Dielenský kompresor
Samotný dvojpiestový, vodou chladený kompresor je z nákladného automobilu Liaz.
Galéria
Na najvyššom bode vaničky je ešte jeden otvor – vyvýšený rúrkou s priemerom 24 mm a zakončený zátkou s malým otvorom. Týmto otvorom sa uvoľňuje tlak, ktorý vzniká pri práci. Na spodok vaničky privaríme pásovinu so štyrmi otvormi s priemerom 12 mm na upevnenie k základnej doske.
Základnú dosku vyrobíme z plechu s hrúbkou 3 mm a privaríme na rám zvarený z profilu L 40 × 40 mm. Kompresor poháňa elektromotor 3 kW, 1 400 ot./min, cez remeňový prevod, ktorý je upravený tak, aby výsledné otáčky kompresora boli okolo 1 000 ot./min. Vzduch z kompresora prechádza cez medené rúrky s prírubovými maticami – najprv cez filter, ktorý zachytáva nečistoty a kondenzuje vodnú paru, ďalej pokračuje do vzdušníkov s objemom 40 a 20 l, ktoré sú vzájomne prepojené, a odtiaľ do redukčného ventila. Redukčný ventil nám slúži na nastavenie výstupného tlaku a udržania ho.
Tlakové, striekacie a ofukovacie hadice, ako aj pištole na hustenie sa pripájajú na rýchlospojky. Tlakový spínač z vyradeného darlingu je nastavený na rozsah 4 až 6,5 atm a pripojený na jeden zo vzdušníkov.
Už stlačený vzduch sa dá uzatvoriť cez kohútik 3/8“, ktorý je umiestnený medzi filtrom a vzdušníkom. Takto stlačený vzduch pri dobre utesnených spojoch sa dá uchovať na prípadné ofukovanie alebo hustenie.
Pri spojoch sa použila teflónová páska. Chladenie je zabezpečené vodou obiehajúcou v hlave valca a malým chladičom, ktorý je z kúrenia osobného automobilu. Na najvyššom bode celého chladiaceho systému je expanzná nádrž. Nezávisle od chodu motora je pripojený malý ventilátor z mrazničky, ktorý vzduchom ochladzuje chladič. Prevádzka kompresora je pomerne tichá a spoľahlivá s minimálnou údržbou.
Ladislav Vojtko, Leles
Foto: autor
Komentáre