image 31490 25 v1
Galéria (36)

Ako vyčarujete zložitý maliarsky vzor, aj keď ste začiatočník

Bola to fádna izba. V priebehu troch dní sa však zmenila na živý priestor so sviežim kontrastom farieb. Hoci na prvý pohľad vyzerá, akoby jej steny zakryli tapety, v skutočnosti ide o maľbu, ktorú možno uskutočniť bez komplikovaného vymeriavania.

Galéria

Maľovka a tapeta
Maľovka a tapeta
Maľovka a tapeta
Maľovka a tapeta
Maľovka a tapeta
Maľovka a tapeta
Maľovka a tapeta
Maľovka a tapeta

UROB SI SÁM

náročnosť: ****
čas: 3 dni
náklady: 87 €
ľudia: 1
obdobie: celoročne

KONTROLNÝ ZOZNAM

MATERIÁL 87 €
(skutočná spotreba pre bežnú miestnosť)
• penetrácia 3,70 €
napr. Primalex univerzálna penetrácia (9,66 €/3 kg)
• vyrovnávacia hmota 18,30 €
napr. Jubolin P25 (20,80 €/25 kg)
• farba 42 €
biela – napr. Primalex Projekt (34,58 €/25 kg), 2 odtiene – napr. Primalex Inspiro (12,60 €/3 kg)
• maliarsky materiál 23 €
fólia, napr. Combi-masq 96786075 (6,20 €/25 m, š.140 cm), napr. krepová páska Masq 96025076 (2,17 €/25 m, š. 50 mm), napr. krepová páska Masq 96023076 (2,17 €/25 m, š. 30 mm)

NÁRADIE A POMÔCKY
 maliarske valčeky
napr. Kana Tripple Red š. 10 cm 506810, Kana Vestan 200215
• brúsna mriežka 

PRACOVNÝ POSTUP

1. PRÍPRAVA
Miestnosť odstrojíme, vyprázdnime a zakrývacími fóliami vytvoríme lem pozdĺž stien. Lepiaci pás nám zaistí ich fixovanie. 

2. PENETROVANIE
Penetráciu nariedime tak, aby obsah sušiny prekročil hranicu 6 % a nanesieme ju v súvislej ploche valčekom na odprášenú stenu.

3. VÝSPRAVKY
Vyrovnávaciu hmotu nanesieme širokou stierkou na štruktúrovanú stenu a všade tam, kde sa skrývajú nedostatky a nerovnosti.

4. RELIÉFY
Je prirodzené, že na povrchu sa vytvára vlnitá štruktúra, ktorá kopíruje výstupky. Tie nám vymedzujú hrúbku vrstvy v častiach plochy. 

5. BRÚSENIE
Po vyzretí povrch zarovnáme sadrokartonárskou brúsnou mriežkou so zrnitosťou C80. Robíme krúživé pohyby, prach padá na fóliu. 

6. ŠTRUKTÚRA
Na stene zostáva hrubá štruktúra, v ploche sa objavujú jarčeky. V tejto chvíli sme však už nerovnosti vyrovnali z dvoch tretín. 

7. VYHLADENIE
Druhá vrstva stierkovania s následným prebrusom nám pomôžu dosiahnuť hladký povrch. Ten bude vhodný na lepenie pások bez podtekania. 

8. ZAKRÝVANIE
Fóliami oblepíme zárubne, obrámky na oknách a ostatné pevné vybavenie. Je to príprava na striekanie, vďaka ktorému pôjde maľovanie rýchlejšie. 

9. PODLAHA
Zakryjeme aj stred podlahy. Výhodou hrubšej fólie je, že ju budeme môcť použiť opakovane aj v ďalších miestnostiach domu. 

10. MIEŠANIE
Farbu dôkladne premiešame a v prípade potreby preriedime, aby bola pripravená na hladké nanášanie v tenkej vrstve na stenu. 

11. HRČKY
Dávame pozor, aby sme pri miešaní do farby nestrhli zaschnutý povlak, ktorý sa nachádza na veku a bočných stranách vedra. 

12. PLNENIE
Farbu prelejeme po vrchnú rysku pracovnej nádoby a nasadíme na ňu striekací nástavec. Na pištoli navolíme plný výkon turbíny. 

