy ktore z vonku vyzerali celkom pekne vyberal na 12t lise na paku… to by som chcel vidiet toho jozka z garaze by sa tam posral s jeho horakom a parafinom

    1. jony says:

      tiež pozerám či spomenie aj geometriu 😀

      1. Sofokles says:

        Načo geometriu ?
        Veď druhý článok bude o pneumatikách 🙂

      2. Anonym says:

        Veď “ čo slovák, to automechanik “ , tak žiadny problém

    2. miroslav says:

      polovica vás tak zvaných mechanikov ste len obyčajný fušeri a klamari a takéto drobnosti si radšej urobím sám ako sa dať odrbať nejakým fuše
      rom

  2. Martin says:

    skôr by trebalo dobreho právnika a žalovať naších správcov ciest, jediný dôvod je nedostatočná údržba vozovky a preto zničené nápravy, špiny

  3. Peter says:

    ked niekomu padne auto zo zdvihaka, pojdete pekne pred sud aj s tymto zidackym platkom!

  4. Fero says:

    Ľudia, kedy dostanete rozum? Uvedomujete si rizika tohto neodborného zasahu? Rozumiem, že tzv. garážisti presne takto uvažujú, ale uvedomte si, že ste jednou nohou v base. Diely ktoré ste použili nemôžu zodpovedať minimálnej kvalite (vzhľadom na cenu), žiadne dodržanie výrobcom predpísaných postupov (uťahovanie momenty, vykonanie geometrie). Pri kolíznych situáciách toto budú kľúčové detaily, ktoré rozhodnú o výsledku… Odporúčam stiahnuť tento článok, ide o život.

  5. Milan says:

    Na 20 ročnej Š 1203 som robil doma v garáži kompletnú generálku motora,po dokončení a následnej návšteve STK ,zistili také perfektné parametre aké nemala ani nová z výroby,čo vy na to chytrí mudrlanti ? A nie som automechanik.

    1. pepo says:

      Ja som na 25 ročnej Felícii,(opravujem Patrícii )robieval na chate kompletnú previerku spojenú aj s generálkou jej častí tela.Po jednej z návštev u lekára jej zistil také parametre aké predtým nikdy v živote nemala,ani keď bola tesne po zábehu. Milan a ty sa tu rozplývaš nad starou,škaredou a neforemnou ,,šunkou,,

Emailová adresa nebude zverejnená, poskytnutá iným osobám a nebudeme na ňu nič posielať. Je však nutná na prevádzku diskusií. Pozrite si naše podmienky spracovania osobných údajov.

Ak sa vám nechce zakaždým zadávať meno a email, využite možnosť prihlásiť sa.