Elektrická trojkolka

Elektrická trojkolka

Základ trojkolky na elektrický pohon tvorí 700 W/24 V jednosmerný sériový motor, ktorý sa pôvodne používal v nízkozdvižnom paletovom vozíku ako pohon hydraulického čerpadla na zdvih. Rám je zvarený z 3/4“ rúrok a základnej dosky. Riadenie je z bicykla.

Krútiaci moment z elektromotora je prenášaný klinovým remeňom na plastovú remenicu, ktorá je na spoločnom domci s pastorkom. Pastorok prenáša krútiaci moment ďalej cez reťaz na rozetu, ktorá je upevnená spolu s voľnobežkou na zadnej náprave (oske). Voľnobežka je zo štartéra z vysokozdvižného vozíka a slúži na šetrenie elektrickej energie. To znamená, že dolu kopcom ide trojkolka na „voľnobeh“ a nebrzdí ju motor.

Z dôvodu ľahšieho zatáčania ťahá len jedno zadné koleso. Akumulátory sú trakčné a pripojené cez dostatočne dimenzované káble. Prvá rýchlosť trojkolky sa ovláda nohou cez pedál ťahadlom na spínač, ktorý je prispôsobený zo štartovacej cievky z osobného automobilu. Do budúcnosti sa počíta aj s druhou rýchlosťou, a to odbudením motora. 

Sedačka je otočná na ľahšie nastupovanie. Trojkolka je vybavená osvetlením, spätným zrkadlom a nákupným košíkom. Je vhodná pre seniorov, invalidov (ručné riadenie) a pod dohľadom aj pre deti. Prekonáva aj značné stúpanie, rýchlosť po rovine dosahuje asi 20 km/hod. a dojazd podľa zaťaženia je 10 až 20 km. Môže slúžiť aj ako pracovný stroj, pretože utiahne vozík s nákladom 100 kg. 


Použitý materiál

Elektromotor, 24 V/700 W, 2 200 ot./min.
Hnacia remenica Ø 600, materiál 11 500
Klinový remeň 10 × 1 150
Pastorok 13 z, z bicykla
Rozeta 48 z, z bicykla
Reťaz z bicykla
Voľnobežka zo štartéra Desta
Zadná náprava (oska) Ø 20 × 700, materiál 11 600       
Kotúčová brzda Ø 160, amatérska (antikoro) alebo z bicykla
Rám – 3/4“ rúrka
Základná doska 200 × 400 × 2, materiál 11 373
Sedačka – záhradná stolička
Kolesá 12 × 4 bantam
Pohonné akumulátory 2 × 12 V/44Ah do série
Spínač – štartovacia cievka z osobného automobilu

Pavol Šesták
Foto: autor
Schéma: Marián Varga
Zdroj: časopis Urob si sám

Komentáre

Pridať komentár

Emailová adresa nebude zverejnená, poskytnutá iným osobám ani na ňu nebudeme nič posielať. Je však nutná na prevádzku diskusií. Pozrite si naše podmienky spracovania osobných údajov. Ak sa vám nechce zakaždým zadávať prezývku a email, využite možnosť bezplatnej registrácie.