13. STRIEKANIE
Pustíme sa do nástreku. Pištoľou prechádzame naprieč lúčom trysky, steny pokrývame rovnomerným tempom od jedného okraja po druhý. 

14. PRESTREK
Pruhy majú stabilnú šírku, ich okraje nadpájame s miernym prekladom, aby za nami zostávala súvislá plocha rovnakého pokrytia. 

15. KVAPÔČKY
Farba dopadá na stenu vo forme kvapôčiek, ktoré na povrchu vytvárajú peknú matnú štruktúru pripomínajúcu zväčšeninu povrchu vajíčka. 

16. RADIÁTORY
Pri striekaní nevynecháme ani detaily, akými je plocha za radiátormi. Pri plochých paneloch umožní striekanie aj úzky odstup od steny. 

17. LÍNIA
Vo výške 10 cm pod oblúkom stropu si nalepíme pásku, ktorá nám vymedzí ostrú líniu stien. Snažíme sa ukryť krivosť nadpojenia. 

18. KOLMICA
Kolmice si spustíme pomocou olovnice alebo šnúry s akýmkoľvek závažím. Zvislicu si značíme ceruzkou priamo na stenu značkami.

19. PÁSKOVANIE
Páskami širokými 48 mm si vymedzíme zvislý pruh. Praktické je postupovať zhora nadol, pomocník môže zjednodušiť prácu na stoličke.

20. ODSTUPY
Zvislé odstupy pruhov meriame na šírku školského pravítka. Na stenu si s ľahkosťou ruky značíme ceruzkou sériu vodiacich rysiek.

21. PRUHY
Pásky lepíme tak, aby značky zostávali tesne po ich ľavej strane. Tam ich neskôr prekryje farba a stanú sa neviditeľnými. 

22. KOMPENZÁCIA
Za každým rohom musíme kolmicu spúšťať nanovo. Tá nám pomôže kompenzovať zbiehanie a rozbiehanie stien v kútových nerovnostiach.

23. ROZMERIAVANIE
Výškou pravítka rozmeriavame línie na pásky. Využijeme pri tom jeho pravý uhol, aby ryska bez odchýlky prebiehala celou ich šírkou.

24. LEPENIE
Páskou so šírkou 30 mm začneme s vylepovaním šikmých pruhov. Lepíme ju nad body, kde sa ryska dotýka priľahlého okraja zvislej pásky. 

25. CIK-CAK
Každý druhý pruh tvoríme s opačným sklonom. Na stene sa nám začne formovať pravidelná geometria pripomínajúca rybiu kosť. 

26. PRITLÁČANIE
Pásky pritláčame k podkladu širokým tapetárskym valčekom. To zabráni ich odpadávaniu zo steny, ak farba nemala vôľu dokonale preschnúť. 

27. PREMIEŠANIE
Natónované farby miešame dovtedy, kým sa pigment nezjednotí v celom ich objeme. Šľahacia metla z kuchyne to zvláda najlepšie. 

28. NATIERANIE
Maliarskym valčekom so šírkou 11 cm začneme postupne s náterom. Do krycích pások sa snažíme zasahovať farbou čo najmenej. 

29. PO ČASTIACH
Maľba i páskovanie môžu prebiehať po častiach. Stenu po stene či po jednotlivých úsekoch podľa toho, koľko máme chuti a síl. 

30. ZNAČKY
Odtlačky čela valčeka nám pomáhajú, aby sme sa pri natieraní nepomýlili. Vo finálnej maľbe nebudú viditeľné, náter sa zjednotí. 

31. PRENOSY
V rohoch si musíme pomáhať ryskami. Tie vymedzíme na správnom mieste ohnutým pruhom hrubého papiera, ktorý má šírku našich pruhov.

32. FORMOVANIE
Vzor vyzerá pri natieraní mdlo, svoju ostrosť získa až po tom, čo ho ohraničia kontrastné kontúry bieleho spodného náteru. 

33. ODLIEPANIE
Pásky odliepame priebežne, ihneď po uskutočnení druhého náteru. V tej chvíli je farba mokrá a netrhá sa v okrajových líniách. 

