Red Bull Letecký deň
Zdroj: Red Bull

Paraglidista Juraj Koreň stavia vlastný lietajúci výmysel na Red Bull Letecký deň. Postaví lietadlo, ktoré sa pri kontakte s vodou nerozsype?

Juraj Koreň, známy ako Ďurifuk, je meno, ktoré si fanúšikovia extrémneho lietania dobre pamätajú. Menej ako mesiac pred štartom legendárnych pretekov Red Bull X-Alps, kde bude medzi 34 najlepšími paraglidistami sveta prekonávať alpský terén len pešo alebo vo vzduchu, pripravuje Juraj druhý – no o nič menej šialený – letecký projekt.

Už 6. septembra 2025 sa postaví na šesťmetrovú rampu nad bratislavskou Kuchajdou, odkiaľ sa spolu so svojím tímom pokúsi vzlietnuť na vlastnoručne navrhnutom lietajúcom stroji počas súťaže kreatívnych lietajúcich vynálezov na Red Bull Letecký deň. Podujatie, ktoré vyzýva všetkých konštruktérov z garáží s nápadom na lietajúci vynález a zápis do leteckej histórie!

Z extrémnej fyzickej výzvy v horách do recesistickej šou nad vodou – Juraj nepozná limity. A hoci drží čerstvý slovenský rekord v paraglidingu (332 km vo FAI trojuholníku), ani to mu nestačí. Okrem náročných tréningov totiž s bratom a jeho konštruktérskym tímom z vysokej školy intenzívne pracuje na stroji, ktorý bude kombináciou inžinierskej fantázie a aerodynamického šťastia.

Juraj Koreň
Zdroj: Archív J.K.

Ako si sa dostal k lietaniu?

Lietanie máme v rodine doslova v koreňoch. Môj otec ešte v časoch Československej socialistickej republiky lietal v akrobatickom a plachtárskom klube Očovskí Bačovia na vetroňoch. V 70tych rokoch si postavil rogalo a v roku 1998 kúpil prvý paraglide a v ten deň sme leteli aj s mojím starším bratom. Vtedy som mal 6 rokov, sám som zletel z lúky a odvtedy sa to so mnou ťahá.

Juraj Koreň
Zdroj: Archív J.K.

Čo ťa na lietaní chytilo za srdce a kedy si si uvedomil, že to bude tvoj šport?

Za srdce ma chytila nekonečná sloboda a to, že vidím veci, ktoré sú všetkým pozemšťanom skryté. Som doslova nad vecou. Ten pohľad od nevidím do nevidím, sloboda a mne sa páči aj samota. Samozrejme, paragliding nie je úplne šport, pri ktorom je človek vyslovene sám, ale dá sa to robiť tak, že veľa času trávim sám a to sa mi na tom páči. Lietanie ma naplno draplo keď som mal 18 rokov. Začal som chodiť s padákom do školy na vyučovanie a z vyučovania som lietal naspäť domov, lebo sa to tak dalo. Chcel som sa podobať staršiemu bratovi, ktorý bol už vtedy majster Slovenska. Zároveň jednou z vecí, ktoré ma na tom ešte bavili a stále ma bavia je to, že sa môžem báť. Adrenalín, neistota, búrka, stromy, či doletím – také chlapské vzrúšo.

Potom čo vyskúšate lietanie, budete navždy chodiť po Zemi s očami otočenými k nebu, pretože tam ste boli a tam sa vždy budete chcieť vrátiť.“ —  Leonardo Da Vinci
Juraj Koreň
Zdroj: Archív J.K.

Dlhé hodiny lietaš v nebesiach sám. Čo môže lietanie na naučiť človeka o svete a o sebe?

Leonardo da Vinci povedal, že človek, ktorý okúsi lietanie sa už navždy bude pozerať do neba. Vnímam najmä súvislosti v obrovskom meradle. Prečo má tento kopec takýto tvar? Prečo je tu taká také údolie? Prečo sú severné svahy zarastené viac machom? Ako je možné, že sú vysoké kopce a pod nimi údolie? Keď sa nad to zdvihnem, všetko začne dávať zmysel. Človek má veľký rozhľad a súvislosti sa začnú spájať. Čo lietanie môže naučiť je podľa mňa určite skromnosť a pokoru, pretože najmä v začiatkoch vôbec neviete čo sa deje. Na jednej strane je tam vzrúšo, každý sa prirodzene trochu bojí, že padne a je neistý a zároveň nerozumie pohybom vzduchu, keď vietor zastaví, nepustí ťa a padák ti sklapne. Jedinou možnosťou ako na to prísť je opakovane sa vystavovať stresujúcej situácii a zároveň si v strese vedieť uvedomiť ako funguje termika a zužitkovať skúsenosti. Čiže, myslím si, že rozvíja predstavivosť vecí, ktoré sa nedajú chytiť, ale cez padák sa dajú cítiť.

