Ako som si svojpomocne postavil vlastnú chatu

03.3.2016
Ako som si svojpomocne postavil vlastnú chatu

Už ako malý chlapec som vždy sníval, že raz budem mať chatu, ktorú budem môcť navštevovať spolu so svojimi kamarátmi, a kde po práci nájdem pokoj a relax. Prvotný impulz k stavbe chaty vznikol pri búraní starej stodoly, z ktorej som získal nejaké drevo a tehly. Keďže nemám rád ničnerobenie, pustil som sa hneď do práce.

Vďaka miernej zime sme mohli so stavbou začať už koncom januára minulého roku. Ako prvé bolo treba upraviť terén. Mierne sme vyrovnali kopec.

Svojpomocná stavba chaty

Svojpomocná stavba chaty

Chatu som sa rozhodol postaviť na tehlových pilieroch, z ktorých každý má základ hlboký 1 meter. Tehly som mal vďaka spomínanému búraniu stodoly. Ale nie je to drahá záležitosť, dajú sa nájsť na internete za rozumnú cenu.

Svojpomocná stavba chaty

Vrch pilierov som zaizoloval gumou a na ňu položil staré trámy zo stodoly, z ktorých som vytvoril konštrukciu podlahy.

Svojpomocná stavba chaty

Trámovú konštrukciu som ošetril ochranným náterom a vyložil doskami.

Svojpomocná stavba chaty

Chatu som sa rozhodol postaviť s veľkou terasou. Rozmer chaty aj s terasou je cca 9 x 6 m. Keď bola podlaha hotová, zhotovil som osobitne štyri steny chaty, ktoré som jednoducho zdvihol a priskrutkoval k sebe a o podlahu.

Svojpomocná stavba chaty

Na vrch konštrukcie som poukladal hranoly s pomúrnicami a všetko som dôkladne zoskrutkoval.

Mohol som začať robiť strechu. Zhotovenú strešnú konštrukciu som celú vyložil doskami. Hneď na to som celú strechu dookola oplechoval, porobil odkvapy a na latovanie som natiahol asfaltový papier, na ktorý som neskôr položil finálnu krytinu (asfaltový šindeľ).

Svojpomocná stavba chaty

Do konštrukcie chaty som hneď osadil obloky, ktoré som zohnal skoro zadarmo od známeho a na internete. Ďalej som začal konštrukciu chaty obíjať zrubovým tatranským profilom, ktorý je teraz ľahko dostupný aj s dopravou.

Svojpomocná stavba chaty

Na podlahu som použil OSB dosky s perodrážkou - na spodok s rozmerom 18 mm a na vrch 22 mm. N ne som neskôr natiahol PVC podlahu (gumu).

Svojpomocná stavba chaty

Konštrukcia bočných stien (taktiež aj rohy na streche) je hrubá 180 mm, ale dával som medzi ne sklenú vatu hrubú 200 mm, aby po obložení z oboch strán bola trošku stlačená a tak lepšie držala. Nepoužil som tvrdenú sklenú vatu, lebo tá je niekoľkonásobne drahšia.

Svojpomocná stavba chaty

Svojpomocná stavba chaty

Vo vnútri je chata obložená tatranským profilom o hrúbke 12 mm, čo je pre mňa postačujúce. Prístrešok na terasu som spravil z očistených smrekov, vrch som obložil doskami taktiež zo starej stodoly. Na dosky som už dával plech, aby vlaha lepšie odtekala, nakoľko je tam nízky spád.

Svojpomocná stavba chaty

Elektriku riešim autobatériou a chystám sa k nej dorobiť malú veternú elektráreň. Pár metrov od chaty mám studničku, ktorá ešte čaká na renováciu.

Svojpomocná stavba chaty

Zariadenie je lacná záležitosť, pretože množstvo mojich známych sa rado zbavuje staršieho nábytku, sedačiek či matracov.

Svojpomocná stavba chaty

Tento rok ma ešte čaká dorábanie maličkostí a skrášlenie prostredia okolo chaty.

