Oceľové hodiny zo starých dielov
Po výmene reťazovej súpravy a kotúčov z rôznych motoriek mi zostali staré diely, z ktorých som sa rozhodol urobiť tematické hodiny do svojej dielne.
Galéria
UROB SI SÁM
náročnosť: +++
čas: 3 dni
náklady: 12 €
ľudia: 1
obdobie: celoročne
KONTROLNÝ ZOZNAM
MATERIÁL 5,65 €
• oceľové diely 0 €
z motorky: rozeta, sekundár, reťaz, brzdový kotúč – všetko diely z odpadu
• plech 0 €
20 × 40 cm, hrúbka 2 mm, zo šrotoviska
• čistič, odmasťovač 1 €
napr. Arva oplachová (3,10 €/300 ml)
• saponát 0,05 €
• spojovací materiál 1 €
6 skrutiek, 12 matíc
• hodinový strojček 3 €
• lepiaca páska 0,05 €
obojstranná (1 €/5 m × 12 mm)
• leštiaca pasta 0,02 €
na kovy (3 €/100 ml)
NÁRADIE
• vŕtačka
• kotúč z brúsneho rúna
• leštiaci kotúč
z flanelu (molina)
• vrtáky, pilník
• pílka na železo
alebo rezný a brúsny kotúč
AKO NA TO
1. STROJČEK
V obchode kúpime hodinový strojček, prípadne lacnejšie hodiny, z ktorých použijeme strojček. Kto má nepotrebné doma, poslúžia.
2. SKRUTKY
Budeme potrebovať ešte šesť skrutiek podľa veľkosti otvorov v rozete a k tomu prislúchajúce matice – 12 ks. foto:
3. OČISTENIE
Komponenty očistíme. Reťaz saponátom alebo čističom na reťaz, ozubenia čističom na reťaze alebo odmasťovačom.
4. LEŠTENIE
Brzdový kotúč kvôli koncovému efektu ešte prejdeme kotúčom z brúsnej vlny.
5. VÝVODOVÉ KOLIESKO
Preleštili sme ho kotúčom z molina s leštiacou pastou a na polovičku sme gravírovačkou vybrúsili vzor.
6. DO PLECHU
Vyvŕtame diery na skrutky. Používame rôzne hrubé vrtáky od najtenšieho. Vŕtačkou a pílkou na železo urobíme otvor na baterku a koliesko nastavovania.
7. STROJČEK PRILEPÍME
Pracujeme s obojstrannou lepiacou páskou. Dávame pri tom pozor na vrchnú stranu strojčeka, inak hodiny nebudú fungovať správne.
8. ÚPRAVA KOTÚČA
Plech ešte prebrúsime nástavcom z brúsneho rúna. Brzdový kotúč treba pri skrutkách obrúsiť. Obrúsený ho v žiadnom prípade nevraciame na motorku!
9. KRYCÍ PLECH
Vyrežeme ešte jeden krycí plech, ktorý prilepíme na strojček z vrchnej strany. Prebrúsime kotúčom z brúsneho rúna.
10. ZLOŽÍME DOKOPY
Súčiastky sú na sebe v poradí skrutka, plech, rozeta, matica, kotúč, matica. foto: Martin Gašparovič
11. ZLOŽENIE HODÍN
Na ozubené koleso dáme vopred umytú reťaz z motorky a do nej voľne položíme menšie ozubené koleso. Na hodiny opäť dáme ručičky.
HOTOVO
dobré rady
Potrebné diely
Možno ich zohnať v motoservisoch, kde sa opotrebované vyhadzujú do šrotu. Odporúčame hliníkové rozety, ktoré sa vyrábajú vo farebných variantoch. Na tomto kuse bola použitá rozeta značky Supersprox, ktorá kombinuje hliník a oceľ. Hliníkové rozety sú určené predovšetkým na pretekárske motorky a často sa používajú v motokrose.
Ako ošetriť reťaz
Obyčajnú reťaz treba namazať akýmkoľvek olejom, aby sa zabránilo oxidácii. Reťaze s povrchovou úpravou to nepotrebujú. Ak by bola reťaz pridlhá, treba ju skrátiť a znova spojiť.
Ošetrenie kolieska
Hrdzu zo sekundárneho kolieska stačí očistiť drôtenou kefou a následne preleštiť. Je z veľmi tvrdého a odolného materiálu, v prípade ktorého sa hrdza zriedkakedy dostane do štádia, keď ju treba brúsiť brúsnym papierom.
Text a foto: Martin Gašparovič, yhp-dielna.eu
Zdroj: časopis Urob si sám 3/2018
Nadhera!
Ta dielna je verejne pristupna.
Hodiny su uzasne, nech ich vznikne viacej!