Montáž brzdového kotúča na bicykli
Každé cestné dopravné zariadenie je také bezpečné, aké bezpečné sú jeho brzdy. Pri horskom či cestnom bicykli to platí dvojnásobne, keďže cyklisti patria medzi najzraniteľnejších účastníkov cestnej premávky. Správne brzdy sú teda tou najdôležitejšou časťou bicykla.
Galéria
Údržba bicykla
1. Základná údržba
2. Nastavenie prešmykača
3. Nastavenie prehadzovača
4. Nastavenie brzdy
5. Výmena brzdovej platničky
6. Údržba kónusových nábojov
UROB SI SÁM
náročnosť: ****
čas: 3 hodiny
náklady: od 15 €
ľudia: 1
obdobie: celoročne
KONTROLNÝ ZOZNAM
MATERIÁL od 15 €
• brzdový kotúč 15 €
• brzda 20 €
• adaptér 6 €
• brzdové lanko 1,10 €/1 m
• bovden (lanovod) 0,90 €/1 m
• mazivo 2,19 €/75 ml
NÁRADIE
• imbusové kľúče
• torxové kľúče
• kombinované kliešte
• narovnávač kotúčov
• fréza na úchyty
• skrutkovač
PRACOVNÝ POSTUP
1. ZAČÍNAME
Ak chceme iba nastaviť brzdu, stačí sledovať postup od kroku 11. Pri novom kotúči a brzde začneme demontážou kolesa, brzdy a kotúča. Uvoľníme lanovody (tzv. bovdeny).
2. NOVÝ KOTÚČ
Na závity skrutiek môžeme naniesť trocha závitového lepidla. Kotúč nasadíme a skrutky dotiahneme pevne, rovnomerne (s citom) na uťahovací moment 6 – 7 Nm.
3. MAZANIE
Lanká je dobré nastriekať olejom alebo prostriedkom WD40 a zľahka pretrieť handričkou.
4. ROZOTRETIE
Pri mazaní používame handričku alebo papierovú servítku, aby sme nezaolejovali aj iné časti bicykla.
5. KONTROLA
Skontrolujeme, či lanká nie sú zalomené, prasknuté alebo predraté – najmä na koncoch bovdenov, v brzdovej páke a pod hlavičkami skrutiek.
6. BOVDENY
Koncovky bovdenov treba skontrolovať, či sa tlakom nezdeformovali, prípadne či nie sú prasknuté.
7. DĹŽKA
Správna dĺžka bovdenov je taká, aby sa riadidlá dali otočiť o 180°. Nemali by tvoriť veľké oblúky ani byť príliš natiahnuté.
8. FRÉZOVANIE
Je dobré mať zafrézované úchyty brzdy, aby brzda dosadala kolmo na kotúč. Keďže fréza je veľmi drahá, využime radšej servis.
9. PODLOŽKY
Po frézovaní niekedy ostane zapustenie, ktoré musíme dorovnať podložkami.
10. STRMEŇ
Na strmeň (sivý a červený) primontujeme držiak (adaptér, čierny). Celú zostavu primontujeme k úchytom na vidlici či ráme.
11. POPIS
Do strmeňa vložíme brzdové platničky (podrobný postup výmeny platničiek bude v najbližšom vydaní), primontujeme kolesá a napneme bovdeny.
12. VNÚTORNÁ PLATNIČKA
Pri tomto pohľade má byť viditeľná. Za brzdu si dáme kúsok bieleho papiera a medzeru medzi kotúčom a vnútornou platničkou nastavíme kolieskom čo najtesnejšie.
13. VONKAJŠIA PLATNIČKA
Polohu vonkajšej platničky vymedzíme napnutím lanka. Trocha podvihneme páku na strmeni, až potom upevníme lanko.
14. SPRÁVNE
Kotúč sa nesmie šúchať o platničky. Páka má mať plný záber vo vodorovnej polohe s rukoväťou riadidla (tzv. gripom), vtedy je brzda nastavená správne.
15. PRI ZAŤAŽENÍ
S jazdcom sa môže brzda správať inak, preto ju niekedy treba nastaviť pri zaťaženom bicykli.
16. KRIVÝ KOTÚČ
Ak je kotúč krivý, dá sa vyrovnať. Pozeráme cez vnútro brzdy a na kotúči nájdeme miesto, kde sa šúcha o platničku.
17. ROVNANIE KOTÚČA
Na krivom mieste (krivej strane) jemne zatlačíme narovnávačom alebo imbusovým kľúčom do opačnej strany. Foto: Dano Veselský
Môže sa zísť
NASTAVENIE BRZDY
Najprv skontrolujeme správne osadenie a upnutie kolesa. Zľahka dotiahneme brzdový strmeň na adaptér alebo priamo na vidlicu. Je dôležité, aby nám platničky dosadali kolmo na kotúč, inak bude brzda príliš pružná (budeme stláčať páku, ale účinok brzdy bude slabý). Vždy kontrolujeme polohu doštičiek aspoň z dvoch uhlov. Vnútornú platničku nastavíme imbusovým kľúčom alebo nastavovacím kolieskom tak, aby sme videli len samotnú brzdovú zmes kotúča (nie celú kovovú platničku, ku ktorej je zmes prilepená), keďže vnútorná platnička nie je pohyblivá, nevysúva sa.