Dosiahol si mimoriadne úspechy v rámci paraglidingu. Aký máš ešte nesplnený cieľ?

Fuuu. Je ich veľa, ale sú to ciele, ktoré sú schované v šuflíku a keď padne správna situácia, alebo udrie správne počasie, tak ich vytiahnem a skúsim zmaterializovať. Ale určite by som chcel vedieť lietať ešte vyššie, ešte ďalej, vedieť to viac a viac kombinovať s rôznymi inými športami, napríklad s lezením, alebo s lyžovaním.

Juraj Koreň
Zdroj: Archív J.K.

Ako veľmi je pri paraglidingu dôležitá vlastnoručná práca alebo zručnosť a robíš si niečo v rámci padákov niečo sám?

Myslím si, že v dnešnej dobe už veľmi malú, ale keď sme začínali, tak sa veľa vecí riešilo doma, bolo to veľmi populárne. Otec si napríklad vymenil šnúry, čo neexistuje, že by sme dnes spravili. Šili sa padáky doslova na kolene. Otec postaval vlastnoručne rogalo, brat niekoľko sedačiek a aj padáky. Ja konkrétne mám prezývku kazisvet. Veľa vecí mi nejde a nemám cit v prstoch, kvôli lietaniu ich mám omrznuté. Poznám však niekoľko takých skôr vtipných až skoro tragikomických príbehov ľudí, ktorí si doma vlastnoručne robili padáky, alebo sedačky.

Juraj Koreň
Zdroj: Archív J.K.

Paragliding a Red Bull Letecký deň majú spoločnú určitú dávku adrenalínu a šialenstva. Ako ty vnímaš riziko pri lietaní? Čo môžu letci, ktorí sa prihlásia na letecký deň a pustia sa so šesťmetrovej rampy nad Kuchajdou zažiť. Aké je to riziko? Zažil si na vlastnej koži situáciu, že ti išlo o život?

Mal som 19 rokov a veľmi som sa chcel podobať staršiemu bratovi, ktorý bol výborný pilot a on na vysokej škole robil ako záverečnú prácu paraglidovú sedačku. Mal ju ušitú a odloženú doma, ale nemala pevnostné testy. Samozrejme, to som nevedel. Chýbal na ňom popruh, tak som ho došil na maminom stroji na záclony. Letel som na tom a 300 metrov nad zemou sa mi sedačka roztrhla a vypárala a ostal som za pazuchy visieť, no našťastie som to dokéroval.

Piloti na Red Bull Leteckom dni môžu očakávať práve vzrúšo z toho, či sa to spravilo dobre a či to bude fungovať. Popravde, presne to bol dôvod, čo nás s bratom zaujal. Sú to na pomerne bezpečnej úrovni zhmotnené naše chlapčenské sny. Spraviť si lietadlo a letieť na ňom.

Juraj Koreň
Zdroj: Archív J.K.

Aké sú podľa teba základné princípy, ktoré musí spĺňať lietajúci vynález, aby sa aspoň chvíľku udržal vo vzduchu?

Najdôležitejšia je stabilita. To znamená, či už priečna alebo pozdĺžna. Aj v minulosti najďalej dokĺzali doletieť práve tie letecké skvosty, ktoré mali veľmi dobre poriešenú stabilitu.

V lietaní bez motora je veľmi dôležitá termika. Akú úlohu bude hrať a čo by o nej by mali vedieť konštruktéri?

Nad vodou termika neexistuje, alebo ak je, tak je to zanedbateľná veličina, takže môžu byť v pohode. Obával by som sa vetra.

Ty sa zúčastňuješ aj návrhu a stavby lietajúceho stroja na Red Bull Letecký deň. Môžeš prezradiť, čo so svojím tímom konštruktérov budete stavať? Ako spojíte konštruktérsky vynález s ďalšími atribútmi, ktoré ovplyvnia celkové hodnotenie?

V prvom rade chceme postaviť lietadlo, ktoré sa pri kontakte s vodou nerozsype a máme nápad, ktorý bol inšpirovaný práve kitami, kde budeme pracovať s nafukovaním vzduchu do krídla. Mne by sa zároveň páčilo, aby sa to podobalo na práce Leonarda da Vinciho a spraviť z toho srandu, že sa oblečiem do tuniky a dám si olivovú ratolesť ako Ikaros.

Nemusíte byť rekordér. Stačí, ak máte nápad, partiu kamarátov, kus recesie a chuť letieť. Red Bull Letecký deň čaká aj na vás. Prihlasovanie trvá už iba pár dní do 15. júna. Viac na: www.redbull.sk/leteckyden

Zdroj: PR článok Red Bull Slovensko, s.r.o.

Kde sa diskutuje