Brzda spojky na malotraktor AGZAT
Galéria (7)

Brzda spojky na malotraktor AGZAT

„Pri používaní malotraktora, najmä pri radení rýchlostí medzi prevodovými stupňami, nebolo možné rýchlosť preradiť. Po ubratí plynu a vyradení rýchlosti sa odstredivá spojka stiahla a odpojila prenos medzi motorom a prevodovkou. Opätovné zaradenie rýchlosti nebolo možné. Buď som rýchlostný stupeň zaradil nasilu a ozubené kolesá v prevodovke škrípali, čím trpela prevodovka, alebo som musel počkať, kým sa prevodovka samovoľne nezastaví.“ Marcel Bella

Galéria

Výrobný postup

Pri jazde s prívesným vozíkom nemožno za chodu plynulo preraďovať rýchlosti. Navrhované riešenie tohto problému je jednoduché a nevyžaduje si veľký zásah do konštrukcie malotraktora. Musíme dosiahnuť, aby sa po vyradení odstredivej spojky z činnosti dal na prevodovke zastaviť rotujúci tanier, ktorý sa samovoľne dotáčal. Preto sa na pribrzdenie a zastavenie taniera prevodovky použila obyčajná páková brzda z horského bicykla.

Pred samotnou montážou zhotovíme dve konzoly, upevníme ich na malotraktor a pripevníme na ne pákovú brzdu. Konzoly zhotovíme podľa náčrtu – pozor, treba vyrobiť jednu pravú a druhú ľavú! Konzoly namontujeme pomocou skrutiek na malotraktor. Na ne potom dáme pravú a ľavú páku brzdy. Nenamontujeme však originálne gumené brzdiace čeľuste, ktoré sa používajú na bicykel. Namiesto nich použijeme čeľuste zhotovené z pertinaxu. Ide o tyčku s priemerom 8 mm. Tento materiál volíme preto, lebo sa bude priamo dotýkať taniera prevodovky a železo by poškodilo samotný tanier. Brzdu pripevníme na opačnú stranu riadidiel malotraktora, ako je plynová páčka. Aby bola brzda spojky funkčná, prepojíme ju s tanierom oceľovým lankom. Z rovnakého dôvodu ešte prevŕtame do motora dva otvory s priemerom 10 mm. Polohu otvorov zistíme jednoducho. Po miernom stlačení brzdy sa nám čeľuste z pertinaxu oprú o teleso motora. Na tomto mieste vyvŕtame požadované otvory. Pozor, aby sme nezavŕtali do samotnej spojky. Brzdu nastavíme tak, aby sa bezchybne a ľahko pohybovala. Po dlhšom používaní sa môžu opotrebovať brzdiace čeľuste a brzda stratí funkčnosť. Vtedy stačí nastaviť rozsah brzdy alebo vysunúť samotné čeľuste.

Takáto brzda funguje jednoducho: uberieme plyn, vyradíme rýchlosť zabrzdíme rotujúci tanier – ozubené kolieska v prevodovke zastanú a môžeme ľahko a rýchlo zaradiť ďalší rýchlostný stupeň a pokračovať v jazde. Výhodou tohto riešenia je lacný materiál, bežne dostupný na našom trhu.

Marcel Bella, Podhradie
Foto a kresba: autor
Zdroj: časopis Urob si sám

Emailová adresa nebude zverejnená, poskytnutá iným osobám a nebudeme na ňu nič posielať. Je však nutná na prevádzku diskusií. Pozrite si naše podmienky spracovania osobných údajov.

Ak sa vám nechce zakaždým zadávať meno a email, využite možnosť prihlásiť sa.