Oceľové hodiny zo starých dielov

Oceľové hodiny zo starých dielov

Po výmene reťazovej súpravy a kotúčov z rôznych motoriek mi zostali staré diely, z ktorých som sa rozhodol urobiť tematické hodiny do svojej dielne.

UROB SI SÁM

náročnosť: +++
čas: 3 dni
náklady: 12 €
ľudia: 1
obdobie: celoročne

KONTROLNÝ ZOZNAM

MATERIÁL 5,65 €

 oceľové diely 0 €
z motorky: rozeta, sekundár, reťaz, brzdový kotúč – všetko diely z odpadu
 plech 0 €
20 × 40 cm, hrúbka 2 mm, zo šrotoviska
• čistič, odmasťovač 1 €
napr. Arva oplachová (3,10 €/300 ml)
 saponát 0,05 €
 spojovací materiál 1 €
6 skrutiek, 12 matíc
 hodinový strojček 3 €
 lepiaca páska 0,05 €
obojstranná (1 €/5 m × 12 mm)
 leštiaca pasta 0,02 €
na kovy (3 €/100 ml)

NÁRADIE

 vŕtačka
 kotúč z brúsneho rúna
 leštiaci kotúč
z flanelu (molina)
• vrtáky, pilník
• pílka na železo
alebo rezný a brúsny kotúč

AKO NA TO

1. STROJČEK
V obchode kúpime hodinový strojček, prípadne lacnejšie hodiny, z ktorých použijeme strojček. Kto má nepotrebné doma, poslúžia. 

2. SKRUTKY
Budeme potrebovať ešte šesť skrutiek podľa veľkosti otvorov v rozete a k tomu prislúchajúce matice – 12 ks. foto: 

3. OČISTENIE
Komponenty očistíme. Reťaz saponátom alebo čističom na reťaz, ozubenia čističom na reťaze alebo odmasťovačom. 

4. LEŠTENIE
Brzdový kotúč kvôli koncovému efektu ešte prejdeme kotúčom z brúsnej vlny. 

5. VÝVODOVÉ KOLIESKO
Preleštili sme ho kotúčom z molina s leštiacou pastou a na polovičku sme gravírovačkou vybrúsili vzor. 

6. DO PLECHU
Vyvŕtame diery na skrutky. Používame rôzne hrubé vrtáky od najtenšieho. Vŕtačkou a pílkou na železo urobíme otvor na baterku a koliesko nastavovania.

7. STROJČEK PRILEPÍME
Pracujeme s obojstrannou lepiacou páskou. Dávame pri tom pozor na vrchnú stranu strojčeka, inak hodiny nebudú fungovať správne.

8. ÚPRAVA KOTÚČA
Plech ešte prebrúsime nástavcom z brúsneho rúna. Brzdový kotúč treba pri skrutkách obrúsiť. Obrúsený ho v žiadnom prípade nevraciame na motorku!

9. KRYCÍ PLECH
Vyrežeme ešte jeden krycí plech, ktorý prilepíme na strojček z vrchnej strany. Prebrúsime kotúčom z brúsneho rúna. 

10. ZLOŽÍME DOKOPY
Súčiastky sú na sebe v poradí skrutka, plech, rozeta, matica, kotúč, matica. foto: Martin Gašparovič

11. ZLOŽENIE HODÍN
Na ozubené koleso dáme vopred umytú reťaz z motorky a do nej voľne položíme menšie ozubené koleso. Na hodiny opäť dáme ručičky. 

HOTOVO

dobré rady

Potrebné diely
Možno ich zohnať v motoservisoch, kde sa opotrebované vyhadzujú do šrotu. Odporúčame hliníkové rozety, ktoré sa vyrábajú vo farebných variantoch. Na tomto kuse bola použitá rozeta značky Supersprox, ktorá kombinuje hliník a oceľ. Hliníkové rozety sú určené predovšetkým na pretekárske motorky a často sa používajú v motokrose.

Ako ošetriť reťaz
Obyčajnú reťaz treba namazať akýmkoľvek olejom, aby sa zabránilo oxidácii. Reťaze s povrchovou úpravou to nepotrebujú. Ak by bola reťaz pridlhá, treba ju skrátiť a znova spojiť.

Ošetrenie kolieska
Hrdzu zo sekundárneho kolieska stačí očistiť drôtenou kefou a následne preleštiť. Je z veľmi tvrdého a odolného materiálu, v prípade ktorého sa hrdza zriedkakedy dostane do štádia, keď ju treba brúsiť brúsnym papierom.

Text a foto: Martin Gašparovič, yhp-dielna.eu
Zdroj: časopis Urob si sám 3/2018

Tip: Všetok nábytok a bytové doplnky na jednom mieste



Komentáre

  1. Nadhera!
    Ta dielna je verejne pristupna.
    Hodiny su uzasne, nech ich vznikne viacej!

Pridať komentár

Emailová adresa nebude zverejnená, poskytnutá iným osobám ani na ňu nebudeme nič posielať. Je však nutná na prevádzku diskusií. Pozrite si naše podmienky spracovania osobných údajov. Ak sa vám nechce zakaždým zadávať prezývku a email, využite možnosť bezplatnej registrácie.