Text a foto: Július Chomistek

Komentáre

Prepíšte text z obrázku do poľa. Ak nedokážete text rozoznať, kliknite na obrázok.
Karol | 09.06.2016, 15:02
Presne toto som hladal parada...akurat spravim len sikmu strechu bez podkrovia....klobuk dole...nejake drysty o tepelnych mostoch....nasi maju drevenicu z roku 1900 a stoji a nie je plesniva....
jan | 04.04.2016, 17:41
Je to super postavene, naši prarodičia žili v dreveniciach ktoré nemali odizolované parozabranami a drevenice stoja dodnes. PS:ak by ste mal rozmery a náčrty prosím pošlite na jan.jurica69@gmail.com Ďakujem. :D
Martin Václav | 23.03.2016, 18:27
Dobrý deň, chcel by som sa popýtať bližšie info o stavbe. Mal by som záujem o niečo také podobné. Máte nejaké náčrty rozmerov a podobne ? prosím napíšte mi na mail martin.vaclav2@gmail.com S pozdravom Martin Václav PS: fakt nádherná práca :)
mm | 15.03.2016, 01:35
Pán Lukáš,k Vášmu príspevku asi toľko:mne a zrejme aj pánovi Chomistekovi je úplne jedno na koľko rokov projektanti projektujú domy,ale treba si uvedomiť,že toto je úplne najjednoduchšia stavba ktorá bude využívaná maximálne cez víkendy alebo sezónne, čiže nie je na mieste obava zo situácie akú opisujete aj s okoloidúcim a tak isto aj návrh chatky podľa nejakého eurokodu a zabezpečenie proti vzpernému tlaku je v tomto prípade skoro bezpredmetné.Skôr by som povedal, že podporné stĺpiky majú byť rovnako hlboko v zemi kvôli rovnakému podmŕzaniu.Pri takomto nízkom krove klieštiny(viď postavu na povale) tam tak isto nemusia byť.Chyba je inde.Krokvy mali byť založené na tom istom hranole na ktorom sú aj stropné hranoly.Vrchný hranol je tam zrejme kvôli výške stropu.K použitému drevu na rošte sa vyjadril pán Chomistek a myslím si,že je natoľko zdatný aby to vedel odborne posúdiť.Tlaková impregnácia je len navyšovanie nákladov.Oveľa účinnejšie je dobré vetranie zo spodu. K typu dreva: smrekovec ako ste drevo pomenovali je pomenovanie pre hríb, ale ja viem,že ste mali na mysli smrekovec opadavý,čiže ľudovo ,,červený smrek,,.K difúzi vodných pár,roseniu a plesneniu kútov:toto nastáva keď je trvale prestup zimy zvonka väčší ako odpor tepla z vnútra,čiže keď sa kúri na nízku teplotu.Tepelné mosty sa robia na domoch ktoré sú obývané trvale.K protipožiarnej bezpečnosti: oheň je veľké riziko a treba byť opatrný. Keď to začne horieť,za tri minúty niet pomoci a je lepšie nechať to zhorieť a pozametať ako pracne po hasení rozobrať.Ako som popísal v minulom príspevku,po 40-tich rokoch bolo drevo v úplnom poriadku.Asi dva týždne späť sme prezerali takúto dreveničku ktorá stojí len na betónových kockách cca 40 cm od zeme a spodný rám ktorý je bez impregnácie a akéhokoľvek ošetrenia po 46-tich rokoch úplne v poriadku.K vzdelaniu: Máte pravdu,nemám vzdelanie zo stavebnej fyziky,mám iba strednú školu strojnícku a v tomto odbore ktorý mi je zároveň aj obrovským koníčkom pracujem cca 42 rokov.Postavil som si rodinný dom v ktorom mám aj strojársku dielňu pomerne slušne vybavenú strojmi a náradím.Nemám problém niečo vyrobiť.Svedčí o tom aj asi 30-ka elektromotorov rôzneho výkonu ktoré poháňajú veci čo som si zhotovil sám.Mal som svoju pílu na ktorej som rezal 25 rokov asi 200 m3 hotového