image 27438 25 v1
Galéria (16)

Drevený altánok s prístreškom na auto

Drevená prístavba je jedným z rýchlych spôsobov, ako zväčšiť plochu domu. Môže ňou byť zastrešená terasa či altánok s kozubom, pecou na pizzu, ako aj prístrešok na auto. Ten je situovaný tak, aby ste po zaparkovaní auta prešli po suchom podklade až do domu. Praktické, rýchle, jednoduché!

Galéria

Prístrešok a altánok
Prístrešok a altánok
Prístrešok a altánok
Prístrešok a altánok
Prístrešok a altánok
Prístrešok a altánok
Prístrešok a altánok
Prístrešok a altánok

UROB SI SÁM

náročnosť: ****
čas: 12 dní
náklady: 5 577 €
ľudia: 4
obdobie: jar, leto, jeseň

KONTROLNÝ ZOZNAM

MATERIÁL                       5 577 €
(na prvú časť výstavby)
• smrekovcové hranoly 2 450 €
na krovy, podlahy a zábradlie, suché, hobľované so zrazenými hranami, vlhkosť max. 14 %, podľa rozpisu vzhľadom na tvar strechy
• pero-drážkový profil       650 €
na plné debnenie
•strešná krytina                 950 €
plech, napr. Maslen čierna, matná, s oplechovaním a žľabmi
• betón                                150 €
odolný proti vode, napr. Baumit WU, 25 kg, 35 vriec
• olejový náter                   360 €
napr. Impra, odtieň Walmuss, 15 l, odtieň Natur, 15 l
• skrutky torx                     700 €
8 × 300 mm, 200 ks, TX40 (340 €), 8 × 240 mm, 100 ks, TX40, (140 €), 8 × 150 mm, 100 ks, TX40 (70 €), 5 × 60 mm, 600 ks, TX20, (150 €)
• kotvy do betónu              54 €
12 × 120 mm, 28 ks 
• pevnostné uholníky        40 €
pozinkované 20 ks
• nastavovacie pätky      175 €
7 ks, pozinkované
• impregnácia proti škodcom 48 €
napr. Borowood 600 g, 2 ks 

PRACOVNÝ POSTUP

1. OSADÍME KOTVY
Vybetónujeme základové pätky do nezamŕzajúcej hĺbky. Po 14 dňoch vyvŕtame diery pre kotvy s priemerom 12 mm. Pred osadením diery dobre prefúkame vzduchom. 

2. PÄTKY
Podklad vyrovnáme sekáčom a kladivom. Na kotvy osadíme pätku na uchytenie hranolov. Kotvy poriadne dotiahneme cez podložku, aby kotva ostala nehybná. 

3.STOJKY
Na pätku so stredovým závitom sa nasadí stĺpik, na ktorom je zospodu uchytený protikus pätky. Výšku hranola nastavíme jeho otáčaním.

4. KONŠTRUKCIA
Postavíme si najprv stojky, potom pomúrnice a zavetrenia a nakoniec krokvy. Osem rúk je tu nevyhnutnosťou.

5. NA POMÚRNICI
Všetky stojky, ktoré stoja na pomúrnici, kotvíme pomocou pevnostných uholníkov, najlepšie obojstranne.

6. PODLAHA
Osadíme vyvýšený spodok altánka, trámy musia byť obojstranne poriadne fixované a v jednej rovine.

7. KROKVY
Začapujeme a priskrutkujeme ich zvrchu tesárskou skrutkou 8 × 300 mm na väzný trám. Po kontrole diagonál v strešnej časti zastabilizujeme konce krokiev.

8. DEBNENIE
Začíname s plným debnením strechy pomocou pero-drážkového profilu napríklad z krásnej a odolnej severskej borovice s rozmermi 138 × 18 × 4 000 mm. 

9. PLNÝ ZÁKLOP
Musí byť pred kladením obojstranne natretý biocídnym prostriedkom Borowood a následne olejom do exteriéru, ktorý zvýrazní pôvodnú farbu dreva.