34. RADIÁTORY
Za radiátormi môžeme vzor na zjednodušenie redukovať. Vzor držíme iba na viditeľnej časti, zvyšok potiahneme plným farebným poľom. 

35. PÁSKY
Pri sťahovaní pások dávame pozor na to, aby sme nimi nezamazali hotovú maľbu. Spotreba je vysoká, výsledok však stojí za to.


     HOTOVO

dobré rady

VYROVNANIE STENY
Zmeniť štruktúrovaný reliéf na hladkú plochu dokážete aj bez toho, aby ste mali akékoľvek predchádzajúce skúsenosti so stierkovaním. Stačí len pristúpiť na to, že vyrovnávanie vám bude trvať dlhšie ako profesionálom. So zárukou, že výsledok sa vám podarí aj vtedy, ak by ste boli akokoľvek nešikovní.

DISPERZNÉ VYROVNÁVACIE HMOTY
Predávajú sa namiešané priamo vo vedierkach. Nič netreba miešať, nikde neplynú minúty, počas ktorých treba pripravenú hmotu minúť. Vždy, keď siahnete do vedierka so stierkou, máte istotu, že všetko bude tak, ako má byť. Bez hrudiek, zasychania či predčasného tvrdnutia.

AKO KEĎ NATIERATE KRAJEC CHLEBA
Vyrovnávanie steny sa v ničom nelíši od natierania chleba. Širokou stierkou alebo murárskym hladidlom nanášate na stenu takú vrstvičku, akú vám reliéfy dovolia. Hoci je všetko zúbkaté, výstupky vás obmedzujú v tom, aby ste urobili vrstvu príliš tenkú alebo príliš hrubú. Pod rukou cítite, ako spod hrany uskakuje jeden výstupok za druhým.

STIERKOVANIA SA NEMUSÍTE BÁŤ
Plochu netreba vyrovnávať vcelku a plynule od kraja ku kraju, môžu to robiť aj dvaja ľudia, dokonca možno najprv vyrovnať stred steny v dosahu ruky a až potom sa krčiť k zemi alebo liezť na rebrík. Pri takomto amatérskom stierkovaní nie sú prekážkou ani ostré línie, ktoré nakreslí okraj stierky. Všetko sa nakoniec vybrúsi.

BRÚSENIE AŽ PO DOBROM VYSUŠENÍ
Pri brúsení platí pravidlo, že hmota musí byť dostatočne suchá a vyzretá, aby neupchávala brúsnu mriežku. Tá bude uberať nielen vyrovnávaciu hmotu, ale aj výstupy na stene. Vznikne akýsi kompromis, ktorý sa dá v druhej vrstve vyrovnať takmer k dokonalosti. Takto zmizne nielen zrno omietky, ale aj stopa po zasekaní elektriny pri rekonštrukcii alebo nepodarená oprava odbitého rohu.

PRÁCA S PIŠTOĽOU

• prečo nanášať farbu striekaním?
Striekanie nechá vyniknúť hladkému povrchu brúsených stierok, gletovaných povrchov, ale aj sadrokartónu či iným plošným materiálom. Vytvára jednotnú štruktúru povrchu, ktorá vytvára špecifický odlesk.
 striekanie ide veľmi rýchlo
Striekanie je tou najrýchlejšou metódou, akou možno na stenu dostať farbu v rovnomernej vrstvičke bez znakov nadpájania. Farba tryská s prúdom vzduchu z dýzy na stenu a kvapôčky dopadajú na jej povrch. Keďže sa cestou zahrieva teplým vzduchom turbíny, na stene zasychá omnoho rýchlejšie. Obzvlášť počas chladných častí roka a daždivých dní.
• pozor na interiérové disperzie, sú husté a ťažké
Pri striekaní nevytvárajú jemnú hmlu, ktorá by plnila vzduch. Kvapky, ktoré sa nezachytia na stene, padajú na zem. Preto treba mať zakrytú podlahu v šírke približne 90 cm pod stenou. Prestrek pištole je približne 25 cm, čo znamená, že pruh s nerovnomerným „bodkovaným“ okrajom je práve takto široký. Ak treba ochrániť susednú stenu, okno alebo dvere, 50 cm zakrývací pruh je dostatočný. Pri striekaní na strop platí pravidlo, že čo sa nechytí na strope, skončí aj na vašej hlave a rukách.

