Výmena brzdovej platničky na bicykli

01.09.2015
Výmena brzdovej platničky na bicykli

Mechanika brzdových systémov automobilov a motocyklov sa už využíva aj na bicykloch. Má to svoje dôvody – brzdy síce vyvinú väčšiu brzdnú silu, sú však presnejšie a reagujú pohotovejšie. Nevýhodou je množstvo nových a zároveň drahších komponentov, medzi ktoré patria aj brzdové platničky.

Údržba bicykla

1. Základná údržba 
2. Nastavenie prešmykača 
3. Nastavenie prehadzovača 
4. Nastavenie brzdy
5. Výmena brzdovej platničky 
6. Údržba kónusových nábojov

UROB SI SÁM

náročnosť: ***
čas: 3 hodiny
náklady: od 12 €
ľudia: 1
obdobie: celoročne

KONTROLNÝ ZOZNAM

MATERIÁL od 12 €
• brzdové platničky od 6 €/ks
• brúsny papier 0,60 €

NÁRADIE
• kónusový kľúč
alebo starý príborový nôž
• malé kliešte
s úzkymi čeľusťami
• imbusové kľúče
• handrička, kefka

PRACOVNÝ POSTUP

Výmena platničky

1. DEMONTÁŽ KOLESA
Najprv demontujeme koleso z rámu alebo vidlice.

Výmena platničky

2. ROZTLAČENIE PIESTIKOV
Kónusovým kľúčom, prípadne starým príborovým nožom opatrne roztlačíme platničky tak, aby sa piestiky zasunuli do brzdového strmeňa.

Výmena platničky

3. OTVORENIE SYSTÉMU
Pri roztláčaní piestikov môže unikať prebytočná kvapalina, možno musíme trochu vypustiť. Brzdový systém pootvoríme odvzdušňovacou skrutkou, najlepšie na páke.

Výmena platničky

4. OČISTENIE PÁKY
Následne musíme brzdovú páku umyť od kvapaliny, aby sa predišlo jej poškodeniu alebo znečisteniu ďalších komponentov.

Výmena platničky

5. VYBRATIE PLATNIČKY
Platničky sú zväčša zaistené skrutkou alebo závlačkou, ktorá ich zaisťuje v brzdovom strmeni. Vytiahneme ju kliešťami a platničky vyberieme.

Výmena platničky

6. OČISTENIE STRMEŇA
Použijeme handričku, pri silnom znečistení aj ekologický čistiaci prostriedok na bicykel. Iný prostriedok by mohol poškodiť tesnenie!

Výmena platničky

7. KONTROLA PLATNIČKY
Sledujeme hrúbku, celistvosť, rovnomernosť opotrebovania. Ak je brzdiaca hmota tenšia ako 1 mm, vypadaná alebo poškodená, platničku vymeníme.

Výmena platničky

8. ČISTENIE PLATNIČKY
Ak nebudeme platničky meniť za nové, očistíme ich jemným brúsnym papierom. Povrch brzdiacej hmoty rovnomerne očistíme krúživými pohybmi.

Výmena platničky

9. ZÁVLAČKY A PRUŽINY
Staré závlačky vyrovnáme a rozperné pružinky dorovnáme, prípadne napružíme klieštikmi. Z vonkajších strán platničiek ošmirgľujeme hrdzu a usadeniny.

Výmena platničky

10. PLATNIČKY SO STRUNKAMI
Medzi platničky vložíme strunku, následne ich stlačíme k sebe a opatrne vložíme do brzdového strmeňa. Po namontovaní platničiek namontujeme koleso.

Výmena platničky

11. ŠÚCHANIE KOTÚČA
Príčinou môže byť krivá oska, ktorá vychyľuje kotúč. Koleso zložíme, pootočíme osku náboja o 90 až 180° a upneme koleso. Ak to nepomôže, brzdu treba nastaviť znova.

dobré rady

AKO VYBRAŤ PLATNIČKU ZO STRMEŇA
Okrem zaistenia závlačkou môže byť medzi platničkami rozperná pružina, prípadne sú piestiky a platničky magnetické. Ďalším spôsobom zaistenia je tenká pružinka na zadnej strane platničky (pri brzdách Hayes) alebo pružný zaisťovací pliešok navrchu brzdového strmeňa. V prípade bŕzd Avid Juicy pliešky nikdy nevyberáme – sú súčasťou brzdového strmeňa a nie platničiek. Platničky sa dajú vybrať zhora alebo zospodu strmeňa, prípadne ich treba pootočiť (Magura). Niektoré brzdy, napríklad Hayes a Avid, majú na piestikoch zaisťovacie kolíčky, pomocou ktorých platnička drží v strmeni – v tom prípade musíme platničku prihnúť smerom k protiľahlej a až potom ju vytiahnuť.

OPOTREBOVANIE PLATNIČIEK
Ak je brzdiaca hmota na jednej strane výrazne opotrebovanejšia ako na strane druhej, znamená to, že platničky nedosadajú na kotúč rovnomerne, takže je nutné nastaviť brzdu znova, prípadne vyfrézovať úchyty kotúčovej brzdy.

VKLADANIE NOVEJ PLATNIČKY
Platničky so zaisťovacou pružinkou alebo magnetické platničky vkladáme každú zvlášť. Zaisťovacia pružinka sa musí upevniť o piestik, preto sa presvedčíme, či platničky držia správne a pevne. Ak má brzda zaisťovací kolíček (skrutku), vložíme ho cez strmeň, platničky a strunku a následne ho zaistíme. Koleso osadíme do pätiek alebo vidlice a poriadne upevníme. Párkrát stlačíme brzdovú páku, aby sa vysunuli piesty a platničky dosadli bližšie ku kotúču; páka bude mať zo začiatku dlhý krok, potom by sa však mala ustáliť.

PRI MECHANICKEJ KOTÚČOVEJ BRZDE
Brzdové platničky pred demontážou úplne oddialime od kotúča pomocou nastavovacích skrutiek a piestikov. Ďalej pokračujeme ako pri hydraulickej brzde. Po montáži nových platničiek musíme brzdu znova nastaviť. Ideálny pomer medzery medzi kotúčom a vnútornou hranou brzdového strmeňa je 1/3 od strany pohyblivého piestika a 2/3 od strany pevného piestika. Podľa kotúča potom doladíme aj platničky.

Text: Lukáš Booc
Foto: Dano Veselský, thinkstock.com
Zdroj: časopis Urob si sám 8/2015, JAGA GROUP, s.r.o.

Komentáre

Prepíšte text z obrázku do poľa. Ak nedokážete text rozoznať, kliknite na obrázok.
frfľoš | 03.09.2015, 18:57
A návod na výmenu platničky v chrbtici nemáte po ruke?
| 03.09.2015, 10:57
kotucove brzdy na bicykloch=najvacsi marketingovy oj.b na ludoch aky tazko vidiet...
Prečítajte si
Reklama