Ako na údržbu kosačky bez servisnej dielne
Nejeden domáci majster túto disciplínu zvládne sám, bez návštevy servisnej dielne. Takže aj s minimálnymi nákladmi!
Galéria
UROB SI SÁM
Náročnosť: **
Čas: 0,5 hodiny
Počet osôb: 1
Obdobie: V – VI
KONTROLNÝ ZOZNAM
MATERIÁL
• motorový olej 3,12 €
• benzín 1,25 €
• vložka vzduchového filtra 5,85 €
NÁRADIE
• nádoba na starý olej, nasiakavá handra
• rúrkový kľúč a imbusové kľúče
POSTUP PRÁCE
na údržbu techniky bez servisnej dielne
PREHRIATIE OLEJA
Po naliatí paliva do nádrže naštartujeme motor a necháme ho bežať zhruba 2 min. na voľnobeh. Foto: Jaromír Malich
VYPUSTENIE OLEJA
Do pripravenej nádoby vypustíme starý olej. Na vypúšťanie a nalievanie oleja používame otvor v spodnej časti skrine motora. Foto: Jaromír Malich
NOVÝ OLEJ
Stačí približne 0,1 l, po naliatí olejovej náplne odmeriame výšku jej hladiny pomocou mierky, ktorá je súčasťou skrutkového uzáveru. Foto: Jaromír Malich
VZDUCHOVÝ FILTER
Demontujeme veko vzduchového filtra a presvedčíme sa o intenzite zanesenia vložky. Ak je veľmi znečistená, vymeníme ju za novú. Foto: Jaromír Malich
KONTROLA CHLADENIA
Pri často používaných motoroch sa zameriame aj na čistotu chladenia. Nečistoty odstránime handričkou alebo malým štetcom. Foto: Jaromír Malich
KONTROLUJEME
… aj bovden ovládania otáčok motora a skratovací vodič zapaľovacej cievky. Premažeme ho, vodič nesmie vykazovať známky poškodenia. Foto: Jaromír Malich
UHLOVÝ PREVOD
Do prevodovky doplníme mazivo, zameriame sa aj na spodné tesnenie, ktoré by malo udržať vazelínu vnútri skrine. Foto: Jaromír Malich
SKONTROLUJEME
… či nie sú poškodené pracovné nástroje – strunová hlava a žací nôž na vysokú trávu. Poškodenú časť neodkladne vymeníme za novú! Foto: Jaromír Malich
Palivo
Pri štvortaktných krovinorezoch je veľmi dôležité používať tie najkvalitnejšie palivá (vysokooktánový benzín). Je to dané extrémne presnou konštrukciou malého spaľovacieho motora, ktorý sa musí ľahko štartovať.
Struny
Dostupné sú už hlavy s dopĺňaním struny aj bez ich demontáže. A dokonca vo verzii s kovovým „klobúčikom“. Pri dopĺňaní sa struna vtiahne do žacej hlavy a otáčaním klobúčika proti smeru hodinových ručičiek strunu naviniete.
Náš TIP
OVLÁDÁNIE NA RUKOVÄTI
Všetky ovládacie prvky musia „ísť“ úplne ľahko a bez zadrhávania. Foto Jaromír Malich
Do štvortaktných minimotorov sú najlepšie prémiové palivá so zníženým obsahom biozložky a vysokým oktánovým číslom. Nepoužívame automobilové oleje!
Text a realizácia: Jaromír Malich
Foto: autor
Zdroj: časopis Urob si sám 7/2018
A na tú najdôležitejšiu vec ste akosi pozabudli. Výmena zapaľovacej sviečky!!!
A preco vymena sviecky ked je bez problemov? Ja mam vo vyzinaci sviecku od kupy a to je uz peknych 10 rokov. Rovnako aj v motorovej pile. Ak sa pristroj nepouziva denne tak si dovolim tvrdit, ze kvalitna sviecka prezije samotny pristroj.
