Elektrická trojkolka
Galéria (7)

Elektrická trojkolka

Základ trojkolky na elektrický pohon tvorí 700 W/24 V jednosmerný sériový motor, ktorý sa pôvodne používal v nízkozdvižnom paletovom vozíku ako pohon hydraulického čerpadla na zdvih. Rám je zvarený z 3/4“ rúrok a základnej dosky. Riadenie je z bicykla.

Galéria

01c trojkolka big image
01d trojkolka big image
01e trojkolka big image
Krútiaci moment z elektromotora je prenášaný klinovým remeňom na plastovú remenicu, ktorá je na spoločnom domci s pastorkom. Pastorok prenáša krútiaci moment ďalej cez reťaz na rozetu, ktorá je upevnená spolu s voľnobežkou na zadnej náprave (oske). Voľnobežka je zo štartéra z vysokozdvižného vozíka a slúži na šetrenie elektrickej energie. To znamená, že dolu kopcom ide trojkolka na „voľnobeh“ a nebrzdí ju motor.

Z dôvodu ľahšieho zatáčania ťahá len jedno zadné koleso. Akumulátory sú trakčné a pripojené cez dostatočne dimenzované káble. Prvá rýchlosť trojkolky sa ovláda nohou cez pedál ťahadlom na spínač, ktorý je prispôsobený zo štartovacej cievky z osobného automobilu. Do budúcnosti sa počíta aj s druhou rýchlosťou, a to odbudením motora. 

Sedačka je otočná na ľahšie nastupovanie. Trojkolka je vybavená osvetlením, spätným zrkadlom a nákupným košíkom. Je vhodná pre seniorov, invalidov (ručné riadenie) a pod dohľadom aj pre deti. Prekonáva aj značné stúpanie, rýchlosť po rovine dosahuje asi 20 km/hod. a dojazd podľa zaťaženia je 10 až 20 km. Môže slúžiť aj ako pracovný stroj, pretože utiahne vozík s nákladom 100 kg. 


Použitý materiál

Elektromotor, 24 V/700 W, 2 200 ot./min.
Hnacia remenica Ø 600, materiál 11 500
Klinový remeň 10 × 1 150
Pastorok 13 z, z bicykla
Rozeta 48 z, z bicykla
Reťaz z bicykla
Voľnobežka zo štartéra Desta
Zadná náprava (oska) Ø 20 × 700, materiál 11 600       
Kotúčová brzda Ø 160, amatérska (antikoro) alebo z bicykla
Rám – 3/4“ rúrka
Základná doska 200 × 400 × 2, materiál 11 373
Sedačka – záhradná stolička
Kolesá 12 × 4 bantam
Pohonné akumulátory 2 × 12 V/44Ah do série
Spínač – štartovacia cievka z osobného automobilu

Pavol Šesták
Foto: autor
Schéma: Marián Varga
Zdroj: časopis Urob si sám

Emailová adresa nebude zverejnená, poskytnutá iným osobám a nebudeme na ňu nič posielať. Je však nutná na prevádzku diskusií. Pozrite si naše podmienky spracovania osobných údajov.

Ak sa vám nechce zakaždým zadávať meno a email, využite možnosť prihlásiť sa.