Naopak, vonkajšia pohyblivá brzdová platnička by nemala skoro vôbec vyčnievať zo strmeňa. Lanko upneme tak, aby páka nemala mŕtvy chod. To znamená, že už pri malom zatlačení brzdovej páky sa má pohnúť aj páka na strmeni. Odporúčame páku na strmeni trocha pozdvihnúť a potom dotiahnuť lanko. Tak docielime, že lanko bude stále jemne predopnuté.
ČO KEĎ SA KOTÚČ ŠÚCHA?
Ak sa kotúč pri jazde šúcha, no bez zaťaženia nie, brzdy treba nastaviť pri zaťažení. Na bicykel posadíme približne rovnako ťažkú osobu, bezpečne ho oprieme o stenu a brzdu nastavíme znova. Príčinou šúchania môžu byť kónusy na oske nábojov, krútenie rámu alebo vidlice a podobne.
dobré rady
MONTÁŽ KOTÚČA
Kotúč montujeme v smere rotácie kolesa. Väčšinou je na ňom nakreslená šípka alebo smer rotácie. Naskrutkujeme všetky skrutky, ale nie až na doraz! Najprv treba pootočiť kotúč v smere brzdenia (proti smeru otáčania kolesa). Je to preto, aby sa nepovolil pri brzdení. Na skrutkovanie potrebujeme štandardne torxový kľúč T 25 alebo imbusový kľúč č. 4.
BOVDENY A LANKÁ
Nový lanovod (bovden) stojí necelé euro za 1 m a lanko má podobnú cenu; ak je poškodené, radšej ho vymeníme. Čím je bovden dlhší, tým viac pruží, kým krátky zareaguje lepšie a potiahne brzdu.
„STREETOVÝ“ BICYKEL
Bicykel na rozličné pouličné akrobatické kúsky má mať bovden dlhší, preto ho jedenkrát ovinieme pod podstavcom riadidiel. Pozor, brzdu nastavujeme pri pretočenom bovdene, inak nám pri tzv. barspine zabrzdí! Pri odvinutom bovdene bude síce brzda mäkšia, s dlhším krokom páky, ale musí brzdiť!
MONTÁŽ BRZDOVÉHO STRMEŇA
Držiak strmeňa (adaptér) má väčšinou označenie, na aký kotúč a na akú brzdu sa má použiť (v každom kvalitnom cykloobchode vám poradia). Dajú sa aj kombinovať: predný 160 mm štandard na tzv. post mount môžeme použiť ako 140 mm zadný, 185 mm predný je 160 mm zadný atď. Pozor, nie každá značka je kompatibilná s brzdou inej značky! Napríklad všetky brzdy značky Avid používajú kĺbové podložky, ktoré sú súčasťou brzdy, nie adaptéra. Je potrebné dodržať poradie kĺbových podložiek.
BEZPEČNOSŤ PREDOVŠETKÝM!
Pozor, nikdy nenastavujte brzdu, keď sa otáča koleso, kotúč vám môže poraniť prsty! Po skončení montáže, ako aj po zabehnutí prekontrolujte všetky skrutky!
Text: Lukáš Booc
Foto: Dano Veselský
Zdroj: časopis UROB SI SÁM 7/2015, JAGA GROUP, s.r.o.
pekné, pekné, až na to, že bicykel nie je dopravné zariadenie, ale dopravný prostriedok. Načo by boli dopravnému zariadeniu brzdy?!
nečítal som to podrobne, ale, ak je totúč ohnutý, môžete ho zadodiť, čím viac ho budete vyrovnávať, tým viac bude krivý. za druhé, lanko ani bovden nikdy nemažte, ani olejom, ked zaprší, tak sa nalepí blato a bude drhnúť. za tretie, to, že fréza je drahá nie je dôvod to nerobiť, ale dôvod je ten, že to nedokážete na kolene urobiť aby ste nevyosili dieru. práve preto je lepšie to dať urobiť odborníkovi, teda aspoň túto časť. dalej to nebudem komentovať.
jasne a ked zaprsi na suche lanko a bovden tak to bude len hrdzave a drhnut to „urcite “ nebude 🙂 jedine zeby bolo nerezove
Kde to mam hladat na mojom Sobi 20 ?
Ako to mam namontovat na moju socialisticku skladacku zn. ESKA ?!?
jednoduchsia varianta: kotuc min. 15€, hydraulicka brzda min 30€, adapter 6€,
naradie: 5mm imbus a na packu 4mm imbus
navod: spojit strmen s adapterom, nasledne adapter s ramom, prevliect brzdu cez vnutrajsok zadnej stavby ramu, namontovat packu na rajdy, vycentrovat platnicky vzhladom ku kotucu a hotovo
netreba ziadne sponovanie lanka, proste nahodit brzdu a ide sa. brzdi to podstatne lepsie a aj barspiny sa lepsie robia 🙂
Ked je stary kotuc nitovany ??
Pekný článok. Akurát som podľa článku doťahoval skrutku na 6 otvorovom náboji 6,5 Nm. Strhol som závit na 200 Eurovom náboji. Niektoré náboje sa môžu doťahovať max 4 Nm.