reziva ročne.V elektrike sa vyznám tak isto ako môj syn ktorý je vyučený elektrikár a aj robí v obore.Tak isto nemám problém vyrobiť si z dreva okno,dvere, sudy,nábytok, atď...Na záver:mám veľmi dobrého kamaráta, stavebného inžiniera ktorý má aj oprávnenie na projektovanie rod.domov.Tým chcem povedať,že pri ňom som sa veľmi veľa naučil aj o stavebníctve a vrcholom bolo keď som si sám nakreslil plány na rozsiahlu prístavbu,ktorú mi svojím podpisom a pečiatkou odobril, so slovami:vedel som,že si dobrý strojár ale,že si dokážeš nakresliť aj projekty a to bez jedinej chyby,dávam klobúk dolu. Milý pán Lukáš,za päť rokov som prerobil 4x bývanie svojim deťom včetne murovania.omietok, obkladov , vzduchotechniky,vody,elektriky skrátka od A po Z na profesionálnej úrovni.Týmto sa nechcem chváliť ale iba povedať,že ani stavbárina nie je pre mňa veľká neznáma,tak isto ako aj dimenzovanie stavebných prvkov,prepočtov,tepelné odpory atď.Z vyššie popísaného sa Vás chcem opýtať: či mi je potrebné ešte aj vdelanie zo stavebnej fyziky? Pozdravujem Vás,okoloidúceho,pána Chomisteka ale i ostatných diskutujúcich. mm
Lukáš | 11.03.2016, 22:41
Ja musím súhlasiť s Pánom Okoloiducim projektanti projektujú domy na 50-100 rokov bez akýchkoľvek zásahov do konštrukcie. Pán Stavebník a Pán mm nemajú vzdelanie zo stavebnej fyziky, dimenzovania drevených prvkov, protipožiarnej bezpečnosti. Ale stavba Vám zasa niečo vydrží nemusí nastať havária hneď v prvý rok užívania. Staré drevo na základový rošt je nevhodné, drevo stráca pevnosť vplyvom starnutia (volá sa to reológia). Na základový rošt nie je vhodné ani smrekové drevo prirodzenú trvanlivosť má nižšiu ako smrekovec ktorý je vhodnejší. Základový rošt nemáte nijako chránený proti poveternosti a dažďovej vode a určite ste drevo nedali impregnovať hĺbkovo v tlakových komorách, odporúčam spraviť nejaké konštrukčné opatrenie. Určite ste tu chatu nenavrhovali podla EUROKODU (opravte ak sa mýlim) stĺpy ste mohli konštrukčne zabezpečiť minimálne proti vzpernému tlaku a dať ich trošku viac k sebe. Strechu ste mohol spriahnuť klieštinamy. Teraz trošku stavebnej fyziky difúzia vodných pár spôsoby to že drevo aj tepelná izolácia zvlhne. V zime ak budete na chate si všimnite ako sa vám budú rosiť a plesnieť kúty (vodorovné aj zvislé) vôbec ste neriešili tepelné mosty. Neodvetraná strecha spôsoby to že to drevo zhnije, ale to nejaký rok potrvá. Známy musel meniť komplet celú strechu na rodinnom dome po cca 8 rokoch. K minimálnym hodnotám tepelného odporu a hrúbkam tepelnej izolácie sa nevyjadrujem keďže to je stavba na individuálnu rekreáciu. Ten vývod komínu je podľa mňa problém norma dáva požiadavku že minimálna výška komínu má byť 650mm nad úrovňou hrebeňa. Ja viem že sa ľahko kritizuje ale na stavbe sa musia robiť kompromisy ale vy ich tam mate až moc. Každopádne chata vyzerá dobre a nech slúži čo najdlhšie.
Július Chomistek | 09.03.2016, 22:51
