Malá stavebná miešačka
Galéria (6)

Malá stavebná miešačka

Pri svojpomocných stavebných prácach je neoceniteľným pomocníkom malá miešačka, ktorá dokáže namiešať až dva fúriky betónu alebo malty.

Galéria

Podvozok miešačky
Na podvozok použijeme rám zo starého fúrika, z ktorého odstránime koleso. Na prednú časť navaríme uholník (profil L 40 × 40 × 5 mm). Na jeho konce privaríme oceľovú guľatinu na upevnenie kolies. V mieste nôh priečne privaríme uholník (profil L 36 × 36 × 4 mm).

Ložisko – zostava
Jednotlivé diely ložiskovej zostavy vysústružíme. Otvor na čap sústružíme do bronzových puzdier až po ich nalisovaní do telesa ložiska. Ak nemáme bronz, môžeme použiť aj puzdrá z liatiny. V bronzových puzdrách musíme urobiť mazacie drážky. Čap vyrobíme zo zvárateľnej ocele, kryt ložiska prichytíme na čap dvomi skrutkami M6.

Miešací bubon
Najlepšie bude, ak si ho dáme vyrobiť v kovodielni. Obvodový plášť je z plechu s hrúbkou 1,5 až 2 mm. Dno vyrobíme z 3 mm plechu, pretože sa viac namáha (prenos síl ozubeného kolesa a čapu ložiska). Po obvode nasýpacieho otvoru navaríme ohnutú guľatinu s priemerom 10 mm. Po obvode bubna ešte vyvŕtame otvory na uchytenie dvoch miešacích lopatiek skrutkami M10.

Prevody
Miešací bubon by mal mať 25 až 30 ot./min. Na prevod použijeme ozubený veniec a ozubený pastorok zo štartéra nákladného automobilu. Do ozubeného venca privaríme plech hrubý 8 až 10 mm, do ktorého privaríme čap ložiska. Otvor preň sa musí urobiť presne v strede, aby sme minimalizovali hádzanie bubna. Na ozubenom pastorku je v osi upevnená remenica na klinový remeň prevodu od elektromotora. Priemery remeníc musíme vypočítať podľa otáčok elektromotora tak, aby sme dosiahli požadované otáčky bubna. Polomer (priemer) remenice bubna sa rovná súčinu polomeru (priemeru) remenice motora a otáčok motora, delenému požadovanými otáčkami bubna – Rb = Rm . OTm/OTb.

Celková montáž

Na pripravený podvozok privaríme 2 + 2 uholníky (36 × 36 × 4 mm), ktoré ústia do jedného bodu. Tam privaríme teleso ložiska, pričom dbáme na dodržanie uhla sklonu. Bubon s miešacími lopatkami prichytíme na zvarený ozubený veniec štyrmi skrutkami M10. Celú zostavu nasunieme čapom do telesa ložiska a zabezpečíme krytom prichyteným dvoma skrutkami M6.

Pastorok s veľkou klinovou remenicou upevníme na uholníky tak, aby jeho ozubenie zapadalo do ozubeného kolesa. Motor (0,5 kW, 1 400 ot./min.) upneme k podvozku na pohyblivú platňu, ktorá umožňuje napínanie klinového remeňa. Nakoniec urobíme patričnú povrchovú úpravu. Elektroinštaláciu ponecháme odborníkovi.

Ján Kertés
Foto a kresby autor
Zdroj: časopis Urob si sám

Emailová adresa nebude zverejnená, poskytnutá iným osobám a nebudeme na ňu nič posielať. Je však nutná na prevádzku diskusií. Pozrite si naše podmienky spracovania osobných údajov.

Ak sa vám nechce zakaždým zadávať meno a email, využite možnosť prihlásiť sa.

Kde sa diskutuje