Všetko o inteligentnom osvetlení: Svieťte doma s rozumom!

Inteligentné osvetlenie v domácnosti
Zdroj: isifa/Shutterstock

Inteligentné osvetlenie domácností nie je žiadna hudba budúcnosti. Na trhu nájdete v súčasnosti stovky riešení pre rôzne rozpočty. Ponúkajú pohodlie, bezpečnosť aj úsporu energie. Ako sa zorientovať v týchto technológiách? A ako osvetlenie nakombinovať tak, aby ste sa doma cítili príjemne a neboli zároveň otrokmi modernej techniky? Pripravili sme pre vás prehľad.

Inteligentné hodinky na ruke, rozumný telefón vo vrecku, mobilné aplikácie, ktoré nám našepkávajú, kedy by sme mali ísť spať a koľko krokov ešte urobiť, aby sme boli fit. Moderné technológie sú už neoddeliteľnou súčasťou našich životov. A prečo nie? Ak nám dokážu spríjemniť bežné činnosti, dohliadnuť na naše zdravie či prispieť k pocitu bezpečia, sú vítanými pomocníkmi. Čoraz viac ľudí preferuje inteligentné technológie aj v domácnosti – rúra, v ktorej vás bude čakať čerstvo upečené kura pri príchode z práce, či chladnička, ktorej obsah môžete skontrolovať vďaka zabudovanej kamere aj cestou na nákup, nie sú žiadne sci-fi. A podobným spôsobom vám môže slúžiť aj osvetlenie.

Moderná technika pre zdravie

Inteligentné osvetlenie v domácnosti nie je iba o tom, že sa rozsvieti luster, keď prídete do kuchyne, a pri večernom sledovaní televízie si pohodlne stlmíte intenzitu žiarovky z gauča pomocou diaľkového ovládača bez toho, aby ste vôbec museli vstať. Samozrejme, toto sú tiež nesporné benefity smart domácnosti, no ten naozajstný základ rozumného svietenia hľadajte niekde inde – v programovaní prirodzeného cyklu denného svetla v domácich podmienkach. Čo si pod tým predstaviť?

Pozrime sa na to zo širšej perspektívy – cez prírodu. Cirkadiálny (cirkadiánny) rytmus človeka, teda niečo ako naše vnútorné hodiny, ovplyvňujú v zásade dva hormóny – kortizol a melatonín. V súčasnosti však často dochádza k narušeniu produkcie týchto hormónov vplyvom umelého osvetlenia, čo má za následok bolesti hlavy, nespavosť, poruchy sústredenia a podobne. Inteligentné osvetlenie je v tomto prípade naozaj rozumným riešením.

svetelný vypínač
Zdroj: isifa/Shutterstock

Osvetlenie v domácnosti sa vďaka technologickému pokroku dá nastaviť do optimálneho cyklu, v ktorom sa postupne mení intenzita a teplota svetla s ohľadom na vaše aktivity, ročné obdobie aj prirodzený chod dňa – akoby imitovalo svetelné podmienky východu a západu slnka, ibaže v domácich podmienkach, v interiéri.

Tým, že intenzita denného svetla k večeru klesá, zvyšuje sa aj produkcia melatonínu, hormónu spánku, vďaka ktorému sa cítime unavení a zrelí do postele. Ak sme však vystavení intenzívnemu svetlu aj v neskorších podvečerných hodinách, telo nie je stimulované vytvárať tento hormón, vďaka čomu môžeme mať problémy zaspať, a ak sa nám to aj podarí, máme ľahký spánok a často sa budíme.

Hormón kortizol je zase jeho protipól. Najviac sa ho tvorí v priebehu dňa a pomáha nám žiť aktívny život, sústrediť sa, podávať dobré pracovné výkony. Aby tieto hormóny fungovali v rovnováhe, potrebujeme byť vystavení dennému svetlu, resp. jeho umelej alternatíve, ktorá zohľadňuje tieto biologické aspekty. V noci je teda ideálne spať v úplne zatemnenej miestnosti, prebúdzať sa s odtieňmi teplého svetla, ktoré sa rozsvecuje ešte pred zvonením budíka a stimuluje tvorbu kortizolu, postupne sa mení na intenzívnejšie a belšie svetlo (s odtieňmi modrého spektra), následne k večeru jeho intenzita v prírode opäť klesá, mení sa farebné spektrum na oranžové a pripravuje nás na spánok zvýšenou tvorbou melatonínu.

Tip: Všetok nábytok a bytové doplnky na jednom mieste



Prudké rozsvietenie svetla s veľkou intenzitou žiarenia môže pre človeka znamenať pocit ohrozenia a vyplavovanie stresových hormónov. Mozog môže reagovať podvedome podobne ako na blesk (či akýkoľvek záblesk pri výbuchu) a citlivejšie osoby môžu trpieť bolesťami hlavy a nepokojom.

Inteligentná domácnosť
Zdroj: isifa/Shutterstock

Ak je zamračené, pracujeme v miestnosti bez prístupu denného svetla alebo v zime, keď sa veľmi skoro stmieva, by malo umelé osvetlenie stále nasledovať prirodzený svetelný rytmus prírody. Pri výbere svetelných zdrojov teda treba mať na pamäti tri faktory: teplotu svetla, jeho intenzitu a časový segment, počas ktorého na nás svetlo pôsobí, teda obdobie, počas ktorého konkrétnym svietidlom svietime, a na základe týchto faktorov svietidlá rozmiestniť a nastaviť v režime smart. Inteligentné osvetlenie totiž nie je len o zapnutí a vypnutí v konkrétne nastavenom čase.

Svetlá sa môžu postupne stmievať, rozsvecovať, akoby vašu spálňu zapĺňal slnečný svit, zapínať pri pohybe alebo prítomnosti osôb, vypínať pri odchode z miestnosti. Zároveň si môžete vyberať z nekonečných možností technologických riešení – káblových či bezkáblových, s diaľkovým ovládaním či ovládaním cez mobilnú aplikáciu v telefóne.

Redakcia radí

Ak plánujete novú inteligentnú inštaláciu, nezostaňte len pri osvetlení. Z jedného miesta môžete ovládať nielen svietidlá, ale aj žalúzie, vetranie či vykurovanie.

Komentáre

Pridať komentár

Emailová adresa nebude zverejnená, poskytnutá iným osobám ani na ňu nebudeme nič posielať. Je však nutná na prevádzku diskusií. Pozrite si naše podmienky spracovania osobných údajov. Ak sa vám nechce zakaždým zadávať prezývku a email, využite možnosť bezplatnej registrácie.