Dôležité je vymeniť aj palivový filter. Je to pár eur, no má to vplyv na štartovanie. Dobré je prečistiť aj rebrá hlavy valcov kvôli chladeniu. Odporúčam vyčistiť výfukový systém – lapač iskry (hrubé sito vo výfuku) robí problém, keď je zanesený sadzami. Ak už máte výfukový systém odmontovaný, treba sa cez otvor na valci pozrieť na valec, či na ňom nie sú ryhy – pridretý motor, alebo už zadretý. Kontrola sviečky: vyskrutkovať, vyčistiť handrou a benzínom, zmerať vzdialenosť medzi elektródami pomocou špárových mierok (zvyčajne 0.5 až 0,7mm, najlepšie pozrieť v manuáli k danému typu motora). Test kompresie môže odhaliť netesnosť, prípadne zlomený piestny krúžok,
Za prvé,na obrázkoch nie je kosačka.Za druhé,olej sa mení iba v 4-taktoch.Za tretie,ak nie je určený typ paliva,úplne postačuje palivo s okt. č.95.Palivá s vysokým okt. č.vysušujú membránku v karburátore, ktorá občas z tohto dôvodu môže mikroskopicky prasknúť.Ak nie je k dispozícii tlakovacie zariadenie,je dosť problematické túto chybu odhaliť.Vzduchový filter stačí vyprať v umývacom prípravku Jari zriedenej s vodou,nie v tech.benzíne alebo odmasťovači(P8500).Palivové filtre sú buď plastové,tie nepotrebujú skoro žiadnu údržbu,alebo plsťové.Tieto pri zlom dávkovaní oleja do benzínu a zanechávaní zostatkového paliva v nádržke(2-takt.motory)sa vedia zanesť,že ich treba vymeniť.Ak nie je poruke nový filter,aj tento stačí preprať v uvedenej zmesi.Treba však k tomu detský krystýr a kúsok infúznej hadičky.Pri 4-takt. motoroch toto nehrozí.Ovládacie lanko sa môže premazať iba v tej časti, kde prechádza cez nadstavovaciu skrutku otáčok motora ktorá je kovová(pred karburátorom).Bowden sa mazať nemusí,nakoľko má teflónovú výstieľku. Medzi najdôležitejšie veci patrí: aspoň 1x za rok premazať uhlový prevod plastickým mazivom(vazelínou) a pri 2-takt. motoroch (krovinorezy, vyžínače, motorové píly), nenechávať palivo v nádrži ak sa zariadenie dlhšie nepoužíva.Ostatné je na majiteľovi.
K p. Imrovi: ešte som nevidel zanesený výfuk a to opravujem píly viac ako 40 rokov.Treba vedieť kedy a ako sa robí demontáž výfuku, inak si koleduješ o malér v podobe strhania závitu na valci motora.Ďalej mal by si vedieť,že kontakty na zap.sviečke sa čistia oceľovým kartáčom a nie ako to popisuješ Ty !! Kliniec si úplne zatĺkol testom kompresie.Isto nevieš,že pri pílach a krovinorezoch s jedným krúžkom nenaštartuješ ak je tento zlomený.Zariadenie s dvomi krúžkami sa po naštartovaní rozbehne do vysokých otáčok,ktoré sa nedajú regulovať,aj to len pri jednom zlomenom krúžku, pri dvoch zlomených nenaštartuješ!!! Tak isto by si mal vedieť,že krúžky zlomíš iba vtedy,ak z nejakého dôvodu demontuješ valec a piest a pri spätnej montáži pretočíš piest zámkami pre krúžky smerom do výfukového otvoru !!! Za normálneho používania zlomiť krúžok,nie je možné,iba ich zadrieť, ak nie je do palivovej zmesi pri 2-takt. motoroch pridaný olej. Myslím si,že isto ani Ty nevieš (a aj málo kto) aký má byť kompresný tlak vo valci pri hornej úvrati piestu.A ako ho chceš zmerať ak nemáš k tomu zariadenie (aj na odtlakovanie karborátora),ktoré nikde nekúpiš a toto si musíš vyrobiť iba sám ? Okrem toho tieto stroje sú od renomovaných výrobcov vyrobené tak, že okrem vyššie uvedeného premazania a vyčistenia, minimálne 10 rokov nemusíš povoliť ani skrutku, ak nekosíš denne 4 hodiny. Preto, ak nemáš poradiť dobre,tak radšej nikomu neraď !!!!!!!!!!
Dobrý deň. Máme staršiu motorovú kosačku s pohonom. Nemôžeme ju naštarovať. Má nový filter, sviečku štartovaciu šnúru, čistý benzín nový olej. Manžel hovorí, že to môže byť karburátor a chce ho skontrolovať. Existuje obrázok rozloženého karburátora? Rada by som si ho stiahla, aby ho mal manžel na dohľad. Ak je to možné, prosím o zaslanie na internet. Veľmi pekne ďakujem.