ďakujem veľmi pekne za reakcie potešili aj poučili ;) pár odpovedí z mojej strany, ,,staré´´ drevo ako základ môže na oko vyzerať ako nekvalitné no povedal by som že je kvalitnejšie ako ostatné drevo použíté na chate pretože je naozaj husté, suché bez hniloby a poriadne ošetrené. Na pilieroch je použitá izolácia ako guma je svetlej farby tak ju nevidno čiže do dreva neprejde vlhkosť. Tepelná izolácia pod podlahou je. Sú tam dvojmo uložené tvrdené izolačné dosky cca 5cm viď. foto. Pán okoloidúci. Uhlopriečne výstuže som použil sú kované na fotkách ich nie je vidno no aj keby tam neboli som presvedčený o tom že chata sa nepohne. Odvetranie strechy som zvažoval ale nakoniec som sa rozhodol proti a myslím že to zas až tak trpko neoľutujem keďže ešte donedávna sa odvetranie striech nerobilo ani na celoročne obývaných rodinných domoch a nie to ešte na rekreačnej chate bez inžinierskych sietí. Ak by som mal v chate dosiahnuť vlhkosť o akej píšete, vlhkosť pri ktorej by mi padla vata a zhnilo drevo musel by som tam prevádzkovať kúpele :) čiže ak by som mal brať vážne váš opis budúci rok by mala chata spadnúť verím že pokiaľ mi ju nik úmyselne nezničí tak si ju budem užívať ešte dlhé roky v čom súhlasím s pánom mm. chata je na pilieroch lebo sa mi to tak páči, je lepšie odvetraná keď je celá vo vzduchu a hlavne keby to mám kopať ručne tak to kopem dodnes :) Cena chaty ako je na videu je niečo málo cez 5000 eur po dokončení detailov a prostredia okolo chaty bude cena max 6000 eur.
mm | 08.03.2016, 23:44
Pán okoloidúci, nerob paniku.Buď si ešte nabiflený zo školy,alebo veľa čítaš,,odborné,,časopisy. Poviem Ti jedno: otvoril som po 40-tich rokoch na svojej chate strechu zateplenú len sklenou vatou bez membrán, parozábran či odvetrávania a napodiv všetko suché.Žiadna hniloba,žiadna vlhkosť.Tak isto mám pod plechom na doskách iba térový papier. Podotýkam,že na chate trávim cca 40-45 víkendov do roka a kúrim vnútri aj na 28°C,pričom vonku býva niekedy aj - 18°C.Čiže dostatočne veľký rozdiel teplôt aby došlo k vyzrážaniu vody.Toto čo opisuješ nenastane ani keby do vaty pršalo mesiac v kuse.Garantujem Ti,že táto chatka ak nezhorí,alebo nenastane obrovský extrém počasia, tak svojho majiteľa prežije a isto aj jeho deti,len sa musia o ňu starať.K priečnym výstuhám: máš pravdu,ale je tam toľko klincov a spevnení,že je tiež veľmi nepravdepodobné aby to padlo aj pri veľmi silnom vetre,alebo situácii akú popisuješ.Ba povedal by som priam nemožné. Majiteľ nemusí mať obavy z Tvojej poplašnej správy a prajem mu aby si chatku užil čo najdlhšie.Tebe ešte raz:nerob paniku a poplach !!! Prajem pekný večer.
okoloiduci | 07.03.2016, 12:55
Krasna stavba ale velmi neodborna robota. Kde su membrany? Cele zhnije velmi rychlo. Vata navlhne akonahle sa vnutri zakuri, zavlhnu dosky o ktore je opreta vata, ta pod velkou vahou sklzne dolu a bude uplne k nicomu. Skoda penazi. Strecha zase neodvetrana. Pod asfaltovym papierom opat dosky budu hnit ked sa bude vnutri kurit. Nazrazana vlhkost v stenach a streche nebude mat kde unikat. V stenach chybaju uhlopriecne vystuze. Pod vplyvom vahy strechy a vetra sa moze cela stavba zlozit nabok, drzi ju proti tomu len vonkajsi a vnutorny obklad. Takto to dopadne ked clovek pozera ako sa da co najlacnejsie postavit chata. Bezhlavo bez akychkolvek odbornych rad len z toho co mam poruke. Prajem majitelovi aby si dlho uzival chatarcenie. Touto stavbou si ale urobil vela - vela problemov ktore ho budu casom stat viac ako keby do chaty investoval este par tisic eur, cital odborne clanky, odporucenia skusenych a tych co skolackymi chybami pri takychto stavbach uz presli.