NÁRADIE ROBÍ MAJSTRA

MALIASKE PÁSKY
Je veľký rozdiel v tom, či si do nákupného košíka vložíte maliarsku pásku bez značky alebo výrobok od skúseného výrobcu. Vo chvíli, keď ju po prvýkrát prejdete valčekom namočeným vo farbe, zistíte, že lacnej páske chýba dostatočné voskovanie a po navlhčení sa vlní. Druhé sklamanie príde pri odlepení, keď pod navlnenou páskou zostane zatečená farba. Ušetrené centy za to určite nestoja.

STAČÍ JU TROCHA PRIHRIAŤ V MIKROVLNKE
Hoci na páskach nie sú vyznačené dátumy spotreby, predsa len pri skladovaní pri izbovej teplote starnú. Vlastnosti ich lepidla sa zhoršujú a priľnavosť klesá. Štandardné pásky sú v predaniach rýchloobrátkovým tovarom, nemali by byť staré. Pri špeciálkach s netypickou šírkou alebo poslaním však takéto riziko existuje. Páska má mať na kotúčiku boky s ostrými hranami bez poškodenia, prilepený prach prezrádza, že boli skladované pridlho. Hoci staršiu pásku na čas preberie k životu ohriatie v rúre alebo mikrovlnke, je to skôr záchrana situácie cez štátny sviatok ako recept na oživenie.

TAPETÁRSKE VALČEKY
Poslúžia vám na pritláčanie pásky o stenu. Predávajú sa v rôznych vyhotoveniach. Široké sú vyrobené zväčša z mäkkej a pružnej gumy, tie pomôžu pri prvom pritláčaní k stene. Úzke bývajú zväčša tvrdé, takže nimi možno pásku pritlačiť tesne aj k štruktúrovanému podkladu. Často sa stáva, že ich predajne na sklade nedržia, hoci pások predajú veľa. Nezostáva vám nič iné, iba prejsť viacero predajní alebo si valček objednať cez internet. Žltá guma stenu neznečistí, na rozdiel od čiernej za sebou nezanecháva žiadne stopy ani v kútoch a v stiesnených priestoroch, kde sa hrany valčeka otierajú.

KREPOVÉ PÁSKY SA ŤAHOM DEFORMUJÚ!
Preto ich treba vždy držať za stred. Ak uhnete k ľubovoľnému z okrajov, rovná páska sa zmení na oblúk, ktorý už nemožno vyrovnať. Preto pri naťahovaní veľmi záleží na tom, kam kladiete prsty. Čím je páska širšia, tým viac sa tento neduh prejavuje. To môže spôsobiť problémy pri prísnych geometrických vzoroch, ako napríklad pri tomto našom projekte.

PÁSKY SO SLABŠOU LEPIVOSŤOU
Ak sa obávate toho, že páska by mohla strhnúť jemnejší farebný film alebo máte pocit, že farba ešte nie je dokonale suchá, dobrú službu spravia pásky so slabšou lepiacou vrstvou. Tie výrobcovia zväčša značia ružovou alebo fialovou farbou papiera.

Text a foto: Marcela Gigelová
Realizácia: Milan Gigel – redaktor denníka SME
Zdroj: časopis Urob si sám 12/2015, JAGA GROUP, s.r.o.

  1. Ďuro says:

    Za cenu zničených kotúčov maliarskej pásky ba som rovno kúpil tapetu, a možno by som pod ňu povrch ani nevyrovnával.

  2. Anonym says:

    Sialene, nevkusne. Autor sa musi strasne nudit.

  3. Anonym says:

    to je… katastrofalne priserne

Emailová adresa nebude zverejnená, poskytnutá iným osobám a nebudeme na ňu nič posielať. Je však nutná na prevádzku diskusií. Pozrite si naše podmienky spracovania osobných údajov.

Ak sa vám nechce zakaždým zadávať meno a email, využite možnosť prihlásiť sa.

Kde sa diskutuje