10. PRÍSTREŠOK
Urobíme aj záklop nad garážovým státím pre auto. Všetky osadeté trámy boli pred montážou natreté Borowoodom a po 24 hodinách olejom Impra, odtieň Walnuss. 

11. ZÁBRADLIE
Bude aj v časti garážového státia ako prechod do altánka. Podpery osadené v rovnakej výške budú slúžiť ako podklad pre držadlo. 

12. BALKÓNIK
Okraj altánka tvorí balkón, ktorý tiež zabezpečíme štýlovým a pevným dreveným zábradlím. 

13. BOČNÁ STRANA
Osadíme aj hranol, ktorý vyrovná bočnú stranu do roviny v spodnej časti a poslúži ako podklad pre bočnú stenu. 

14. DRŽADLO
Použijeme trám s profilom 100 × 100 mm so zrazenými hranami a pomocou vložiek medzi stojkami ho priskrutkujeme odspodu k zábradliu. 

15. POČAS VÝSTAVBY
Na ochranu pred nepriazňou počasia uložíme na strechu ako dočasnú krytinu nepremokavú fóliu, aby sme zabránili napučaniu dreva. 


HOTOVO

dobré rady

BETÓN
Nemiešajte si na stavbe vlastný betón, nemôžete zaručiť jeho kvalitu a nenasiakavosť! Nekvalitný betón pri osádzaní kotiev ľahko praskne a nemusí mať dostatočnú únosnosť. Betón necháme tvrdnúť aspoň 14 dní, aby sa drvina pri vŕtaní nelepila na vrták a diera sa dala poriadne vyfúkať a vyčistiť. Zle vytvrdnutý betón by bol adeptom na prasknutie pri osádzaní kotvy.

DREVO
Rozhodne musí byť napílené s nadmierou, následne sušené a potom štvorstranne zarovnané na rovnaký rozmer. Hrany takisto – musia byť zrazené do oblúka alebo plôšky po celej dĺžke, najlepšie pohľadové výsledky sa dosiahnu pri štvorstrannom zrazení.

OCHRANA DREVA
Na povrchový náter používajte exteriérové oleje! Ušetríte si veľa práce. Laky a lazúry časom opadávajú a pri renovácii treba drevo brúsiť.

BEZPEČNÁ DREVENÁ KONŠTRUKCIA
Túto časť stavby by mali najlepšie zvládnuť majstri tesári, preto sa do nej púšťame sami až vtedy, keď máme dostatočné znalosti, skúsenosti, výbavu a pomocníkov.


V odbornej firme si necháme vypracovať kvalitný projekt v trojrozmernom pohľade s podrobným rozpisom materiálu. V tejto fáze by sme už mali mať jasné predstavy o dispozícii drobnej stavby prístrešku pre auto, resp. altánka. Náš prístrešok pre auto (car port) meria 5 × 4,5 m a altánok 6 × 4 m.

www.wcut.sk

Text, foto, kresby a realizácia: Richard Bielek, WCUT
Zodpovedný redaktor: Stanislav Botur

PR článok spoločnosti ARSITA s.r.o.

  1. ik says:

    Je mi zle, ked čítam takýto článok…..
    Richard Bielek prosím Vás čo je to betón odolný vode potrebný na základové pätky?
    A čo sú to za nezmyselné rady
    pokial nechcem aby beton praskol tak ho vyztužím ocelou , kotvy samozrejme osadím do základu pred betonovaním……
    Prosím Vás už prestante klamať laickú verejnosť

    IK – stavbár

  2. jan says:

    Dobrý deň citam ze ste pouzili nastavovacie patky a kotvy do betonu, možem sa opytat preco ste nepouzili len jedn typ? chystam sa totiž to na nieco podobne.
    Dakujem

Emailová adresa nebude zverejnená, poskytnutá iným osobám a nebudeme na ňu nič posielať. Je však nutná na prevádzku diskusií. Pozrite si naše podmienky spracovania osobných údajov.

Ak sa vám nechce zakaždým zadávať meno a email, využite možnosť prihlásiť sa.

Kde sa diskutuje