Interiérové posuvné dvere
Pri rekonštrukcii rodinného domu mi vznikol problém s uzatvorením priechodu vstupná hala – obývačka (najmä v prechodnom a zimnom období). Keď sme chceli, aby tvar dverí „ladil“ s ostatnými prvkami v byte, našli sa vhodné dvere, ale nebol k nim pojazd a keď bol pojazd, neboli zasa k nemu vhodné dvere, tak som sa začal zaoberať problémom zasúvacích dverí. Pobehal som rôzne predajne, no ponúkané zariadenia posuvu mi nevyhovovali buď konštrukciou, alebo vysokou cenou. Tak som sa rozhodol pokúsiť sa pojazdové zariadenie vyrobiť doma zo „šuflíkových“ zásob domáceho majstra a môžem konštatovať, že sa ku spokojnosti rodiny a vlastnej podarilo. Prípadným záujemcom predkladám tento návrh riešenia. Jeho najväčšou výhodou je, že je zhotovený z materiálu, ktorý je vlastne odpadom, a že realizácia netrvá viac ako jedno popoludnie.
Galéria
Postup posuvného zariadenia dverí:Pri realizácii je potrebné rozdeliť si prácu na tieto etapy:
- úprava dverí (hotový výrobok),.
- zhotovenie pojazdoveho zariadenia.
Úprava dverí
- Z dverí vymontujeme závesné kovanie (pánty), ak boli namontované, a otvory zaslepíme.
- Z dverí vymontujeme zámok a do drážky po zámku vložíme z plechu hrubého 2,0 mm záslepku. V mieste, kde bolo pôvodné kovanie kľučky a dierky na kľúč, vypilujeme priehlbinu na zapustenie držadla.
- Do spodnej hrany dverí vyfrézujeme (okružnou pílou vyrežeme) pozdĺžnu drážku so šírkou 8 až 10 mm (na vodiaci kolík) do hĺbky 10 až 5 mm.
- Do hornej časti rámu dverí navŕtame dva otvory 5,0 mm (na zaskrutkovanie pojazdu). Pojazd naskrutkujeme tak, aby plocha dverí lícovala s nosným hranolom a pri namontovaní krycej lišty sa dvere mohli voľne pohybovať.
- Na stenu naskrutkujeme „dorazový“ hranolček 60 × 40 × 1 970 mm. Do hranolčeka je možné vyfrézovať osadenie a nábytkový magnet s tesnením, aby dvere doliehali a neprepúšťali chlad.
- Do podlahy naskrutkovať vodiaci kolík (napr. 80 × 8 mm skrutka do dreva so šesťhrannou hlavou, ktorú potom odpilovať).
Zhotovenie pojazdového zariadenia
- Pojazdové zariadenie pozostáva z koliesok a vodiaceho profilu namontovaného na nosnom hranolčeku 40 × 60 × 1 950
- Pojazdové kolieska – zostavené z časti, ktorá sa skrutkuje do rámu dverí (skrutkovací pánt), osky a ložiska (celok je vzájomne nalisovaný). Pôvodný skrutkovací pánt je potrebné skrátiť na dĺžku 15 mm a prevŕtať na priemer osky 10 mm. Zlisovanie sa dá zrealizovať vo zveráku (rozhodne nenarážať kladivom).
- Vodiaci profil je zhotovený z čierneho plechu hrubého 1,5 mm, ktorý ohneme na ohýbačke na požadovaný tvar. Plech je priskrutkovaný na nosný hranolček „od steny“. Až potom ho ako celok namontujeme na stenu troma skrutkami do dreva 80 × 6 mm so zápustnou hlavou. Nosný hranolček pojazdu je potrebné na stenu namontovať vodorovne, inak sa budú dvere samé zatvárať alebo otvárať.
- Zaskrutkovaním pojazdového kolieska do potrebnej hĺbky rámu a následným zaistením maticou M 8 cez podložku fixujeme výškovú polohu dverí.
- Nosník je potrebné prekryť lamelou (v tomto prípade je použitá lišta z plávajúcej podlahy).
- Na koniec dráhy naskrutkujeme dorazovú skrutku, aby ložisko nevybehlo z pojazdového profilu.
Uvedený spôsob riešenia posuvných dverí splnil požiadavky na ne kladené. Je výrobne jednoduchý, časovo nenáročný a dá sa využiť materiál z domácich zásob. Uvedené zariadenie sa dá realizovať doma s vŕtačkou a základným dielenským vybavením. No a za všetko hovorí výrok manželky po zhliadnutí dielka. „To by som dokázala i ja!“
Ing. Miroslav Drnec, Žilina
Foto autor
Zdroj: Časopis Urob si sám
–>
Pán inženier, pri hladaní posuvných dverý som objavil váš návod a znova sa potvrdilo že v jednoduchosti je krása. Ďakujem spozdravomJ.Svačina