binko | 07.03.2016, 12:06
Veľmi pekná stavba. Mám jednu otázku: Čo sa stalo s tým stromom, ktorý bol na začiatku stavby zakomponovaný do podlahy terasy?
Jiri Cvrcek | 06.03.2016, 07:30
Velka gratulace je to krasna stavba
mm | 05.03.2016, 22:44
Zdravím Ťa Marian.Asi nečítaš pozorne.Autor píše,že na vonkajší obklad použil tatranský obklad a ten sa vyrába zo smrekového dreva..Čo sa týka pilierov pozri si reliéf pozemku a pochopíš prečo sú tam podporné stĺpiky. Pre vydanie stavebného povolenia alebo ohlasovacej povinnosti je to určené v stavebnom zákone a v tomto prípade to vôbec nesúvisí a s podpornými stĺpmi.Tak isto súhlasím ako som to popísal v predchádzajúcom príspevku,aj s Ferom.Prajem pekný volebný večer.
Marian | 05.03.2016, 21:02
Je nejaky dovod, preco je ta stavba na pilieroch? Nesuvisi to nejako so stavebnym povolenim? Inak naozaj pekna praca. Este by ma zaujimalo, co za drevo bolo pouzite na vonkajsi obklad.
Fero | 05.03.2016, 15:11
Pekna chata ,skoda len ze to najstarsie drevo dal tam kde to drzi celu chatu
mm | 05.03.2016, 06:51
Návod podľa ktorého musí postaviť chatku aj úplný laik.Autor iba pozabudol na izoláciu na podporných múrikoch,na foto nie je ju vidieť(proti vzlínajúcej vlhkosti),ktorá by sa časom dostala až k základnému rámu.Nie je mi jasné prečo staviteľ na základný rám použil staré drevo ktoré podľa foto asi nie je v najlepšom stave.Práve to by malo byť zdravé a najpevnejšie.Tak isto prečo nedal tepelnú izoláciu pod podlahu.Teraz sa mu to bude robiť zospodu horšie.Ostatné je OK.Kvitujem strešný vikier i terasu a aj to že dobre zapadá do prostredia.Pekná práca.Gratulujem. Náklady na chatku 4x5 m s podkrovím, svojpomocne sú cca do 5000 €.Záleží,čo si kto dokáže zohnať lacnejšie a najmä zhotoviť. Tiež aj akým výrobným náradím disponuje.Do tejto sumy nie je započítaná cena pozemku.Pomerne presne si to dokáže vypočítať každý sám,nakoľko ceny materiálov sú dostupné.Držím palce.
Ikola1 | 04.03.2016, 22:47
Aky je orientacny rozpocet na takuto chatku? Je nadherna...klobuk dole pred vami. Aj ja chcem takuuu
kudelcikova | 04.03.2016, 22:23
veľmi krásne, ste ozaj šikovní chlapíci, takých by som doma potrebovala. gratulujem, zaslúžite si obdiv a uznanie, a ešte osobitne za návod ako to aj vybudovať. nech sa vám darí !
Ďuri | 04.03.2016, 14:00
Veľmi pekné a útulné v krásnej prírode. Super!
magnum | 04.03.2016, 10:27
aka je velkost zastavanej plochy
michal michalovic | 04.03.2016, 07:22
Ake boli cca naklady starsie drevo mam aj ja?
sedliačka | 03.03.2016, 22:06
Nádherné, krásne prostredie.
| 03.03.2016, 21:11
Komu sa neleni tomu sa zeleni-stara mudrost
lilly | 03.03.2016, 13:54
pekná je, len dúfam že si to aj nejako oplotí, aby sa mu tam nenasťahovali nejakí vandali. A keďže je celá z dreva .....
Nalim | 06.03.2016, 21:28
Myslíte, že plot odradí vandalov?
Ikola1 | 04.03.2016, 22:41
Aky je orientacny rozpocet na takuto chatku? Je nadherna...klobuk dole pred vami. Aj ja chcem takuuu

Praktické rady, tipy a návody každých 7 dní.
 

Prečítajte si
Reklama