Samochod s navijakom

Samochod s navijakom

„Je neoceniteľným pomocníkom každého majiteľa rodinného domčeka alebo chaty, ktorý získava teplo, prípadne teplú vodu spaľovaním dreva. Keďže nie vždy máme ideálne podmienky na chystanie dreva vzhľadom na dostupnosť a členitosť terénu, zhotovil som si tento mobilný navijak.“

Použitý materiál


Motor je z nevyužitej lištovej kosačky Terra. Medzi motorom a prevodovkou je vložená 100-milimetrová remenica, ktorá môže poslúžiť na pohon napríklad rotačnej kosačky na vysokú trávu. Prevodovka sa použila z automobilu Moskvič, na ktorej bolo treba skrátiť hriadele vzhľadom na dĺžku. Prevodovka má štyri rýchlostné stupne a spiatočku. Na vývode prevodovky je druhá, 90-milimetrová remenica, ktorá slúži na pohon samotného navijaku cez 17-milimetrový klinový remeň. Ten sa napína napínacou kladkou. Medzi remenicou a brzdou je zubová rozpojovacia spojka, ktorá slúži pri práci s navijakom na odpojenie záberu kolies. Pod brzdou je závitová prevodovka, ktorá slúži ako diferenciál. Táto prevodovka má prevodový pomer 48 : 1, závit 16 : 1 a predloha 3 : 1. Na závitovej prevodovke sú vpredu aj vzadu závesy, do ktorých montujeme navijak dvomi čapmi, prípadne záves na vozík a ďalšie náradie.

Navijak môžeme montovať do predného alebo zadného závesu.

Pohon navijaka
Samotný navijak je od prevodovky poháňaný cez 120-milimetrovú remenicu a klinový remeň 650 × 17 mm a napínaciu kladku na závitovú prevodovku, ktorá má prevod 12 : 1. Prevodovka je na boku spojená s bubnom navijaka reťazovým prevodom 2 : 1. Bubon má priemer 110 mm a čelo bubna 200 mm a hrúbku 8 mm. Na osi bubna je zubová spojka, ktorá slúži na voľnobežné odvíjanie lana z bubna a pri presúvaní navijaku. V spodnej časti je umiestnená kotviaca vzpera. Tento mobilný navijak sa môže využiť ako záhradná frézka pri obrábaní pôdy. Pri väčšom presune navijaku alebo používaní ako záhradná frézka povolíme napínaciu kladku, prípadne stiahneme klinový remeň.

Pri práci a ťahaní väčších bremien navijak ukotvíme pásom (hurtňou, lanom, reťazou) k stromu, pňu atď. a závesom. Spojkou spojíme záber kolies a pracujeme s plynovou páčkou motora a prevodovými stupňami.

Kolesa sú použité 12 × 5, šípový vzor. Kto má prevodovku inú, menšiu a podobné diely, môže ich použiť, preto neuvádzam technickú dokumentáciu, ale len plošnú schému.

Jozef Vyrobik, Korňa
Foto: autor
Zodpovedný redaktor: Vladimír Chudý
–>

Komentáre

Pridať komentár

Emailová adresa nebude zverejnená, poskytnutá iným osobám ani na ňu nebudeme nič posielať. Je však nutná na prevádzku diskusií. Pozrite si naše podmienky spracovania osobných údajov. Ak sa vám nechce zakaždým zadávať prezývku a email, využite možnosť bezplatnej registrácie.