Dielenský kompresor

Dielenský kompresor

Samotný dvojpiestový, vodou chladený kompresor je z nákladného automobilu Liaz.

Keďže mazanie kľukového hriadeľa bolo zabezpečené centrálnym mazaním z motora, bolo potrebné zvariť malú vaničku z  plechu hrubého aspoň 3 až 4 mm. Táto vanička je priskrutkovaná na kompresor a utesnená silikónom. Na vaničke je otvor so závitom M12 na plnenie a kontrolu oleja. Hladina oleja musí byť taká, aby sa kľukový hriadeľ s ojnicou pri práci ponáral do oleja.

Na najvyššom bode vaničky je ešte jeden otvor – vyvýšený rúrkou s priemerom 24 mm a zakončený zátkou s malým otvorom. Týmto otvorom sa uvoľňuje tlak, ktorý vzniká pri práci. Na spodok vaničky privaríme pásovinu so štyrmi otvormi s priemerom 12 mm na upevnenie k základnej doske.

Základnú dosku vyrobíme z plechu s hrúbkou 3 mm a privaríme na rám zvarený z profilu L 40 × 40 mm. Kompresor poháňa elektromotor 3 kW, 1 400 ot./min, cez remeňový prevod, ktorý je upravený tak, aby výsledné otáčky kompresora boli okolo 1 000 ot./min. Vzduch z kompresora prechádza cez medené rúrky s prírubovými maticami – najprv cez filter, ktorý zachytáva nečistoty a kondenzuje vodnú paru, ďalej pokračuje do vzdušníkov s objemom 40 a 20 l, ktoré sú vzájomne prepojené, a odtiaľ do redukčného ventila. Redukčný ventil nám slúži na nastavenie výstupného tlaku a udržania ho.

Tlakové, striekacie a ofukovacie hadice, ako aj pištole na hustenie sa pripájajú na rýchlospojky. Tlakový spínač z vyradeného darlingu je nastavený na rozsah 4 až 6,5 atm a pripojený na jeden zo vzdušníkov.
Už stlačený vzduch sa dá uzatvoriť cez kohútik 3/8“, ktorý je umiestnený medzi filtrom a vzdušníkom. Takto stlačený vzduch pri dobre utesnených spojoch sa dá uchovať na prípadné ofukovanie alebo hustenie.

Tip: Všetok nábytok a bytové doplnky na jednom mieste



Pri spojoch sa použila teflónová páska. Chladenie je zabezpečené vodou obiehajúcou v hlave valca a malým chladičom, ktorý je z kúrenia osobného automobilu. Na najvyššom bode celého chladiaceho systému je expanzná nádrž. Nezávisle od chodu motora je pripojený malý ventilátor z mrazničky, ktorý vzduchom ochladzuje chladič. Prevádzka kompresora je pomerne tichá a spoľahlivá s minimálnou údržbou.

Ladislav Vojtko, Leles
Foto: autor

Komentáre

Pridaj komentár

Emailová adresa nebude zverejnená, poskytnutá iným osobám ani na ňu nebudeme nič posielať. Je však nutná na prevádzku diskusií. Pozrite si naše podmienky spracovania osobných údajov. Ak sa vám nechce zakaždým zadávať prezývku a email, využite možnosť bezplatnej registrácie.